Laivan koneistot (6 op)
Toteutuksen tunnus: 5031331-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.06.2024 - 02.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
02.09.2024 - 29.11.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 6 op
- Lähiosuus
- 6 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 33
- Koulutus
- Konetekniikan koulutus
- Opettajat
- Tommi Paanu
- Vastuuopettaja
- Tommi Paanu
- Ryhmät
-
KMMMODLaivanKoneistotKMM Laivan koneistot
- Opintojakso
- 5031331
Toteutuksella on 11 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 39 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 05.09.2024 klo 12:15 - 16:00 (3 t 45 min) |
Laivan koneistot 5031331-3007 |
LEM_A175
Suunnittelutoimisto
|
To 12.09.2024 klo 12:15 - 16:00 (3 t 45 min) |
Laivan koneistot 5031331-3007 |
LEM_A175
Suunnittelutoimisto
|
To 19.09.2024 klo 12:15 - 16:00 (3 t 45 min) |
Laivan koneistot 5031331-3007 |
LEM_A175
Suunnittelutoimisto
|
To 26.09.2024 klo 12:15 - 16:00 (3 t 45 min) |
Laivan koneistot 5031331-3007 |
LEM_A175
Suunnittelutoimisto
|
To 03.10.2024 klo 12:15 - 16:00 (3 t 45 min) |
Laivan koneistot 5031331-3007 |
LEM_A175
Suunnittelutoimisto
|
To 24.10.2024 klo 12:15 - 16:00 (3 t 45 min) |
Laivan koneistot 5031331-3007 |
LEM_A175
Suunnittelutoimisto
|
To 31.10.2024 klo 12:15 - 16:00 (3 t 45 min) |
Laivan koneistot 5031331-3007 |
LEM_A175
Suunnittelutoimisto
|
To 07.11.2024 klo 12:15 - 16:00 (3 t 45 min) |
Laivan koneistot 5031331-3007 |
LEM_A175
Suunnittelutoimisto
|
To 14.11.2024 klo 12:15 - 16:00 (3 t 45 min) |
Laivan koneistot 5031331-3007 |
LEM_A175
Suunnittelutoimisto
|
To 21.11.2024 klo 12:15 - 16:00 (3 t 45 min) |
Laivan koneistot 5031331-3007 |
LEM_A175
Suunnittelutoimisto
|
To 28.11.2024 klo 12:15 - 14:00 (1 t 45 min) |
Laivan koneistot 5031331-3007 / Tentti |
EDU_3002
Henrik muunto byod
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Laivojen dieselmoottorit
Koneistovaihtoehdot ja niiden valintaperusteet
Konehuoneen yleisjärjestely
Akselilinja ja mekaaninen voimansiirto
Potkurit ja propulsiojärjestelmät
Höyry- ja kaasuturbiinit
Energiatehokas laiva
Sähkön tuotanto
Pakokaasupäästöt
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee laivan pääkoneistot ja niiden käyttötarkoitukset. Opiskelija osaa mitoittaa ja valita rahtilaivan kuljetuskoneiston pääkomponentit yleisellä tasolla. Opiskelijalla on käsitys konehuoneen laitesijoittelusta ja hän tuntee konetiloja koskevia sääntöjä ja määräyksiä.
Sisältö
Opintojaksossa perehdytään laivojen koneistoihin tarvelähtöisesti.
Opiskelun aikana käydään läpi rahtilaivan konehuoneen yleisjärjestely ja tehdään laivavierailu satamassa olevaan alukseen. Opiskelijat laativat omasta harjoitustyöaluksestaan konehuonejärjestelypiirustuksen. Samaan alukseen tehdään myös akselijohtopiirustus, jonka komponenttien mitoituksesta ja valinnasta laaditaan raportti.
Kurssilla käsitellään laivakoneistojen tulevia kehitystrendejä ja tätä kehitystä ohjaavaa säännöstöä.
Oppimateriaalit
ITS Learningissä jaettu aineisto.
Opetusmenetelmät
Luennot ja tietoiskut
Tekemällä oppiminen
Itseopiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti pidetään opintojakson lopussa viikolla 48.
Tentissä saa olla mukana normaalien kirjoitusvälineiden lisäksi ainoastaan taskulaskin. Tietokoneen, älypuhelimen tms. käyttöä ei sallita. Kaavat, käyrästöt yms. ovat tehtäväpaperin liitteenä.
Opintojaksosta ei järjestetä uusintatenttejä (tutkintosääntö 1.8.2024 alkaen).
Kansainvälisyys
Perusbehavioristiset luennot
Itsenäinen työskentely
Tiimityöskentely
Kokonaisvaltainen laivan ympäristövaikutusten havainnoiminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Dieselmoottoritehtävä ja akselilinjan suunnittelutyö tehdään 3 hengen ryhmissä. Ryhmät ovat lähtökohtaisesti samat kuin Laivan järjestelmät -opintojaksolla.
Opintojakson laajuus on 6 op, joka vastaa n. 144 h opiskelijan työtä.
Lisätiedot
Lukujärjestykseen merkityt lähiopetustunnit
ITS Learning
Toissijaisena viestintäkanavana on sähköposti, mutta se ei koske dieselmoottoritehtävän ja suunnittelutyön ohjausta.