Physical conditioning 1a (1 cr)
Code: 2011443-3011
General information
- Enrollment
-
07.08.2024 - 30.09.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
06.09.2024 - 18.12.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 1 cr
- Local portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Linnankatu Arts Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Performing Arts
- Teachers
- Minna Karesluoto
- Course
- 2011443
Realization has 12 reservations. Total duration of reservations is 20 h 30 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Fri 13.09.2024 time 13:15 - 14:45 (1 h 30 min) |
Kehonhuolto 1a 2011443-3011 |
Kehonhuoltotila
|
Fri 20.09.2024 time 15:00 - 16:30 (1 h 30 min) |
Kehonhuolto 1a 2011443-3011 |
LIN_HK13
Kehonhuolto
|
Fri 27.09.2024 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Kehonhuolto |
LIN_HK13
Kehonhuolto
|
Fri 04.10.2024 time 15:00 - 16:30 (1 h 30 min) |
Kehonhuolto 1a 2011443-3011 |
LIN_HK13
Kehonhuolto
|
Fri 11.10.2024 time 15:00 - 16:30 (1 h 30 min) |
Kehonhuolto 1a 2011443-3011 |
LIN_HK13
Kehonhuolto
|
Fri 25.10.2024 time 15:00 - 16:30 (1 h 30 min) |
Kehonhuolto 1a 2011443-3011 |
LIN_HK13
Kehonhuolto
|
Fri 01.11.2024 time 15:00 - 16:30 (1 h 30 min) |
Kehonhuolto 1a 2011443-3011 |
LIN_HK13
Kehonhuolto
|
Fri 08.11.2024 time 15:00 - 16:30 (1 h 30 min) |
Kehonhuolto 1a 2011443-3011 |
LIN_HK13
Kehonhuolto
|
Fri 15.11.2024 time 15:00 - 16:30 (1 h 30 min) |
Kehonhuolto 1a 2011443-3011 |
LIN_HK13
Kehonhuolto
|
Fri 22.11.2024 time 15:00 - 19:00 (4 h 0 min) |
Kehonhuolto 1a 2011443-3011 |
LIN_HK13
Kehonhuolto
|
Thu 28.11.2024 time 15:00 - 16:30 (1 h 30 min) |
Kehonhuolto 1a 20011443-3011 |
LIN_HK13
Kehonhuolto
|
Wed 04.12.2024 time 15:00 - 16:30 (1 h 30 min) |
Kehonhuolto 1a 2011443-3011 |
LIN_HK13
Kehonhuolto
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Kehonhuolto1a:
Laajuus: 1op, lähiopetusta 14 X1,5h, 21h (sisältää palautekeskustelun)
Aika: pe iltapäivisin ja välillä ke iltapäivisin
Paikka: Kehonhuoltotila ja pikku sirkussali (vaihtelee)
Kehonhuolto 1a tavoitteet:
Oppia määrittelemään, ymmärtämään sekä perustelemaan:
- mitä tarkoitetaan kehonhuollolla ja minkälainen merkitys sillä on esittävän taiteen sirkuksen opiskelijan hyvinvoinnille ja liikuntavammojen ennalta ehkäisylle
- mitä sirkusopiskelijan kehonhuollon tulisi sisältää ja saada työvälineitä pysymään opinnoissa työkykyisenä
- minkälaista on sirkusalan opinnot ja miten ne kuormittavat kehomieltä ja minkälaisia fyysisiä palautumisen keinoja on olemassa?
Syyskauden osaamistavoitteet:
Opitaan teoriassa ja käytännössä:
- lämmittelemään sekä aktivoimaan mieltä ja kehoa
- mitä tarkoitetaan keskivartalon tuella, miksi se on tärkeää ja miten keskivartalon tukea voidaan kehittää ja ylläpitää
- mitä tarkoitetaan lapatuella, mihin lapatuki vaikuttaa ja miten lapatukea voidaan kehittää ja ylläpitää
- mikä on hengityksen merkitys liikkeelle ja ilmaisulle, mitä tarkoitetaan lateraalihengityksellä ja mitä pallea/ vatsahengityksellä? Miten hengitys toimii liikkeen polttoaineena?
- mitä tarkoitetaan optimaalisella linjauksella? Minkälaisilla harjoitteilla linjauksia voidaan kehittää ja vahvistaa? Miksi kehonlinjausten hahmottaminen on tärkeää?
- mitä tarkoitetaan hyvällä kunnolla?
- mitä tarkoitetaan voimalla? (kestävyys, nopeus, maksimi)
- mitä tarkoitetaan liikkuvuudella? (aktiivinen, passiivinen)
- minkälainen voiman ja liikkuvuuden suhde on optimaalinen ja tavoiteltava
Käytännön harjoitteet:
- lämmittävät rutiinit joissa perustana nykyinen tieto fascioista
- keskivartalon tuen ja lapatuen vahvistaminen
- lateraalihengityksen ja palleahengityksen harjoitukset ja käyttäminen liikkeen tukena liikettä rytmittämässä sekä polttoaineenan liikkeelle
- selkärangan ja lonkka- sekä olkanivelen voiman ja liikkuvuuden vahvistaminen
- aktiivisen liikkuvuusharjoittelun perusteet, joissa keskitytään erityisesti lonkkanivelen ja olkanivelen sekä polvi – ja nilkkanivelen alueisiin, selkärangan liikeratoihin, olkaniveleen ja ranteisiin
- fasciaharjoittelun perusteet, joissa keskitytään hengityksen ja liikkeen yhteyteen sekä rullan ja pallon käyttämiseen apuvälineenä keskittyen lantion sekä rintarangan alueelle
Objective
Students are able to• to maintain their own bodies and its functioning independently• develop the capacity of their own body in strength and streching, body awareness and muscular balance• prevention of sports injuries• plan and implement different methods independently in physical body conditioning
Content
Supporting the circus technical course study program, the aim of the studies is to guide the students to manage their own bodies and to maintain the body's capacity for worklife. The training includes a variety of body care methods that will help students to build their own body maintenance program. The studies consist of theoretical and practical lectures, exercises and assignments. In addition, the studies include a written body maintenance program implementation plan, independent execution and reporting of.
Materials
Fedec Manual: Theory, guidance and good practise.
Andrew Biel (2019). Reittiopas ihmiskehoon. 6. laitos.
Jacqui Greene Haas (2018). Dance Anatomy. 2. laitos
Emily Scherb (2018). Applied Anatomy of Aerial Arts.
Opettajan jakama opetusmateriaali.
Teaching methods
Vuorovaikutuksellinen kokemuksellinen oppiminen. Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen. Kehollinen oppiminen.
International connections
Lähiopetus ryhmässä, yksilö, pari ja pienryhmäharjoitukset, toisen oppijan liikkeen havainnointi ja analysoiminen sekä taktiilinen avustaminen. Teorian ymmärtämiseen käytännön kokemusten kautta.
Completion alternatives
Opintojaksoon ei ole valinnaista suoritustapaa. Poissaoloista tehdään poissaolojen korvaavia tehtäviä. Mikäli opintojakso jää suorittamatta, tutoropettajan kanssa hops-keskustelussa jutellaan opintojakson myöhemmistä suoritustavoista.
Student workload
Oppimistehtävät:
1) Lähiopetukseen osallistuminen aktiivisena oppijana ammattimaisella asenteella ja motivaatiolla.
2) Analysoi oman kehosi rakennetta, ryhtiä ja linjauksia ja pohdi oman luisen rakenteen ja lihaksiston välisiä suhteita sekä toimintamahdollisuuksia ja haasteita
3) Analysoi oman kehosi voimaa ja liikkuvuutta lonkkanivelissä, olkanivelissä sekä selkärangan alueella eri liikesuunnissa (voiman ja liikkuvuuden suhde, aktiivinen vs passiivinen liikkuvuus)
Tehtävien palautus Minnalle sähköpostin liitetiedostona Itslearningiin pe 13.12.2024 mennessä pdf-muodossa.