Johdanto käyttäjälähtöisyyteen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TE00CP31-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
03.08.2024 - 02.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
02.09.2024 - 13.11.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Paikasta riippumaton
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 7 - 50
- Koulutus
- Design Plugin - Muotoilun korkeakouludiplomi
- Design Plugin Medium – Muotoiluajattelun osaaja
- Opettajat
- Hannu Parkkamäki
- Tarmo Karhu
- Mervi Vuolas
- Vastuuopettaja
- Mervi Vuolas
- Ryhmät
-
OSMUOTS24Design Plugin Medium – Muotoiluajattelun osaaja
-
DMUOTS24Design Plugin Maxi - Muotoilun korkeakouludiplomi
- Opintojakso
- TE00CP31
Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 25 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 03.09.2024 klo 17:30 - 20:00 (2 t 30 min) |
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3002 |
https://turkuamk.zoom.us/j/2685809090#success
|
To 05.09.2024 klo 17:30 - 20:00 (2 t 30 min) |
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3002 |
https://turkuamk.zoom.us/j/5713668828
|
Ti 10.09.2024 klo 17:30 - 20:00 (2 t 30 min) |
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3002 |
https://turkuamk.zoom.us/j/2685809090#success
|
Ti 17.09.2024 klo 17:30 - 20:00 (2 t 30 min) |
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3002 |
https://turkuamk.zoom.us/j/5713668828
|
To 19.09.2024 klo 17:30 - 20:00 (2 t 30 min) |
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3002 |
https://turkuamk.zoom.us/j/2685809090#success
|
Ke 25.09.2024 klo 17:30 - 20:00 (2 t 30 min) |
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3002 |
https://turkuamk.zoom.us/j/3028328023
|
Ke 09.10.2024 klo 17:30 - 20:00 (2 t 30 min) |
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3002 |
https://turkuamk.zoom.us/j/2685809090#success
|
Ke 23.10.2024 klo 17:30 - 20:00 (2 t 30 min) |
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3002 |
https://turkuamk.zoom.us/j/2685809090#success
|
To 24.10.2024 klo 17:30 - 20:00 (2 t 30 min) |
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3002 |
https://turkuamk.zoom.us/j/5713668828
|
Ke 13.11.2024 klo 17:30 - 20:00 (2 t 30 min) |
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3002 |
https://turkuamk.zoom.us/j/2685809090#success
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Kurssi toteutetaan 3.9.-13.11.2024
Kurssi muodostuu seuraavista osa-alueista:
- Käyttäjälähtöisyys, käytettävyys ja esteettömyys
- Ergonomiset suunnitteluperiaatteet
- Käyttäjätutkimus ja menetelmät
- Käytettävyyssuunnittelu ja menetelmät
- Käytettävyys-, ergonomia- ja esteettömyyssuunnittelussa hyödynnettävät standardit
Moduulissa toteutetaan yksin tai pienryhmissä erilaisia harjoituksia käyttäjälähtöisyyteen liittyen (mm. käyttäjäpersoonat ja -skenaariot) ja ergonomian periaatteita ja standardeja.
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tarkastella ihmisen ja fyysisen ympäristön, välineiden ja prosessien vuorovaikutuksia sekä osaa soveltaa erilaisia käyttäjäymmärrystä ja -tietoa tuottavia menetelmiä.
Sisältö
Käyttäjälähtöisyys on ensimmäinen ydinosa muotoilullista näkökulmaa: lähtökohtaisesti aina suunnitellaan ja kehitetään asioita muille(kin) kuin itselle. Opintojakso johdattaa empatian, uteliaisuuden ja yhteisen kommunikoinnin merkitykseen muotoiluun ja muotoiluajatteluun pohjautuen.
Käyttäjälähtöisyyteen johdattelevat pääteemamme ovat
- fyysinen käyttäjä, ergonomia ja käytettävyys
- aistit käyttäjäkokemuksessa
- tunteet käyttäjäkokemuksessa - ennen ja jälkeen
Oppimateriaalit
Suositeltavaa lukemista mm.
- Norman: The Design of everyday things, useita painoksia vuodesta 1988 alkaen.
- Hyysalo: Käyttäjä tuotekehityksessä, 2009. http://www2.uiah.fi/~heidig/Teaching/Course_assignments/Entries/2011/9/13_Johdatus_muotoilun_tutkimukseen_files/Hyysalo%202009.pdf
- Väyrynen, Nevala, Päivinen: Ergonomia ja käytettävyys suunnittelussa, 2004.
- Nousiainen, Lindroos, Heino: Restoratiivisen ympäristön suunnittelu, 2015.
- Mattelmäki: Muotoiluluotaimet, 2006.
- Curedale, R. 2016. Experience Maps. Comprehensive step-by-step guide. Design Community College Inc.
- Hassi, L., Paju, S., Maila, R. 2015 Kehitä kokeillen. Organisaation käsikirja.
- Martin, B. & Hanington, B. 2012. Universal Methods of Design. Rockport Publishers.
- Bakker C., den Hollander M., van Hinte, E. 2014. Products That Last, Product Design for Circular Business Models
- McDonough W., Braungart M. Cradle to Cradle. 2002. Remaking the Way We Make Things.
- Sanders, Stappers: Convivial Toolbox, Generative research for the front end of Design, 2014.
- Launis, M.; Lehtelä, J. (toim.) 2011. Ergonomia (https://www.julkari.fi/handle/10024/13684 1)
Muuta suositeltavaa lukemista mm.
- Milton, Rodgers: Research methods for product design, 2013.
- Terstiege: The Making of Design, from the first model to the final product, 2009.
- Keinonen (toim.): Miten käytettävyys muotoillaan? 2000.
Opetusmenetelmät
Opiskelussa painottuu tekemällä ja kokeilemalla oppiminen, pienryhmätyöskentely ja vertaisoppiminen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä. Myöhässä palautetut harjoitustyöt alentavat arvosanaa.
Kansainvälisyys
Pedagogisena toimintatapana on innovaatiopedagogiikka, joka perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle.
Kestävä kehitys ilmenee mm. nuorten aikuisten työelämään liittyvien taitojen oppimisena sekä ammatillisten ja teknisten taitojen osaamista. Opintojakso edistää myös säällisten työpaikkojen ja yrittäjyyden syntymistä.
Opinnoissa emme erottele ihmisiä iän, sukupuolen, suuntautuneisuuden, elämänkatsomuksen, taustan tms. mukaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op tarkoittaa noin 27 h opiskelijan työtä.
Moduulin 5 op on 135 h opiskelijan työtä, joka muodostuu etätapaamisista ryhmän ja ohjaajien kanssa sekä itsenäisestä ohjatusta työskentelystä (harjoitustehtävät, projektityöskentely ryhmissä, tietoon perehtyminen jne.).
- Yhteisopettajuuslähikerrat yhteensä noin 2 x 4h (Hannu, Mervi)
- Opettajien omat etäkerrat yhteensä noin 4 x 4h (Hannu 4 x 4h, Mervi 4 x 4h)
1h opetusta on 45 min.
Lisätiedot
Pääasiallisesti itsLearning, mutta myös sähköposti ja puhelin.