Siirry suoraan sisältöön

Muotoiluajattelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: TE00BX15-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 06.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.03.2025 - 30.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
suomi
englanti
Paikat
7 - 50
Koulutus
Konetekniikan koulutus
Design Plugin - Muotoilun korkeakouludiplomi
Design Plugin Medium – Muotoiluajattelun osaaja
Opettajat
Tarmo Karhu
Ryhmät
OSMUOTS24
Design Plugin Medium – Muotoiluajattelun osaaja
DMUOTS24
Design Plugin Maxi - Muotoilun korkeakouludiplomi
Opintojakso
TE00BX15

Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 15 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 05.03.2025 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Muotoiluajattelu TE00BX15-3005

To 20.03.2025 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Muotoiluajattelu TE00BX15-3005

To 27.03.2025 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Muotoiluajattelu TE00BX15-3005

To 10.04.2025 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Muotoiluajattelu TE00BX15-3005

Ke 23.04.2025 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Muotoiluajattelu TE00BX15-3005

To 08.05.2025 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Muotoiluajattelu TE00BX15-3005

Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Muotoiluajattelun teoreettinen pohja
- Johdannot
- Kirjallisen aineiston lukeminen ja reflektointi (lukupiiri)
Käytäntöön soveltaminen
- Oman elämän muotoilu
- Palvelumuotoilun projekteihin kytkeytyminen, tulevaisuuden mahdollisuuksien muotoilu (visioiva konseptointi)

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija tuntee muotoiluajattelun erilaisia määritelmiä, osaa myös omin sanoin määritellä muotoiluajattelun lähtökohdat, soveltaa näkökulmaa ja eri menetelmiä haasteisiin eri aloilla osana monialaista tiimiä.

Sisältö

Muotoiluajattelu on tapa tarkastella, nähdä aistia maailmaa.
Muotoiluajattelu ymmärrettäväksi tekemisenä ja merkityksellisyyden luojana.

Muotoiluajattelu 5 op opintojakso sopii kaikille, jotka haluavat oppia kokonaisvaltaisen, inhimillisen ja kokeilevan lähestymistavan hyödyntämistä erilaisissa ammatillisissa haasteissa.

Opintojakso rakentuu Johdannosta ja neljästä pääteemasta (4K)
1. Kokonaisuus
2. Kokemus
3. Kokeilu
4. Konseptointi
Jokainen teema sisältää tehtäviä, jotka rakentavat ymmärrystä edellisen päälle.

Oppimateriaalit

Yhteinen lukuaineisto
- Brown, T. 2019. Change by design: how design thinking transforms organizations and inspires innovation.
- Design Thinking – engage, ideate, innovate (CalSoft_DT_guide -pdf Itslearning-alustalla)
- Clatworthy, S. 2017. Service Design Thinking.(Chapter11-servicedesignthinking -pdf Itslearning-alustalla)
https://www.researchgate.net/publication/322733238_Service_design_thinking
- An Introduction to Design Thinking, PROCESS GUIDE (dschool_designthinking_introduction -pdf Itslearning-alustalla)
- Burnett, Bill; Evans, David, 2016: Designing Your Life, How to build a well-lived, joyful life
- Burnett, Bill; Evans, David, 2020: Designing Your Work Life, How to thrive and find happiness at work

Lisämateriaali
- Cross, N. 2011. Design Thinking
- Miettinen, S. (toim.). 2014. Muotoiluajattelu.
- Miettinen, S. (toim.) 2021: Muotoilun avaimet älykkääseen teollisuuteen ja liiketoiminnan ketterään kehittämiseen.
- Raami, A. 2020. Intuitio3: Yhteys mahdottomaan ratkaisuun.
- Valtonen, A. & Nikkinen, P (toim.) 2022: Muotoilulla muutokseen, Kehitystyön uudet mahdollisuudet
- VanPatter, GK; Pastor, E. 2016. Innovation Methods Mapping, De-mystifying 80+ years of innovation process design.
- VanPatter, GK; Pastor, E.; Jones, P. 2020 Rethinking Design Thinking: Making sense of the future that has already arrived.
- Tolle, Echard, 1997: Läsnäolon voima, Tie henkiseen heräämiseen

Opetusmenetelmät

Johdantoluennot, yhteisoppiminen, itsenäinen opiskelu ja reflektointi

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä

Kansainvälisyys

Kestävä kehitys kytketään osaksi muotoiluajattelua johdannossa ja lukupiiriaineistossa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työhön sisältyy lähi- ja etäohjauskertojen lisäksi itsenäistä ohjattua opiskelua. Ohjaavana määrittelynä 1 op = 27h opiskelijan työtä.

Lisätiedot

Itslearning

Siirry alkuun