Directing (5 cr)
Code: 2011463-3009
General information
- Enrollment
-
28.01.2024 - 26.02.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
27.02.2024 - 31.07.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Arts Academy
- Campus
- Linnankatu Arts Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 5 - 15
- Degree programmes
- Degree Programme in Performing Arts
- Teachers
- Mervi Rankila-Källström
- Course
- 2011463
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojaksolla tutustutaan ohjaajantyöhön, jossa teatteriesityksen lähtökohtana on teksti. Tekstilähtöisen teatteriesityksen ennakkosuunnitteluun sekä työprosessiin tutustutaan erilaisten vaiheiden: aihe, visio, työprosessin suunnittelu, materiaalin työstäminen, kautta. Tekstin luku- ja analyysivaiheessa keskitytään tekstin erilaisiin lukutapoihin esim. kriittinen, kehollinen ja interaktiivinen lukutapa. Opiskelijat saavat käsityksen tekstilähtöisen ohjaamisen työtavoista. Opiskelijat tutustuvat muun muassa näyttelijän ohjaamiseen käytännön esimerkkien kautta, tilanteiden määrittelyyn, tilan mahdollisuuksien hyödyntämiseen sekä esiintyjä-yleisösuhteen ymmärtämiseen.
Objective
Student is able to direct based on text.
Content
Lectures, workshops, exercises, practicing and independent work.
Materials
Näytelmäteksti sekä annetut artikkelit.
Teaching methods
Opiskelijat hakevat yhteisesti luettuun näytelmätekstiin oman näkökulmansa, josta käsin kukin opiskelija työstää näkökulmastaan ohjaussuunnitelman, jota hän käy läpi ohjaavan opettajan kanssa ennen oman kohtauksen työstämistä, jossa oma ohjaussuunnitema konkretisoituu näyttämöllisinä valintoina. Fokukseen tulevat teemat, roolihenkilöt, yksityiskohta, tila tai tunnelma.
International connections
Tiimityöskentely (näytelmän lukeminen ja analysointi, kuvalliset runot esittely, reflektiot), pienryhmätyöskentely (artikkelien purku ja kohtausharjoitukset) sekä itsenäinen työ (ohjaussuunnitelma, kuvallisen runon työstö, loppuraportti) .
Ohjauskeskustelut ohjaavan opettajan kanssa (ohjaussuunnitelma, kohtausharjoituspalaute, loppupalaute)
Student workload
Opintojakson yhteisenä tekstinä käytetään valmista näytelmätekstiä. Opintojakson alkupuolella kyseistä draamatekstiä sekä tekstilähtöistä ohjaamista analysoidaan niin tehtävien kuin annettujen teorialähteiden avulla. Opintojakson loppupuolella tekstiä tehdään näyttämölle pienryhmissä. Pienryhmien kohtausdemoja esitetään opintojakson lopuksi.