Introduction to User-Centred Approach (5 cr)
Code: TE00CP31-3002
General information
- Enrollment
-
03.08.2024 - 02.09.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
02.09.2024 - 13.11.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Location-independent
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 7 - 50
- Degree programmes
- Design Plugin - Diploma of Higher Education in Design
- Design Plugin Medium - Expert in Design Thinking
Realization has 10 reservations. Total duration of reservations is 25 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 03.09.2024 time 17:30 - 20:00 (2 h 30 min) |
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3002 |
https://turkuamk.zoom.us/j/2685809090#success
|
Thu 05.09.2024 time 17:30 - 20:00 (2 h 30 min) |
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3002 |
https://turkuamk.zoom.us/j/5713668828
|
Tue 10.09.2024 time 17:30 - 20:00 (2 h 30 min) |
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3002 |
https://turkuamk.zoom.us/j/2685809090#success
|
Tue 17.09.2024 time 17:30 - 20:00 (2 h 30 min) |
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3002 |
https://turkuamk.zoom.us/j/5713668828
|
Thu 19.09.2024 time 17:30 - 20:00 (2 h 30 min) |
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3002 |
https://turkuamk.zoom.us/j/2685809090#success
|
Wed 25.09.2024 time 17:30 - 20:00 (2 h 30 min) |
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3002 |
https://turkuamk.zoom.us/j/3028328023
|
Wed 09.10.2024 time 17:30 - 20:00 (2 h 30 min) |
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3002 |
https://turkuamk.zoom.us/j/2685809090#success
|
Wed 23.10.2024 time 17:30 - 20:00 (2 h 30 min) |
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3002 |
https://turkuamk.zoom.us/j/2685809090#success
|
Thu 24.10.2024 time 17:30 - 20:00 (2 h 30 min) |
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3002 |
https://turkuamk.zoom.us/j/5713668828
|
Wed 13.11.2024 time 17:30 - 20:00 (2 h 30 min) |
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3002 |
https://turkuamk.zoom.us/j/2685809090#success
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Kurssi toteutetaan 3.9.-13.11.2024
Kurssi muodostuu seuraavista osa-alueista:
- Käyttäjälähtöisyys, käytettävyys ja esteettömyys
- Ergonomiset suunnitteluperiaatteet
- Käyttäjätutkimus ja menetelmät
- Käytettävyyssuunnittelu ja menetelmät
- Käytettävyys-, ergonomia- ja esteettömyyssuunnittelussa hyödynnettävät standardit
Moduulissa toteutetaan yksin tai pienryhmissä erilaisia harjoituksia käyttäjälähtöisyyteen liittyen (mm. käyttäjäpersoonat ja -skenaariot) ja ergonomian periaatteita ja standardeja.
Objective
After the course, the student can examine the interactions between humans and the physical environment, tools and processes, and can apply various methods that produce user understanding and knowledge.
Content
User orientation is the first core part of the design point of view: basically, we always design and develop things for others than ourselves. The study course introduces the meaning of empathy, curiosity and joint communication, based on design practices and design thinking.
Our main themes leading to user orientation are
- physical user, ergonomics and usability
- senses in the user experience
- emotions in the user experience - before and after
Materials
Suositeltavaa lukemista mm.
- Norman: The Design of everyday things, useita painoksia vuodesta 1988 alkaen.
- Hyysalo: Käyttäjä tuotekehityksessä, 2009. http://www2.uiah.fi/~heidig/Teaching/Course_assignments/Entries/2011/9/13_Johdatus_muotoilun_tutkimukseen_files/Hyysalo%202009.pdf
- Väyrynen, Nevala, Päivinen: Ergonomia ja käytettävyys suunnittelussa, 2004.
- Nousiainen, Lindroos, Heino: Restoratiivisen ympäristön suunnittelu, 2015.
- Mattelmäki: Muotoiluluotaimet, 2006.
- Curedale, R. 2016. Experience Maps. Comprehensive step-by-step guide. Design Community College Inc.
- Hassi, L., Paju, S., Maila, R. 2015 Kehitä kokeillen. Organisaation käsikirja.
- Martin, B. & Hanington, B. 2012. Universal Methods of Design. Rockport Publishers.
- Bakker C., den Hollander M., van Hinte, E. 2014. Products That Last, Product Design for Circular Business Models
- McDonough W., Braungart M. Cradle to Cradle. 2002. Remaking the Way We Make Things.
- Sanders, Stappers: Convivial Toolbox, Generative research for the front end of Design, 2014.
- Launis, M.; Lehtelä, J. (toim.) 2011. Ergonomia (https://www.julkari.fi/handle/10024/13684 1)
Muuta suositeltavaa lukemista mm.
- Milton, Rodgers: Research methods for product design, 2013.
- Terstiege: The Making of Design, from the first model to the final product, 2009.
- Keinonen (toim.): Miten käytettävyys muotoillaan? 2000.
Teaching methods
Opiskelussa painottuu tekemällä ja kokeilemalla oppiminen, pienryhmätyöskentely ja vertaisoppiminen.
Exam schedules
Ei tenttejä. Myöhässä palautetut harjoitustyöt alentavat arvosanaa.
International connections
Pedagogisena toimintatapana on innovaatiopedagogiikka, joka perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle.
Kestävä kehitys ilmenee mm. nuorten aikuisten työelämään liittyvien taitojen oppimisena sekä ammatillisten ja teknisten taitojen osaamista. Opintojakso edistää myös säällisten työpaikkojen ja yrittäjyyden syntymistä.
Opinnoissa emme erottele ihmisiä iän, sukupuolen, suuntautuneisuuden, elämänkatsomuksen, taustan tms. mukaan.
Completion alternatives
Ei ole
Student workload
1 op tarkoittaa noin 27 h opiskelijan työtä.
Moduulin 5 op on 135 h opiskelijan työtä, joka muodostuu etätapaamisista ryhmän ja ohjaajien kanssa sekä itsenäisestä ohjatusta työskentelystä (harjoitustehtävät, projektityöskentely ryhmissä, tietoon perehtyminen jne.).
- Yhteisopettajuuslähikerrat yhteensä noin 2 x 4h (Hannu, Mervi)
- Opettajien omat etäkerrat yhteensä noin 4 x 4h (Hannu 4 x 4h, Mervi 4 x 4h)
1h opetusta on 45 min.
Further information
Pääasiallisesti itsLearning, mutta myös sähköposti ja puhelin.