Kehittämishankkeen toteutus ja raportointi (25 op)
Toteutuksen tunnus: KU00CH92-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 31.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2025 - 31.12.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 25 op
- Lähiosuus
- 20 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Taideakatemia / Master School
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit
- Opettajat
- Ilona Tanskanen
- Vastuuopettaja
- Ilona Tanskanen
- Ryhmät
-
YTAUKS24Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit S24
- Opintojakso
- KU00CH92
Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 68 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 14.01.2025 klo 09:00 - 17:00 (8 t 0 min) |
Kehittämishankkeen toteutus ja raportointi KU00CH92-3003 |
LIN_H319
Teoriatila
LIN_H330 Teoriatila |
Ti 04.02.2025 klo 13:00 - 17:00 (4 t 0 min) |
Kehittämishankkeen toteutus ja raportointi KU00CH92-3003 |
LIN_H115
Kuvateatteri
|
Ti 04.03.2025 klo 13:00 - 17:00 (4 t 0 min) |
Kehittämishankkeen toteutus ja raportointi KU00CH92-3003 |
LIN_H115
Kuvateatteri
|
Ti 08.04.2025 klo 13:00 - 17:00 (4 t 0 min) |
Kehittämishankkeen toteutus ja raportointi KU00CH92-3003 |
LIN_H115
Kuvateatteri
|
Ti 06.05.2025 klo 13:00 - 17:00 (4 t 0 min) |
Kehittämishankkeen toteutus ja raportointi KU00CH92-3003 |
LIN_H115
Kuvateatteri
|
Ma 02.06.2025 klo 09:00 - 17:00 (8 t 0 min) |
Kehittämishankkeen toteutus ja raportointi KU00CH92-3003 |
LIN_H319
Teoriatila
LIN_H330 Teoriatila |
Ke 03.12.2025 klo 08:00 - 17:00 (9 t 0 min) |
YAMK-opinnäytetyöseminaari |
LIN_H115
Kuvateatteri
|
Ma 12.01.2026 klo 08:00 - 17:00 (9 t 0 min) |
Kontaktiopetus |
LIN_H319
Teoriatila
LIN_H330 Teoriatila |
Ti 13.01.2026 klo 08:00 - 17:00 (9 t 0 min) |
Kehittämishankkeen toteutus ja raportointi KU00CH92-3003 |
LIN_H319
Teoriatila
LIN_H330 Teoriatila |
Ma 02.02.2026 klo 08:00 - 17:00 (9 t 0 min) |
Kontaktiopetus |
LIN_H319
Teoriatila
LIN_H330 Teoriatila |
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Kehittämishankkeen toteutus ja raportointi -opintojakso sisältää opinnäytetyön (YAMK) tekemisen Opinnäytetyönä toteutetaan opiskelijan omaan työhön ja/tai verkostoihin liittyvä tutkimus- ja/tai kehittämishanke tai toimeksianto. Opiskelijan osaamisesta, verkostoista ja tilanteesta riippuen kehittäminen voi tarkoittaa esimerkiksi teoksen, intervention, toiminta- tai palvelukonseptin kehittämistä tai jo olemassa olevan toiminnan kehittämistä valitulla osa-alueella. Opinnäytetyönä toteutettava hanke rakentuu määriteltyjen tavoitteiden mukaisesta tutkimus- ja/tai kehittämistoiminnasta, työprosessin ja sen tulosten dokumentoinnista ja tutkimisesta sekä työskentelyn ja tulosten raportoinnista ja julkistamisesta.
Opinnäytetyön valmistelu käynnistyy heti opintojen alussa, ja opinnäytetyön tekeminen läpäisee koko opintoajan. Ensimmäisellä lukukaudella kehittämis- ja/tai tutkimushankkeen suunnittelua ja valmistelua edistetään Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojaksolla ja siihen sisältyvällä Tiedonhankinnan kurssilla. Kehittämishankkeen toteutus ja raportointi -opintojakso on suoraa jatkumoa sille ja pitää sisällään opinnäytetyön toteutuksen, tulosten dokumentoinnin, tutkivan ja kehittävän tarkastelun ja arvioinnin, raportoinnin ja julkistamisen.
Opinnäytetyön osana kirjoitetaan ammattialaan perehtyneisyyttä osoittava kypsyysnäyte.Mikäli aiemmissa opinnoissa ei ole osoitettu julkishallinnon henkilöstöltä vaadittavaa koulusivistyskielen, suomen tai ruotsin, erinomaista taitoa, kypsyysnäyte toimii myös em kielitaidon kokeena.
Opinnäytetyön tekemistä ohjataan kontaktijaksoilla ja erillisissä opinnäytetyön ohjaustilaisuuksissa seuraavasti:
14.1.2025 klo 9 - 17 Opinnäytetyönä toteuttavien tutkimus- ja/tai kehittämishankkeiden suunnitelmien esittelyt (ONT-suunnitelmien) (kampuksella)
4.2.2025 klo 13 - 17 Menetelmät I. Oman tutkimusaineiston hankinta. Kyselyn ja haastattelun laatiminen (Zoomissa)
4.3.2025 klo 13 - 17 Tutkiva kirjoittaminen. Tekstityö ja tunteet, kirjoittamisen strategiat & ont-raportin rakennevaihtoehtoja (kampuksella)
8.4.2025 klo 13 - 17 Tutkiva kirjoittaminen. Opinnäytetyöraportin kirjoittamisen käytänteet ml. lähteiden käyttö ja merkintä (kampuksella)
6.5.2025 klo 13 - 17 Menetelmät II. Aineiston analyysi (kampuksella)
2.6.2025 klo 13 - 17 Valmistumassa olevien ont-esittelyt ja ajankohtaiset kysymykset (kampuksella)
8.9.2025 klo 13 - 17 ONT-prosessin kulku toisella syyslukukaudella, tilannekatsaus ja ajankohtaiset kysymykset (Zoomissa)
20.10.2025 klo 13 - 17 Tutkivan kirjoittamisen klinikka (Zoomissa)
3.12.2025 klo 9 - 17 Opinnäytetyöseminaari (hybridisti)
Lisäksi on tarjolla pienryhmäohjausta helmi-maaliskuun taitteessa sekä henkilökohtaista ohjausta vuodessa valmistuville huhtikuussa ja puolessatoista vuodessa valmistuville syyskuussa. Opinnäytetyö-kehittämishanke on mahdollista tehdä moniammatillisena työparina, kahden opiskelijan yhteistyönä. Tällöin menettelytavoista ja työtavoista sovitaan tarkoin niin, että kummankin tekijän osuus on arvioitavissa.
Työskentelyn osat:
• Tutkimus- ja kehittämishankkeen valmistelu, toteuttaminen, dokumentointi, reflektointi ja raportointi
• Oman kehittämishankkeen esittely, palautteen saaminen ja palautteen antaminen toisten töistä prosessin eri vaiheissa
• Ryhmäohjaukseen ja yksilöohjaukseen osallistuminen
• Kypsyysnäytteen kirjoittaminen valmista kehittämishanketta tarkastellen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• arvioida ja soveltaa tutkimustietoa kriittisesti
• käyttää valittuja menetelmiä työelämän ongelmien erittelyyn ja ratkaisemiseen
• työskennellä itsenäisissä ja vaativissa asiantuntijatehtävissä, joissa johtaa omaa ja mahdollisesti myös muiden työskentelyä tavoitteellisesti
• kommunikoida sekä toimia monialaisissa ja kansainvälisissä verkostoissa alansa tehtävissä
• ottaa huomioon yhteisölliset ja eettiset näkökulmat alalleen ominaisilla tavoilla.
Sisältö
Keskeisessä osassa Master School -koulutuksia on 30 opintopisteen laajuinen opinnäytetyö. Opinnäytetyö käynnistyy heti opintojen alussa ja läpäisee koko opintoajan.
Opinnäytetyö toteutetaan kehittämishankkeena, jossa on tutkimuksellinen ote ja tiivis kytkös käytännön työhön. Opiskelija toteuttaa opinnäytetyöhönsä sisältyvän kehittämistehtävän työpaikallaan, Turun ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa, luontevissa työelämäyhteyksissä tai muuten ohjaajan kanssa sovittavalla tavalla. Opinnäytetyön perustuu toimeksiantoon, mikäli se on mahdollista.
Opinnäytetyö nojautuu perusteelliseen tiedonhankintaan ja analyysiin, ja kehittämisprosessissa hyödynnetään tehtävän kannalta tarkoituksenmukaisia menetelmiä hyvän tieteellisen käytännön periaatteita noudattaen. Opinnäytetyöhön sisältyy kehittämistoiminnan dokumentointi ja raportointi. Kehittämistoiminnassa ja siitä raportoimisessa tarvittava menetelmäosaaminen sisältyy jo Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojaksolle sekä kehittyy edelleen Kehittämishankkeen toteutus ja raportointi -opintojaksolla.
Kulttuurialan YAMK-koulutuksissa opinnäytetyö on jaettu kahteen opintojaksoon:
- 5 opintopisteen laajuiseen Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojaksoon, jossa opiskelija perehtyy kehittämistoiminnassa ja siitä raportoimisessa tarvittavaan menetelmäosaamiseen ja suunnittelee kehittämishankettaan (1. lukukausi), ja
- 25 opintopisteen laajuisen Kehittämishankkeen toteuttamiseen ja raportointiin (2. ja 3. lukukausi).
Kehittämishankkeen toteuttaminen ja raportointi -opintojakso sisältää seuraavat vaiheet:
• Opinnäytetyösuunnitelman esittely ja viimeistely palautteen pohjalta
• Opinnäytesopimuksen tekeminen
• Kehittämishankkeen toteuttaminen, siihen liittyvä tutkimuksellinen tiedonhankinta ja työskentelyn dokumentointi alan käytänteiden mukaisesti ja opinnäytetyön kannalta mielekkäällä tavalla
• Opinnäytteen ryhmäohjaukseen ja yksilöohjaukseen osallistuminen
• Tulosten esittely opinnäytetyön valmistuttua ammattialaa ja mahdollista toimeksiantajaa palvelevalla tavalla sekä opinnäytetyöraportin tallentaminen Theseukseen
• Kypsyysnäyte: Opiskelijan on kirjoitettava opinnäytetyönsä alalta kypsyysnäyte, joka osoittaa perehtyneisyyttä ammattialaan ja suomen tai ruotsin kielen eli koulusivistyskielen taitoa. Mikäli koulusivistyskielen erinomainen taito on osoitettu jo aiemmissa opinnoissa, kypsyysnäyte toimii pelkästään ammattialaan perehtyneisyyden kokeena. Kypsyysnäyte arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
• Opinnäytetyön tarkastus plagioinnintarkastusjärjestelmällä ja (itse)arviointi.
Oppimateriaalit
Opiskelijan oman kehittämishankkeen kannalta relevantti tutkimuksellinen ja ammatillinen aineisto sekä verkko-oppimisympäristössä oleva aineisto.
Opetusmenetelmät
Tutkimuksellinen kehittämishanke, ryhmä- ja yksilöohjaukseen osallistuminen. Opinnäytetyö-kehittämishanke on mahdollista tehdä moniammatillisena työparina, kahden opiskelijan yhteistyönä. Tällöin menettelytavoista ja työtavoista sovitaan tarkoin niin, että kummankin tekijän osuus on arvioitavissa.
Työskentelyn osat:
• Tutkimus- ja kehittämishankkeen valmistelu, toteuttaminen, dokumentointi, reflektointi ja raportointi
• Oman kehittämishankkeen esittely, palautteen saaminen ja palautteen antaminen toisten töistä prosessin eri vaiheissa
• Ryhmäohjaukseen ja yksilöohjaukseen osallistuminen
• Kypsyysnäytteen kirjoittaminen valmista kehittämishanketta tarkastellen
Kansainvälisyys
Opiskelija etenee työssä itsenäisesti ja vastuullisesti,ohjaajansa, vertaisryhmän sekä muun ohjauksen tuella. Opinnäytetyö on mahdollista tehdä myös yhdessä työparin kanssa. Taide uusissa konteksteissa -opintojaksojen sisältöjä sekä lähestymistapoja hyödynnetään ja sovelletaan opinnäytetyössä. Tarvittaessa ja eriksen sovittavalla tavalla on mahdollista saada varsinaisen ohjaajien lisäksi muiden Turun AMK:n kouluttajien antamaa mentorointia. Opinnäytetyöprosessiin sisältyy vertaispalautteen antamista ja saamista. Työelämän yhteistyökumppanit osallistuvat opinnäytetöiden prosessiin kunkin opinnäytetyön edellyttämällä tai mahdollistamalla tavalla.
Opintojaksoon sisältyvää ohjausta ja opetusta voidaan järjestää tarvittaessa yhdessä muiden kulttuurialan Master School -koulutusten kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kehittämishankkeen laajuus on 25 opintopistettä eli työmäärä (n. 670 tuntia) vastaa lähes 17 viikon kokopäiväistä työskentelyä. Työskentely sisältää seuraavat vaiheet ja tehtävät:
• Tutkimus- ja/tai kehittämishankesuunnitelman valmisteltu, esittely sekä viimeistely
• Tutkimus- ja/tai kehittämishankkeen toteuttaminen, siihen liittyvä tutkimuksellinen tiedonhankinta, työskentelyn dokumentointi, reflektointi ja näistä raportointi
• Ryhmä- ja yksilöohjaukseen osallistuminen
• Kehittämishankkeen tulosten esittely opinnäytetyön valmistuttua (seminaarissa)
• Kypsyysnäytteen tekeminen.
Lisätiedot
itslearning ja s-posti