Skip to main content

Vehicle Chassis Technology (3 cr)

Code: TE00CP77-3002

General information


Enrollment
03.08.2024 - 16.09.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
02.09.2024 - 14.12.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Automotive and Transportation Engineering
Teachers
Rami Wahlsten
Groups
PAUTOS22AT
Automotive technology
LIPATAjoneuvotekniikkaI
Ajoneuvotekniikka I
Course
TE00CP77

Realization has 7 reservations. Total duration of reservations is 32 h 0 min.

Time Topic Location
Mon 16.09.2024 time 14:00 - 18:00
(4 h 0 min)
Autokoritekniikka TE00CP77-3002
EDU_3003 Matias muunto byod
Mon 23.09.2024 time 14:00 - 18:00
(4 h 0 min)
Autokoritekniikka TE00CP77-3002
EDU_3003 Matias muunto byod
Mon 30.09.2024 time 14:00 - 18:00
(4 h 0 min)
Autokoritekniikka TE00CP77-3002
EDU_K1079 Autolaboratorio
Mon 21.10.2024 time 14:00 - 18:00
(4 h 0 min)
Autokoritekniikka TE00CP77-3002
EDU_3003 Matias muunto byod
Mon 28.10.2024 time 14:00 - 18:00
(4 h 0 min)
Autokoritekniikka TE00CP77-3002
EDU_3003 Matias muunto byod
Fri 01.11.2024 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
Autokoritekniikka TE00CP77-3002
Tekijäpäivä Stadia AO
Mon 04.11.2024 time 14:00 - 18:00
(4 h 0 min)
Autokoritekniikka TE00CP77-3002
EDU_3003 Matias muunto byod
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee auton korin rakennemateriaalit, liittämistekniikat, korroosioneston ja korin keventämismahdollisuudet. Opiskelija myös osaa valita oikeat korinkorjausmenetelmät ja osaa käyttää Cabas-ohjelmistoa vauriokorjausten kustannusten määrittämiseen.
- Korin mitoitus, lujuus ja kolariturvallisuus
- Tavalliset ja suurlujuusteräkset
- Ei-teräksiset korimateriaalit
- Eri materiaalien hitsattavauus, liimaaminen sekä muut liittämismenetelmät
- Maalaustekniikkaan liittyvät asiat
- Korin keventämismahdollisuudet
- Modernien materiaali- ja rakenneratkaisujen kolarikorjattavuus ja korjauksissa vaadittavat menetelmät
- CABAS-laskentaohjelma vauriokorjausten kustannusten määrittelemiseksi

Objective

After completing the course, the student knows different chassis construction materials, bonding and joining methods, corrosion prevention and body downweighting. Also, the student can select the correct damage repair methods and is capable of using the Cabas software for determining damage repair costs.

Content

Vehicle body sizing and dimensioning
- Ordinary and high strength steels
- Non-steel body materials
- Weldability of different materials, gluing and other bonding and joining methods
- Body downweighting possibilities
- Reparability and repair methods of modern body materials and structures
- CABAS software for determining damage repair costs

Materials

Mahdollinen luentomateriaali on saatavilla OneDrive pilvipalvelusta (tekijänoikeudet rajoittavat joiltakin osin materiaalin jakamista). Opiskelija saa materiaalit luennon päätyttyä.

Teaching methods

Aiheeseen johdattelevia luentoja, useita laajoja harjoitustöitä sekä käytännönharjoituksia liitos- sekä maalaustekniikan osa-alueella.

Completion alternatives

ei ole

Student workload

- CABAS-laskelma, tehtävä koostuu CABAS laskentajärjestelmällä tehtävästä ajoneuvon vaurion / vahingonmäärän arvioinnista, tehtävässä käytetään CABAS-normistoja (sovellutusohjeet – maalaus, muovikorjaus, pintaoikaisu, vetotyöt, liimattulasi- ja kiveniskukorjaus) ja ohjeita. CABAS laskelmassa (vaurion arvioinnissa) käytettävät ajoneuvontiedot, työmenetelmät ja varaosat annetaan oppimistehtävässä tarkemmin.
- Autokoritekniikka-tehtävä, jolla syvennetään luennoilla käsiteltävien asioiden ja saatavilla olevan tiedon soveltamista autokoritekniikassa. Tehtävässä tulee huomioida lähdemateriaalin viittaukset sekä mahdolliset tekijänoikeudet.

Further information

Oppimistehtävät opiskelijat palauttavat sähköpostilla osoitteeseen riku.kangastie@vauriokoulutus.com

Go back to top of page