Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen toiminnalliset työtavat (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA85-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
31.03.2025 - 07.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Tiina Suni
Marika Kouki
Ryhmät
PSOSERK24V
Sosionomi (AMK), Turku, K24
Opintojakso
TH00CA85

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 10 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 09.04.2025 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
Varhaiskasvatuksen toiminnalliset työtavat TH00CA85-3004
Etä
Ke 23.04.2025 klo 14:00 - 15:30
(1 t 30 min)
Varhaiskasvatuksen toiminnalliset työtavat TH00CA85-3004
Etä
Ke 23.04.2025 klo 15:30 - 17:00
(1 t 30 min)
Varhaiskasvatuksen toiminnalliset työtavat TH00CA85-3004
Etä
Ke 23.04.2025 klo 17:00 - 18:00
(1 t 0 min)
Varhaiskasvatuksen toiminnalliset työtavat TH00CA85-3004
Etä
Ke 07.05.2025 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
Varhaiskasvatuksen toiminnalliset työtavat TH00CA85-3004
Etä
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Opettajat:
Marika Kouki
Tiina Suni

Opintojakso toteutuu kokonaisuudessaan verkossa.

Viikolla 14 itsenäinen työskentely ennakkotehtävän parissa.

ke 9.4.2025 klo 15:00 - 18:00
Jakson aloitus ja tehtävät, toiminnallisuus ja kokopäiväpedagogiikka (MK ja TS)

ke 23.4.2025
klo 14:00 - 15:30 (TS)
Matematiikka ja tutkiva oppiminen sekä liikunta, toiminnallista työskentelyä
klo 15:30 - 17:00 (MK)
Kieli, musiikki ja draama, toiminnallista työskentelyä
klo 17-18 opiskelijaparien itsenäinen työskentely ohjaussuunnitelmien parissa

ke 7.5.2025
klo 15:00-18:00 (MK ja TS)
Opiskelijoiden suunnittelemat ja ohjaamat toimintahetket
Kirjallisuustehtävän purku
Opintojakson päätös

Opetuksessa on läsnäolovelvoite, joka perustuu opintojaksolla käytettäviin työskentely- ja oppimismenetelmiin. Opintojakson verkko-opetus sisältää toiminnallista työskentelyä, keskusteluja, vertaisoppimista sekä työpajatyöskentelyä. Osallistuminen verkko-opetukseen tukee opiskelijan ammatillisen osaamisen ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä.

Poissaolot korvataan opettajien määräämällä tavalla. Koska jaksolla on vain kolme verkkotapaamista, niin yhdeltä kerralta voi olla sairauden takia pois. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.

Muutokset mahdollisia.

Tavoitteet

• osaat tukea lapsen liikkumistaitoja ja fyysistä aktiivisuutta monipuolisesti
• hyödynnät musiikkia ja sen elementtejä toiminnassa
• ymmärrät satujen, lorujen ja draaman merkityksen lapsen oppimiselle
• tuet lapsen matemaattista ajattelua
• hallitset taidekasvatuksen perusteet

Sisältö

• lastenkirjallisuus, musiikilliset ja kielelliset työtavat, taidekasvatus, liikunta ja tutkiminen, matemaattiset taidot ja ympäristökasvatus, median käyttö
• pedagoginen dokumentointi
• erilaiset pedagogiset painotukset varhaiskasvatuksen toteutuksessa esim. liikunta, musiikki, luonto

Opetusmenetelmät

Parityöskentely, oppimistehtäväperusteinen työskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallisuustehtävän palautus 6.5.2025
Toimintatuokioiden palautus 30.4.2025
Reflektiotehtävän palautus 9.5.2025

Kansainvälisyys

Toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson osaamisen näytöllä, mikäli hänellä on varhaiskasvatuksen kouluasteen tutkinto (lähihoitaja/suuntautuminen lasten ja nuorten osaamisalaan tai lastenohjaaja tai lastenhoitajan kelpoisuus) tai aiempi sosionomin tutkinto ja lisäksi kahden vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Osaamisen näyttö suoritetaan yksilötyönä.

Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kaikki jakson oppimistehtävät tulee suorittaa hyväksytysti:

Ennakkotehtävä (taidekuvatehtävä) yksilötyönä ja opetus 1 op
Lastenkirjallisuustehtävä parityönä 1,5 op
Toimintasuunnitelmat ja ohjaus parityönä 2 op
Oman oppimisen reflektointi yksilötyönä (vk-sosionomin kompetensseihin peilaten) 0,5 op

Tehtävät arvioidaan asteikolla täydennettävä / hyväksytty

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hylätty: Opiskelija ei ole mukana lähiopetuksessa läsnäolovaatimusten mukaisesti ja/tai ei suorita tehtäviä hyväksytysti.

Oppimistehtävien hyväksytyssä suorituksessa opiskelija osoittaa, että
- Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa varhaiskasvatuksessa käytettäviä monipuolisia työtapoja (leikki, liikkuminen, taiteellinen ja kielellinen ilmaisu, tutkiminen)
- Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa oppimisen eri alueilla

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.

Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.

Siirry alkuun