Skip to main content

Leading a group and pedagogy 1 (5 cr)

Code: 2011404-3007

General information


Enrollment
05.08.2023 - 03.09.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
04.09.2023 - 13.10.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Arts Academy
Campus
Linnankatu Arts Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
5 - 15
Degree programmes
Degree Programme in Performing Arts
Teachers
Mervi Rankila-Källström
Course
2011404
No reservations found for realization 2011404-3007!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakso sisältää perusteet ryhmän ohjaamisesta sekä ryhmäilmiöistä.
Opiskelija osaa ohjata teatteri-ilmaisun harjoitteita. Opiskelija osaa ryhmäilmiöiden perusteet. Opiskelija osaa sanallistaa ryhmän ohjaajan tehtävät, vastuut ja eettiset periaatteet. Opiskelija osaa sijoittaa teatteri-ilmaisun ohjaajan työn taidekasvatuksellisen ja osallistavan taiteen kontekstiin ja jatkumoon.

Objective

Student knows basics of group leading. Student is able to lead theatre exercises. Student knows basics of group dynamics.

Content

Lectures, workshops, exercises, practicing and independent work.

Materials

Otteita mm. Seuraavista teoksista:
Ekoluoma ja Hyttinen (toim): Samassa tilassa. Yhteisöteatteri osallisuuden mahdollistajana.(2016)
Heikkinen: Ajattele toimien: kohti draamakasvatuksen syvempää ymmärtämistä (2017)
Jääskeläinen Laura: Ryhmä toimivaksi. Helppoja harjoituksia ryhmäyttämiseen. (2022)
Korhonen, Ostern (toim.): Katarsis. Draama, teatteri ja kasvatus. (2001)
Korhonen ja Airaksinen (toim.): Hyvä hankaus 2.0. (2014)
Maeve, Conolly & Prendergast: Applied Theatre: International Case Studies and Challenges for Practice (2009)
Monni ja Törmi (toim.): Yhteisö ja taide. Teemoja ja näkökulmia 2000-luvun taiteilijan laajentuneeseen toimintakenttään. (2019)
Ventola ja Renlund (toim.): Draamaa ja teatteria yhteisöissä. (2005)

Teaching methods

Harjoitteiden ohjaamista opitaan käytännön harjoittelun kautta sekä toisten ohjaaminen harjoitteisiin osallistuen että itse ohjaten.
Pienryhmätyöskentely. Itsenäinen työ.

International connections

Ryhmässä oppiminen: ryhmän ohjaamisen taitojen harjoittelu käytännössä.
Opettajan fasilitoimat pienryhmätehtävät.
Opettajajohtoiset luennot ja keskustelut.
Itsenäisesti kirjallisuuteen perehtyminen, oppimispäiväkirjan pitäminen ja harjoitepankin kasaaminen sekä oppimispäiväkirjatiivistelmän kirjoittaminen.

Student workload

Lähiopetuksessa harjoitteiden suunnitteleminen ja ohjaaminen. Oppimispäiväkirjan pitäminen, harjoitepankin kerääminen, työpajasuunnitelman tekeminen (pareittain tai pienryhmissä), työpajan toteutus, suullinen tentti, oppimispäiväkirjatiivistelmän palautus. Opintojaksolla on sekä kontaktiopetuksen aikana, että omalla ajalla tehtäviä oppimistehtäviä.

Go back to top of page