Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu (10 op)

Toteutuksen tunnus: TE00BX16-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.12.2024 - 06.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.03.2025 - 30.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
suomi
Paikat
7 - 50
Koulutus
Design Plugin - Muotoilun korkeakouludiplomi
Design Plugin Medium – Muotoiluajattelun osaaja
Opettajat
Mervi Vuolas
Ryhmät
OSMUOTS24
Design Plugin Medium – Muotoiluajattelun osaaja
DMUOTS24
Design Plugin Maxi - Muotoilun korkeakouludiplomi
Opintojakso
TE00BX16

Toteutuksella on 14 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 35 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 06.03.2025 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Palvelumuotoilu TE00BX16-3005
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
Ti 11.03.2025 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Palvelumuotoilu TE00BX16-3005
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
Ti 18.03.2025 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Palvelumuotoilu TE00BX16-3005
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
Ti 25.03.2025 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Palvelumuotoilu TE00BX16-3005
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
Ti 01.04.2025 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Palvelumuotoilu TE00BX16-3005
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
Ti 08.04.2025 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Palvelumuotoilu TE00BX16-3005
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
Ti 15.04.2025 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Palvelumuotoilu TE00BX16-3005
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
Ke 16.04.2025 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Palvelumuotoilu TE00BX16-3005
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
Ti 29.04.2025 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Palvelumuotoilu TE00BX16-3005
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
Ti 06.05.2025 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Palvelumuotoilu TE00BX16-3005
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
Ti 13.05.2025 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Palvelumuotoilu TE00BX16-3005
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
To 15.05.2025 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Palvelumuotoilu TE00BX16-3005
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
Ke 21.05.2025 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Palvelumuotoilu TE00BX16-3005
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
To 22.05.2025 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Palvelumuotoilu TE00BX16-3005
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Ajoitus: 6.3.-22.5.2025

Tavoite:
Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun periaatteet ja prosessin eri vaiheet (ymmärrys-, konseptointi- ja prototypointivaihe). Olennaista on tunnistaa asiakkaan ongelma ja tarpeet, joihin löydetään vastauksia yhteiskehittämisen avulla. Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoilua käytännössä työelämälähtöisessä projektissa yhteistyössä toimeksiantajan
kanssa.

Sisältö:
Palvelumuotoiluprosessi:
Ymmärrysvaihe
- lähtökohdat, määrittely
- asiakkaan ongelmien ja tarpeiden tunnistaminen
Konseptointivaihe
- yhteiskehittäminen
- käyttäjäpersoonat, palvelupolut, ideointi
Prototypointivaihe
- konseptin prototypointi ja testaus

Palvelumuotoilumenetelmät: esim. käyttäjätutkimus, palvelupolkujen kartoittaminen, ideoinnin fasilitointi, prototypointi ja testaus

Palvelun muotoilutyökalut: esim. käsitekartta, kuvakäsikirjoitus, persoonat, palvelupolku, palvelukonsepti, Service Blueprint, liiketoimintamalli (Business Model Canvas)

Palvelumuotoiluprojekti – teorian soveltaminen työelämäprojektiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa.

Tavoitteet

Opiskelija osaa palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet (tiedonhankinnan, ideoinnin, suunnittelun, testauksen ja toteutuksen) ja osaa käyttää soveltuvia menetelmiä käyttäjätiedon hankkimiseksi prosessin eri vaiheissa. Hän osaa ottaa kehittämisen lähtökohdaksi palvelujen käyttäjän ja hänen tiedostetut ja tiedostamattomat tarpeensa sekä osaa ottaa huomioon palveluntarjoajaorganisaation sekä eri sidosryhmien näkökulmat palveluja muotoiltaessa.
Opiskelija osaa toteuttaa palvelujen yhteiskehittämistä organisaation henkilökunnan, käyttäjien ja eri sidosryhmien kanssa. Opiskelija ymmärtää muotoilun merkityksen ja mahdollisuudet organisaatioissa ja laajemmin yhteiskunnassa.
Opiskelija tiedostaa visuaalisen ilmeen ja digitaalisen viestinnän merkityksen yrityskuvan muodostamisessa sekä pystyy osallistumaan yritykselle selkeän graafisen julkisuuskuvan suunnitteluun ja toteutukseen sen kaikilla tasoilla.

Sisältö

Moduuli muodostuu seuraavista osa-alueista:
- Palvelumuotoilu ja strateginen muotoilu

Oppimateriaalit

Nettisivuja:

https://www.thisisservicedesigndoing.com/
https://servicedesigntools.org/tools
Sivistystoimen työkalupakki palvelumuotoiluun
www.innovationtool.fi

Kirjallisuutta:

Clark. T., Pigneur, Y.& Osterwalder, A. 2010. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.

Clark, T., Pigneur, Y. & Osterwalder, A. 2012. Business model you: a one-page method for reinventing your career. John Wiley & Sons.

Curedale, R. 2013. Service Design. 250 essential methods. Design Community College.

Curedale, R. 2016. Experience Maps. Comprehensive step-by-step guide. Design Community College Inc.

Holmlid, S., Mattelmäki, T., Visser, F.S & Vaajakallio, K. 2015. Co-creative Practises in Service Innovation. In The Handbook of Service Innovation. (Eds. Agarwal, R., Selen, W., Roos, G. & Green, R). Springer. 545-574.

Kantojärvi, P. 2012, Fasilitointi luo uutta. Menesty ryhmän vetäjänä. Talentum.

Kimbell, L. 2014. The Service Innovation Handbook. Action-oriented creative thinking toolkit for service organizations. Templates – cases – capabilities. BIS Publishers.

Martin, B. & Hanington, B. 2012. Universal Methods of Design. Rockport Publishers. Osa kirjasta tarkasteltavana: https://books.google.fi/books?id=pCVATIpzYfUC&pg=PA44&hl=fi&source=gbs_toc_r&cad=3#v=onepage&q&f=false

Miettinen, S. 2014. Muotoiluajattelu. Teknova.

Osterwalder, A. 2014. Value proposition design: how to create products and services customers want. John Wiley & Sons.

Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.

Stickdorn, M., Schneider, J. 2011. This is Service Design Thinking. John Wiley & Sons.

Stickdorn, M., Hormess, M., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This is Service Design Doing. O'Reilly.

Tuulaniemi, J. 2013. Palvelumuotoilu. Talentum.

Van Patter, G.K., Pastor, E. & Jones, P. 2020 Rethinking Design Thinking: Making Sense of the Future That Has Already Arrived. Humantific & NextDesign Leadership Network.

Opinnäytetöitä:

Aromaa, S. 2018. Group Workshops as a Tool in Development of a New, Digital Service – Case Neighbour Food.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/151516/Aromaa_Sanni.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Lähteenmäki, S. 2019. Designing a New Generation Online Community for Telia Finland.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/172443/Susanna-Lahteenmaki-Service-Design-Online-Community-Telia-2019.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Rainio, I. 2014. Co-created Corporate Story - Creating a Concept for Engaging Staff into Change Implementation. Laurea UAS.
https://www.theseus.fi/handle/10024/82186

Raitanen, N. 2020. Service Designing Co-working Possibilities. Internal Communication in Virtual Expert Teams. Novia UAS.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/339791/Raitanen_Noora.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Salmelin, A. 2014. Successful Service Development in the Public Sector: a Case study of a Service Design Project Carried out in Short-Term Care Services in the Town of Turku. Laurea UAS.
https://www.theseus.fi/handle/10024/78590

Artikkeleita:

Ambrosio, M. & Vezzoli, C. (eds.) Designing Sustainability for All. 3rd LeNS world distributed conference VOL. 1.
https://www.researchgate.net/publication/339745792_EDIZIONI_POLIDESIGN_DESIGNING_SUSTAINABILITY_FOR_ALL_3_rd_LeNS_world_distributed_conference_VOL_1_Edited_by_Marcelo_Ambrosio_and_Carlo_Vezzoli_MILANO_MEXICO_CITY_CURITIBA_CAPE_TOWN_BANGALORE_BEIJING_P

Buehring, J. & Bishop, P.C. 2020. Foresight and Design: New Support for Strategic Decision Making. She Ji: The Journal of Design, Economics and Innovation. Volume 6, Issue 3, Autumn 2020, pp 408 – 432. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405872620300423

Lucidchart. 2021. Top Frameworks for Strategic Planning. https://www.lucidchart.com/blog/strategic-planning-frameworks

Mager, B. 2020. The Future of Service Design. https://www.academia.edu/44459133/The_Future_of_Service_Design

Naranjo-Bock, C. 2012. Creativity-based Research: The Process of Co-Designing with Users.
https://uxmag.com/articles/creativity-based-research-the-process-of-co-designing-with-users

Sanders, E. & Stappers, P.J. 2008. Co-creation and the New Landscapes of Design.
http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15710880701875068

Wright, N. 2020. Principles for Designing Sustainable Services. https://medium.com/wearesnook/principles-for-designing-sustainable-services-bbf3f3948ac2

Muita linkkejä menetelmiin ja työkaluihin julkaistaan Itslearning-alustalla.

Opetusmenetelmät

Oppimisalustana itsLearning
Yhteiskehittämisalustana Miro
Opintojakso toteutetaan pienryhmissä. Lähitunnit sisältävät teoriaa ja käytännön tiimityötä. Lähitunnit (verkossa) ovat pakollisia, koska silloin käsitellään ko. teoria ja aikaa on varattu myös yhteiselle tiimityölle. Teoriaosuudet nauhoitetaan poissaolijoille.

Luennot, yksilötehtävät ja ryhmätyöt
Työelämälähtöinen kehittämistehtävä
Esittelyt
Vertaispalautteet
Loppuraportti ja/tai esitys toimeksiantajalle
Artikkeli tehdystä projektista
Aktiivinen osallistuminen ja vuorovaikutus ryhmätöissä, vertaisoppiminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ei tenttejä

Kansainvälisyys

Kurssi perustuu innovaatiopedagogiikkaan, jossa korostuu kokeilut, tiedon ja osaamisen jakaminen sekä erilaisten näkökulmien yhdistäminen.

Kestävä kehitys ilmenee mm. nuorten aikuisten työelämään liittyvien taitojen oppimisena sekä ammatillisten ja teknisten taitojen osaamista. Opintojakso edistää myös säällisten työpaikkojen ja yrittäjyyden syntymistä.

Opinnoissa emme erottele ihmisiä iän, sukupuolen, suuntautuneisuuden, elämänkatsomuksen, taustan tms. mukaan.

Opinnot ovat etäopintoja, joten matkustamista kampukselle ei ole ja hiilidioksidipäästöjä ei synny.

Kestävä kehitys ja vastuullisuus voivat olla osana tehtävän projektin sisältöjä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 270 h (ml. lähitunnit 42h)
- Opinnäytetyöanalyysi 4h
- Palvelumuotoiluprojekti toimeksiantajalle oppimistehtävineen yht. 185h ja lisäksi siihen liittyen:
- Brief toimeksiantajalta + taustatutkimus 16h
- Haastattelujen, työpajojen yms. suunnittelu ja toteutus 48h
- Loppuraportti ja/tai esitys 8h
- Artikkeli (Talk by Students) 8h
- Itse- ja vertaisarvioinnit 1h

Lisätiedot

Pääasiallisesti viestimme itsLearning-alustan kautta, mutta tarvittaessa myös sähköpostilla ja puhelimitse.

Opiskelijat hankkivat itse palvelumuotoiluprojektin aiheen ja toimeksiantajan. Myös koulu voi tarjota aiheen, jos sellaisia on saatavilla. Projektit tehdään 3-4- hengen tiimeissä.

Siirry alkuun