Service Design (10 cr)
Code: TE00BX16-3005
General information
- Enrollment
-
08.12.2024 - 06.01.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
06.03.2025 - 30.05.2025
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 10 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Location-independent
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 7 - 50
- Degree programmes
- Design Plugin - Diploma of Higher Education in Design
- Design Plugin Medium - Expert in Design Thinking
- Teachers
- Mervi Vuolas
- Course
- TE00BX16
Realization has 14 reservations. Total duration of reservations is 35 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Thu 06.03.2025 time 17:30 - 20:00 (2 h 30 min) |
Palvelumuotoilu TE00BX16-3005 |
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
|
Tue 11.03.2025 time 17:30 - 20:00 (2 h 30 min) |
Palvelumuotoilu TE00BX16-3005 |
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
|
Tue 18.03.2025 time 17:30 - 20:00 (2 h 30 min) |
Palvelumuotoilu TE00BX16-3005 |
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
|
Tue 25.03.2025 time 17:30 - 20:00 (2 h 30 min) |
Palvelumuotoilu TE00BX16-3005 |
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
|
Tue 01.04.2025 time 17:30 - 20:00 (2 h 30 min) |
Palvelumuotoilu TE00BX16-3005 |
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
|
Tue 08.04.2025 time 17:30 - 20:00 (2 h 30 min) |
Palvelumuotoilu TE00BX16-3005 |
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
|
Tue 15.04.2025 time 17:30 - 20:00 (2 h 30 min) |
Palvelumuotoilu TE00BX16-3005 |
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
|
Wed 16.04.2025 time 17:30 - 20:00 (2 h 30 min) |
Palvelumuotoilu TE00BX16-3005 |
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
|
Tue 29.04.2025 time 17:30 - 20:00 (2 h 30 min) |
Palvelumuotoilu TE00BX16-3005 |
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
|
Tue 06.05.2025 time 17:30 - 20:00 (2 h 30 min) |
Palvelumuotoilu TE00BX16-3005 |
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
|
Tue 13.05.2025 time 17:30 - 20:00 (2 h 30 min) |
Palvelumuotoilu TE00BX16-3005 |
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
|
Thu 15.05.2025 time 17:30 - 20:00 (2 h 30 min) |
Palvelumuotoilu TE00BX16-3005 |
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
|
Wed 21.05.2025 time 17:30 - 20:00 (2 h 30 min) |
Palvelumuotoilu TE00BX16-3005 |
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
|
Thu 22.05.2025 time 17:30 - 20:00 (2 h 30 min) |
Palvelumuotoilu TE00BX16-3005 |
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Ajoitus: 6.3.-22.5.2025
Tavoite:
Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun periaatteet ja prosessin eri vaiheet (ymmärrys-, konseptointi- ja prototypointivaihe). Olennaista on tunnistaa asiakkaan ongelma ja tarpeet, joihin löydetään vastauksia yhteiskehittämisen avulla. Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoilua käytännössä työelämälähtöisessä projektissa yhteistyössä toimeksiantajan
kanssa.
Sisältö:
Palvelumuotoiluprosessi:
Ymmärrysvaihe
- lähtökohdat, määrittely
- asiakkaan ongelmien ja tarpeiden tunnistaminen
Konseptointivaihe
- yhteiskehittäminen
- käyttäjäpersoonat, palvelupolut, ideointi
Prototypointivaihe
- konseptin prototypointi ja testaus
Palvelumuotoilumenetelmät: esim. käyttäjätutkimus, palvelupolkujen kartoittaminen, ideoinnin fasilitointi, prototypointi ja testaus
Palvelun muotoilutyökalut: esim. käsitekartta, kuvakäsikirjoitus, persoonat, palvelupolku, palvelukonsepti, Service Blueprint, liiketoimintamalli (Business Model Canvas)
Palvelumuotoiluprojekti – teorian soveltaminen työelämäprojektiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa.
Objective
Student understands the service design concept and is able to apply service design methods as part of the user oriented design skill set.
Student is able to implement co-design processes in the organization and understands the possibilities of the design approach in society .
Student knows the elements of corporate image and is able to take part of designing it by the corporate strategy.
Content
Study module includes the following parts:
- Service design and strategic design
Materials
Nettisivuja:
https://www.thisisservicedesigndoing.com/
https://servicedesigntools.org/tools
Sivistystoimen työkalupakki palvelumuotoiluun
www.innovationtool.fi
Kirjallisuutta:
Clark. T., Pigneur, Y.& Osterwalder, A. 2010. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
Clark, T., Pigneur, Y. & Osterwalder, A. 2012. Business model you: a one-page method for reinventing your career. John Wiley & Sons.
Curedale, R. 2013. Service Design. 250 essential methods. Design Community College.
Curedale, R. 2016. Experience Maps. Comprehensive step-by-step guide. Design Community College Inc.
Holmlid, S., Mattelmäki, T., Visser, F.S & Vaajakallio, K. 2015. Co-creative Practises in Service Innovation. In The Handbook of Service Innovation. (Eds. Agarwal, R., Selen, W., Roos, G. & Green, R). Springer. 545-574.
Kantojärvi, P. 2012, Fasilitointi luo uutta. Menesty ryhmän vetäjänä. Talentum.
Kimbell, L. 2014. The Service Innovation Handbook. Action-oriented creative thinking toolkit for service organizations. Templates – cases – capabilities. BIS Publishers.
Martin, B. & Hanington, B. 2012. Universal Methods of Design. Rockport Publishers. Osa kirjasta tarkasteltavana: https://books.google.fi/books?id=pCVATIpzYfUC&pg=PA44&hl=fi&source=gbs_toc_r&cad=3#v=onepage&q&f=false
Miettinen, S. 2014. Muotoiluajattelu. Teknova.
Osterwalder, A. 2014. Value proposition design: how to create products and services customers want. John Wiley & Sons.
Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.
Stickdorn, M., Schneider, J. 2011. This is Service Design Thinking. John Wiley & Sons.
Stickdorn, M., Hormess, M., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This is Service Design Doing. O'Reilly.
Tuulaniemi, J. 2013. Palvelumuotoilu. Talentum.
Van Patter, G.K., Pastor, E. & Jones, P. 2020 Rethinking Design Thinking: Making Sense of the Future That Has Already Arrived. Humantific & NextDesign Leadership Network.
Opinnäytetöitä:
Aromaa, S. 2018. Group Workshops as a Tool in Development of a New, Digital Service – Case Neighbour Food.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/151516/Aromaa_Sanni.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Lähteenmäki, S. 2019. Designing a New Generation Online Community for Telia Finland.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/172443/Susanna-Lahteenmaki-Service-Design-Online-Community-Telia-2019.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Rainio, I. 2014. Co-created Corporate Story - Creating a Concept for Engaging Staff into Change Implementation. Laurea UAS.
https://www.theseus.fi/handle/10024/82186
Raitanen, N. 2020. Service Designing Co-working Possibilities. Internal Communication in Virtual Expert Teams. Novia UAS.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/339791/Raitanen_Noora.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Salmelin, A. 2014. Successful Service Development in the Public Sector: a Case study of a Service Design Project Carried out in Short-Term Care Services in the Town of Turku. Laurea UAS.
https://www.theseus.fi/handle/10024/78590
Artikkeleita:
Ambrosio, M. & Vezzoli, C. (eds.) Designing Sustainability for All. 3rd LeNS world distributed conference VOL. 1.
https://www.researchgate.net/publication/339745792_EDIZIONI_POLIDESIGN_DESIGNING_SUSTAINABILITY_FOR_ALL_3_rd_LeNS_world_distributed_conference_VOL_1_Edited_by_Marcelo_Ambrosio_and_Carlo_Vezzoli_MILANO_MEXICO_CITY_CURITIBA_CAPE_TOWN_BANGALORE_BEIJING_P
Buehring, J. & Bishop, P.C. 2020. Foresight and Design: New Support for Strategic Decision Making. She Ji: The Journal of Design, Economics and Innovation. Volume 6, Issue 3, Autumn 2020, pp 408 – 432. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405872620300423
Lucidchart. 2021. Top Frameworks for Strategic Planning. https://www.lucidchart.com/blog/strategic-planning-frameworks
Mager, B. 2020. The Future of Service Design. https://www.academia.edu/44459133/The_Future_of_Service_Design
Naranjo-Bock, C. 2012. Creativity-based Research: The Process of Co-Designing with Users.
https://uxmag.com/articles/creativity-based-research-the-process-of-co-designing-with-users
Sanders, E. & Stappers, P.J. 2008. Co-creation and the New Landscapes of Design.
http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15710880701875068
Wright, N. 2020. Principles for Designing Sustainable Services. https://medium.com/wearesnook/principles-for-designing-sustainable-services-bbf3f3948ac2
Muita linkkejä menetelmiin ja työkaluihin julkaistaan Itslearning-alustalla.
Teaching methods
Oppimisalustana itsLearning
Yhteiskehittämisalustana Miro
Opintojakso toteutetaan pienryhmissä. Lähitunnit sisältävät teoriaa ja käytännön tiimityötä. Lähitunnit (verkossa) ovat pakollisia, koska silloin käsitellään ko. teoria ja aikaa on varattu myös yhteiselle tiimityölle. Teoriaosuudet nauhoitetaan poissaolijoille.
Luennot, yksilötehtävät ja ryhmätyöt
Työelämälähtöinen kehittämistehtävä
Esittelyt
Vertaispalautteet
Loppuraportti ja/tai esitys toimeksiantajalle
Artikkeli tehdystä projektista
Aktiivinen osallistuminen ja vuorovaikutus ryhmätöissä, vertaisoppiminen
Exam schedules
ei tenttejä
International connections
Kurssi perustuu innovaatiopedagogiikkaan, jossa korostuu kokeilut, tiedon ja osaamisen jakaminen sekä erilaisten näkökulmien yhdistäminen.
Kestävä kehitys ilmenee mm. nuorten aikuisten työelämään liittyvien taitojen oppimisena sekä ammatillisten ja teknisten taitojen osaamista. Opintojakso edistää myös säällisten työpaikkojen ja yrittäjyyden syntymistä.
Opinnoissa emme erottele ihmisiä iän, sukupuolen, suuntautuneisuuden, elämänkatsomuksen, taustan tms. mukaan.
Opinnot ovat etäopintoja, joten matkustamista kampukselle ei ole ja hiilidioksidipäästöjä ei synny.
Kestävä kehitys ja vastuullisuus voivat olla osana tehtävän projektin sisältöjä.
Completion alternatives
Ei ole
Student workload
Opiskelijan työmäärä 270 h (ml. lähitunnit 42h)
- Opinnäytetyöanalyysi 4h
- Palvelumuotoiluprojekti toimeksiantajalle oppimistehtävineen yht. 185h ja lisäksi siihen liittyen:
- Brief toimeksiantajalta + taustatutkimus 16h
- Haastattelujen, työpajojen yms. suunnittelu ja toteutus 48h
- Loppuraportti ja/tai esitys 8h
- Artikkeli (Talk by Students) 8h
- Itse- ja vertaisarvioinnit 1h
Further information
Pääasiallisesti viestimme itsLearning-alustan kautta, mutta tarvittaessa myös sähköpostilla ja puhelimitse.
Opiskelijat hankkivat itse palvelumuotoiluprojektin aiheen ja toimeksiantajan. Myös koulu voi tarjota aiheen, jos sellaisia on saatavilla. Projektit tehdään 3-4- hengen tiimeissä.