Siirry suoraan sisältöön

Ikäihmisten terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CM12-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 04.02.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
05.02.2024 - 22.04.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 35
Koulutus
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
Opettajat
Heli Vaartio-Rajalin
Ajoitusryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
Ryhmät
YGEROK24V
Gerontologinen asiantuntijuus, K24 (verkko)
Pienryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Opintojakso
TH00CM12

Toteutuksella on 1 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 6 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 22.04.2024 klo 09:00 - 15:00
(6 t 0 min)
Ikäihmisten terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen TH00CM12-3002

Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· arvioida vanhenemiseen vaikuttavia yksilötason tekijöitä
· arvioida vanhenemiseen vaikuttavia terveyttä ja hyvinvointia ylläpitäviä mekanismeja ja hyödyntää näitä asiantuntijatyössään
· soveltaa gerontologisen kuntoutuksen lähtökohtia ja menetelmiä työssään

Opintojakson sisältö
· Ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen
· Ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin kehityssuunnat
· Ikääntyminen, toimintakykyisyys ja voimavaraisuus, toimijuus ja osallisuus
· Gerontologinen kuntoutus

5.2 kl 9-11.15 Orientaatio opintojaksolle; Terveys ja toimintakyky: toimintakyvyn ulottuvuudet ja niiden objektiivinen mittaaminen

4.3 kl 14.30-16 Keskustelu yksilötehtävän tuloksista; Hyvinvointi: elämänlaadun ulottuvuudet ja niiden subjektiivinen mittaaminen; Gerontologinen kokonaisarviointi terveyden edistämisen ja kuntoutuksen lähtökohtana

25.3 kl 9.00- 12.00 Keskustelu paritehtävän tuloksista; Gerontologisen kuntoutuksen lähtökohdat ja menetelmät

22.4 kl 9-15 Seminaari (paritehtävän 2 tuloksista)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· arvioida vanhenemiseen vaikuttavia yksilötason tekijöitä
· arvioida vanhenemiseen vaikuttavia terveyttä ja hyvinvointia ylläpitäviä mekanismeja ja hyödyntää näitä asiantuntijatyössään
· soveltaa gerontologisen kuntoutuksen lähtökohtia ja menetelmiä työssään

Sisältö

· Ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen
· Ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin kehityssuunnat
· Ikääntyminen, toimintakykyisyys ja voimavaraisuus, toimijuus ja osallisuus
· Gerontologinen kuntoutus

Oppimateriaalit

Bowling & Hankins et al. 2013. A short measure of quality of life in older age: the performance of the brief Older People's Quality of Life questionnaire (OPQOL-brief). Archives of gerontology and geriatrics, DOI:10.1016/j.archger.2012.08.012

Elvira, L., ym. 2019. Understanding the Multi-Dimensional Mental WellBeing in Late Life: Evidence from the Perspective of the Oldest Old Population. Journal of Happiness Studies, 109, –. https://doi.org/10.1007/s10902-019-00090-1

Iäkkäiden henkilöiden toimintakyvyn arviointi kotikuntoutuksessa. 2023. https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/tmi/article/tms00058?toc=802599

Integrated care for older people. Guidelines on community-level interventions to manage declines in intrinsic capacity. WHO 2017.

Kansallinen ikäohjelma vuoteen 2030 : Tavoitteena ikäkyvykäs Suomi. 2020. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 31. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162462

Liikkumisen suositukset yli 65-vuotiaille. 2023. UKK-instituutti. https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-suositukset/liikkumisen-suositus-yli-65-vuotiaille/

Livingston et al. 2020. Dementia prevention, intervention, and care: 2020 report of the Lancet Commission. The Lancet commissions 396 (10248), 413-446. DOI:https://doi.org/10.1016/S0140-6736(2 0)30367-6

Martín-María, N., Lara, E, Cresswell-Smith, J., Forsman, A.K, Kalseth, J., Donisi, V., Amaddeo, .F, Wahlbeck, K. & Miret, M. 2021. Instruments to evaluate mental well-being in old age: a systematic review, Aging & Mental Health, 25:7, 1191-1205, DOI: 10.1080/13607863.2020.1774742

Mitra, S. & Tom Shakespeare, T.2019. Remodeling the ICF. Disability and Health Journal 12(3), 337-339, ISSN 1936-6574, https://doi.org/10.1016/j.dhjo.2019.01.008.

Muistisairauksien käypä hoito. 2021. https://www.kaypahoito.fi/hoi50044

Murphy, M., Hollinghurst, S. & Salisbury, C. 2018. Identification, description and appraisal of generic PROMs for primary care: a systematic review. BMC Family Practice 19:41. doi: 10.1186/s12875-018-0722-9.

Nordmyr, J., Creswell-Smith, J., Donisi, V., Lara,E., Martín-María, N., Linda Nyholm, L. & Forsman, A.K. 2020. Mental well-being among the oldest old: revisiting the model of healthy ageing in a Finnish context, International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 15:1, 1734276, DOI: 10.1080/17482631.2020.1734276

Ravn, M.B., Petersen, K.S. & Thuesen, J. 2019. Rehabilitation for People Living with Dementia: A Scoping Review of Processes and Outcomes. Journal of Aging Research, ID 4141050. https://doi.org/10.1155/2019/4141050

Seikkula, Aura & Petäjäjärvi, Krista (toim.) 2022. Ikääntymisen tulevaisuuksia 2060 – taidevälitteinen asiantuntijadialogi uuden ajattelun lähteenä. Helsinki, Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan julkaisu 2/2022.

Vaartio-Rajalin, H., Rauhala, A. & Fagerström, L. 2019. Person-centered home-based rehabilitation for persons with Parkinson’s disease – a scoping review. International Journal of Nursing Studies 99, https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2019.103395

Vaartio-Rajalin, H. & Fagerström, L. 2019. Professional care at home: patient-centeredness, interprofessionality and effectivity? A scoping review. Health & Social Care in the Community 27(4), 1-9, DOI http://dx.doi.org/10.1111/hsc.12731

Opetusmenetelmät

Zoom-linkit Its-kurssikortissa

Itseopiskelu, heräteluennot, yksilö- ja paritehtävät sekä seminaari

Kansainvälisyys

Flipped learning eli opiskelija tutustuu kurssikirjallisuuteen ja muuhun lähdemateriaaliin omaehtoisesti, yksilöllisten tiedollisten tarpeittensa pohjalta, jotta hän voi heräteluennoilla ja yksilö- sekä paritehtävissä sekä seminaarissa osallistua keskusteluun ja uuden, yhteisen ammatillisen tiedon rakentamiseen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tarkemmat tehtäväksi annot ovat Itsissä:

Tehtävä 1 (yksilötyö) 1 op: toimintakyvyn määritelmät ja ikääntyvän toimintakyvyn alenemiseen liittyvät tekijät

Tehtävä 2 (parityö) 2 op: gerontologinen kokonaisarviointi terveyden edistämisen ja kuntoutuksen lähtökohtana

Tehtävä 3 (parityö) 2 op: gerontologisen hoito-tai palveluketjun analyysi ja kehittämisehdotus

Palautukset ITSiin:

Tehtävä 1 21.2 2024 ennen klo 12.00
Tehtävä 2 21.3 2024 ennen klo 12.00
Tehtävä 3 18.4 2024 ennen klo 12.00

Lisätiedot

Yamk opintoja, ei sovi perusopiskelijoille, avoin amk 5 paikkaa

Siirry alkuun