Video Feature (5 cr)
Code: KU00BT10-3003
General information
- Enrollment
-
27.11.2023 - 22.01.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
16.01.2024 - 30.04.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Arts Academy
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 24
- Degree programmes
- Degree Programme in Media Arts
Realization has 1 reservations. Total duration of reservations is 7 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Fri 05.04.2024 time 09:00 - 16:00 (7 h 0 min) |
Videoreportaasi KU00BT10-3003 |
LEM_B148
Kuvasali
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakso sisältää luentoja, kuvausharjoituksen ja oman tuotannon suunnittelun sekä toteutuksen joko parityönä, työryhmässä tai yksin. Opettajat tuutoroivat prosessia. Synopsis esitellään koko ryhmälle. Ennen kuvauksia opettajat käyvät läpi käsikirjoituksen ja tuotantosuunnitelman kunkin työryhmän kanssa, Ryhmä saa myös palautetta editpalavereissa. Valmiit teokset julkaistaan Tutka.pro -julkaisussa.
Luennot 16.1. klo 9–14 ja 17.1 klo 9–14 Ailio B148
Kuvauksen luento ja tehtävä 19.1. klo 9-12 Kari Paananen Lem_B148
Kuvauksen tehtävän purku 23.1 klo 9–12 Kari Paananen Lem_B148
Synopsiksen palautus 5.2. klo 9:00
Pitsaus 6.2. klo 9–16 Ailio ja Paananen Lem_B148
Tuotannon suunnittelu 7.2. klo 9-14 Paananen Lem_B148
Käsikirjoituksen palautus 26.2. klo 9:00
Käsis- ja tuotantopalaverit 28.2. klo 9–14 Ailio ja Paananen B156 Luuppi
KUVAUKSET
Editpalaverit 26.3. klo 9–16 tunti /reportaasi Ailio
Loppupurku 5.4. klo 9–16 Ailio ja Paananen Lem_B148
Loppuraportti 15.4. Ailio
Objective
Opintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija osaa:
- ideoida, käsikirjoittaa ja esitellä videoreportaasin
- hankkia videoreportaasiin tarvittavat taustatiedot
- kuvata, valaista, äänittää ja editoida videoreportaasin
- kuljettaa tarinaa kuvakerronnan ja kohtausten rakentamisen avulla
- toimia työryhmän jäsenenä reportaasituotannossa
Content
Students analyze reports or cinematic documentaries. They plan and script their own small reportage pitch that they present for the group. Reports are made in working groups. Students give each other feedback during the process and write an analytical report on the operation of their production team.
Materials
Kuvausharjoitus on oltava suoritettuna.
Synopsis, käsikirjoitus, pitsaus, tuotanto ja työraportti arvioidaan osasuorituksina. Painopiste on valmiin tuotannon arvioinnissa. Siinä arvosana muodostuu oman työtehtävän perusteella.
Teaching methods
Kuvausharjoitukset, oman tuotannon ennakkotutkimus ja valmistelu. Synopsis ja sen pitsaus. Tuotantoprosessi ja palautteenanto.
International connections
Opintojakso harjoittaa työelämäkompetensseja. Opintojakson tuotannot noudattavat Journalistin ohjeita eli eettistä koodistoa ja toteuttavat sosiaalista oikeudenmukaisuutta.
Completion alternatives
AHOT-menettely: opiskelija osoittaa aikaisemmin toteuttamallaan videoreportaasin tuotannolla osaavansa opintojakson oppimistavoitteet. Osaaminen osoitetaan kirjoittamalla analyyttinen työraportti omasta ja työryhmän toiminnasta ja liittämällä siihen videolinkki, josta käy ilmi, että opiskelija on itse ollut keskeisessä tehtävässä videon suunnittelussa ja toteutuksessa.
Student workload
1. KUVAA JA EDITOI SUJUVA PROSESSI: Hyödynnä toteutuksessa laaja-alaisesti kuvakokojen vaihteluita huomioiden sujuva leikkautuvuus. Tee myös ns. liikeleikkauksia eli leikkauksia keskeltä liikettä. Valitse jokin yksinkertainen prosessi (esim. kahvin keitto, urheilusuoritus, käsityö) ja kuvaa se niin, että tuloksena on mahdollisimman havainnollinen ja ytimekäs audiovisuaalinen kokonaisuus.
2. OMAN 3-7-MINUUTTISEN DOKUMENTAARIN TAI REPORTAASIN SYNOPSIS.
3. OMAN SYNOPSIKSEN PITSAUS TYÖRYHMÄLLÄ
4. KAKSIPALSTAINEN KÄSIKIRJOITUS TUOTANNOSTA. Käsikirjoitus on toteuttamisvalmis kokonaisuus, jossa olet varmistanut henkilöiden ja kuvauspaikkojen suostumuksen
5. DOKUMENTAARIN TAI REPORTAASIN TUOTANTO, jossa kukin opiskelija on vastuullisessa työtehtävässä. Tuotanto- ja editpalavereissa saat tukea opettajilta.
6. TYÖRAPORTTI TUOTANNOSTA: Jokainen opiskelija kirjoittaa henkilökohtaisen raportin, jossa esittelee tehtävänsä tuotannossa ja analysoi onnistumisensa niissä. Raporttiin on mahdollista myös kertoa ryhmän muiden jäsenten toiminnasta.