Skip to main content

Introduction to User-Centred Approach (5 cr)

Code: TE00CP31-3002

General information


Enrollment
03.08.2024 - 02.09.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
02.09.2024 - 13.11.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Location-independent
Teaching languages
Finnish
Seats
7 - 50
Degree programmes
Design Plugin - Diploma of Higher Education in Design
Design Plugin Medium - Expert in Design Thinking
Teachers
Hannu Parkkamäki
Tarmo Karhu
Mervi Vuolas
Teacher in charge
Mervi Vuolas
Course
TE00CP31

Realization has 10 reservations. Total duration of reservations is 25 h 0 min.

Time Topic Location
Tue 03.09.2024 time 17:30 - 20:00
(2 h 30 min)
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3002
https://turkuamk.zoom.us/j/2685809090#success
Thu 05.09.2024 time 17:30 - 20:00
(2 h 30 min)
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3002
https://turkuamk.zoom.us/j/5713668828
Tue 10.09.2024 time 17:30 - 20:00
(2 h 30 min)
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3002
https://turkuamk.zoom.us/j/2685809090#success
Tue 17.09.2024 time 17:30 - 20:00
(2 h 30 min)
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3002
https://turkuamk.zoom.us/j/5713668828
Thu 19.09.2024 time 17:30 - 20:00
(2 h 30 min)
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3002
https://turkuamk.zoom.us/j/2685809090#success
Wed 25.09.2024 time 17:30 - 20:00
(2 h 30 min)
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3002
https://turkuamk.zoom.us/j/3028328023
Wed 09.10.2024 time 17:30 - 20:00
(2 h 30 min)
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3002
https://turkuamk.zoom.us/j/2685809090#success
Wed 23.10.2024 time 17:30 - 20:00
(2 h 30 min)
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3002
https://turkuamk.zoom.us/j/2685809090#success
Thu 24.10.2024 time 17:30 - 20:00
(2 h 30 min)
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3002
https://turkuamk.zoom.us/j/5713668828
Wed 13.11.2024 time 17:30 - 20:00
(2 h 30 min)
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3002
https://turkuamk.zoom.us/j/2685809090#success
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Kurssi toteutetaan 3.9.-13.11.2024

Kurssi muodostuu seuraavista osa-alueista:
- Käyttäjälähtöisyys, käytettävyys ja esteettömyys
- Ergonomiset suunnitteluperiaatteet
- Käyttäjätutkimus ja menetelmät
- Käytettävyyssuunnittelu ja menetelmät
- Käytettävyys-, ergonomia- ja esteettömyyssuunnittelussa hyödynnettävät standardit

Moduulissa toteutetaan yksin tai pienryhmissä erilaisia harjoituksia käyttäjälähtöisyyteen liittyen (mm. käyttäjäpersoonat ja -skenaariot) ja ergonomian periaatteita ja standardeja.

Objective

After the course, the student can examine the interactions between humans and the physical environment, tools and processes, and can apply various methods that produce user understanding and knowledge.

Content

User orientation is the first core part of the design point of view: basically, we always design and develop things for others than ourselves. The study course introduces the meaning of empathy, curiosity and joint communication, based on design practices and design thinking.

Our main themes leading to user orientation are
- physical user, ergonomics and usability
- senses in the user experience
- emotions in the user experience - before and after

Materials

Suositeltavaa lukemista mm.
- Norman: The Design of everyday things, useita painoksia vuodesta 1988 alkaen.
- Hyysalo: Käyttäjä tuotekehityksessä, 2009. http://www2.uiah.fi/~heidig/Teaching/Course_assignments/Entries/2011/9/13_Johdatus_muotoilun_tutkimukseen_files/Hyysalo%202009.pdf
- Väyrynen, Nevala, Päivinen: Ergonomia ja käytettävyys suunnittelussa, 2004.
- Nousiainen, Lindroos, Heino: Restoratiivisen ympäristön suunnittelu, 2015.
- Mattelmäki: Muotoiluluotaimet, 2006.
- Curedale, R. 2016. Experience Maps. Comprehensive step-by-step guide. Design Community College Inc.
- Hassi, L., Paju, S., Maila, R. 2015 Kehitä kokeillen. Organisaation käsikirja.
- Martin, B. & Hanington, B. 2012. Universal Methods of Design. Rockport Publishers.
- Bakker C., den Hollander M., van Hinte, E. 2014. Products That Last, Product Design for Circular Business Models
- McDonough W., Braungart M. Cradle to Cradle. 2002. Remaking the Way We Make Things.
- Sanders, Stappers: Convivial Toolbox, Generative research for the front end of Design, 2014.
- Launis, M.; Lehtelä, J. (toim.) 2011. Ergonomia (https://www.julkari.fi/handle/10024/13684 1)

Muuta suositeltavaa lukemista mm.
- Milton, Rodgers: Research methods for product design, 2013.
- Terstiege: The Making of Design, from the first model to the final product, 2009.
- Keinonen (toim.): Miten käytettävyys muotoillaan? 2000.

Teaching methods

Opiskelussa painottuu tekemällä ja kokeilemalla oppiminen, pienryhmätyöskentely ja vertaisoppiminen.

Exam schedules

Ei tenttejä. Myöhässä palautetut harjoitustyöt alentavat arvosanaa.

International connections

Pedagogisena toimintatapana on innovaatiopedagogiikka, joka perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle.

Kestävä kehitys ilmenee mm. nuorten aikuisten työelämään liittyvien taitojen oppimisena sekä ammatillisten ja teknisten taitojen osaamista. Opintojakso edistää myös säällisten työpaikkojen ja yrittäjyyden syntymistä.

Opinnoissa emme erottele ihmisiä iän, sukupuolen, suuntautuneisuuden, elämänkatsomuksen, taustan tms. mukaan.

Completion alternatives

Ei ole

Student workload

1 op tarkoittaa noin 27 h opiskelijan työtä.
Moduulin 5 op on 135 h opiskelijan työtä, joka muodostuu etätapaamisista ryhmän ja ohjaajien kanssa sekä itsenäisestä ohjatusta työskentelystä (harjoitustehtävät, projektityöskentely ryhmissä, tietoon perehtyminen jne.).

- Yhteisopettajuuslähikerrat yhteensä noin 2 x 4h (Hannu, Mervi)
- Opettajien omat etäkerrat yhteensä noin 4 x 4h (Hannu 4 x 4h, Mervi 4 x 4h)

1h opetusta on 45 min.

Further information

Pääasiallisesti itsLearning, mutta myös sähköposti ja puhelin.

Go back to top of page