Skip to main content

Teaching Ballet (4 cr)

Code: 2011371-3007

General information


Enrollment
02.07.2024 - 30.11.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
04.09.2024 - 26.05.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Arts Academy
Campus
Linnankatu Arts Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 10
Degree programmes
Degree Programme in Performing Arts, Dance Teacher
Teachers
Heidi Alppirinne
Minna Karesluoto
Course
2011371

Realization has 41 reservations. Total duration of reservations is 61 h 30 min.

Time Topic Location
Wed 04.09.2024 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Wed 11.09.2024 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Fri 13.09.2024 time 09:00 - 10:30
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Wed 18.09.2024 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Wed 25.09.2024 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Wed 25.09.2024 time 15:00 - 16:30
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Wed 02.10.2024 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Wed 09.10.2024 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Wed 09.10.2024 time 15:00 - 16:30
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Fri 11.10.2024 time 09:00 - 10:30
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Wed 23.10.2024 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Fri 01.11.2024 time 09:00 - 10:30
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Wed 06.11.2024 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Fri 08.11.2024 time 09:00 - 10:30
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Wed 13.11.2024 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Wed 20.11.2024 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Fri 22.11.2024 time 09:00 - 10:30
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Wed 27.11.2024 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Wed 27.11.2024 time 15:00 - 16:30
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Fri 29.11.2024 time 10:45 - 12:15
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Wed 15.01.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Wed 15.01.2025 time 15:00 - 16:30
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Wed 22.01.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Wed 22.01.2025 time 15:00 - 16:30
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Wed 29.01.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Fri 31.01.2025 time 10:45 - 12:15
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Wed 05.02.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Wed 05.02.2025 time 15:00 - 16:30
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Wed 12.02.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Wed 12.02.2025 time 15:00 - 16:30
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Wed 26.02.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Wed 26.02.2025 time 15:00 - 16:30
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Wed 05.03.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Wed 05.03.2025 time 15:00 - 16:30
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Wed 12.03.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Wed 19.03.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Wed 02.04.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Wed 09.04.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Wed 16.04.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Wed 23.04.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Wed 30.04.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Baletin opettaminen 2011371-3007
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Baletin opettamisen opintojaksolla keskitytään baletin didaktiikan metodologian ja terminologian opiskeluun. Jaksolla noudatetaan yleisiä opettamisen opintojen tavoitteita baletin opettamisen näkökulmasta. Jaksolla tarkastellaan baletin oppimista opettajan ja ohjaajan näkökulmaan keskittyen. Miten opettaja voi auttaa, mahdollistaa ja motivoida baletin erilaisia oppijoita?

Yleiset osaamistavoitteet:
Opiskelija soveltaa taidetanssista saamaansa tietoa ja kokemusta suunnitellessaan ja toteuttaessaan taidetanssin opetusjaksoja eri ikäryhmille erityisesti tanssitaiteen perusopetuksessa ja ammatillisella toisella asteella.
Opiskelija tunnistaa taidetanssin tekniikoita ja tyylejä, jäsentää taidetanssin käsitteistöä ja analysoi eri liiketyylien ominaispiirteitä.
Opiskelija rakentaa eri ikä- ja taitotasoille soveltuvia taidetanssin opetuskokonaisuuksia sekä kartoittaa tuloksekkaan opetuksen taustatekijöitä ja edellytyksiä.
Opiskelija soveltaa oppimaansa taidetanssin perusopetuksen yleisen ja laajan oppimäärän sekä ammatillisen II asteen opettamiseen.
Opiskelija opettaa opiskelijatovereilleen suunnittelemansa tunnin käyttäen itse kehittämäänsä liikemateriaalia sekä toimii arvioijana opiskelijatovereidensa toteuttamilla tunneilla.

Baletin didaktiikan tavoitteet:
- opiskelija oppii suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan baletin opetusta tanssitaiteen perusopetukseen eri ikäisille ja eri tasoisille oppilaille yleiseen ja laajaan oppimäärään alkeista edistyneisiin
- opiskelija oppii rakentamaan baletin opetusta tavoitteellisesti ja työturvallisesti huomioiden opetukseen vaikuttavia erilaisia tekijöitä kuten opetuksen järjestäjän/ työnantajan tavoitteet, opetuksen laajuus, opetustilat, oppilaiden ikä- ja taitotaso sekä henkilökohtaiset tavoitteet ja oppijan kehon rakenne, taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet sekä työturvallisuus (fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen)
- baletin käsitteistön ymmärtäminen ja hallinta
- baletin Vaganova/ uusvenäläisen koulukunnan metodiikan ymmärtäminen ja soveltaminen suomalaiseen tanssin perusopetukseen tanssin harrastajista tanssin toiselle asteelle
- oman taustan ja arvojen tutkiminen ja itsensä sekä toisen näkökulmien ymmärtäminen omasta kokemustaustasta ja arvopohjasta käsin
- oman baletinopettaja identiteetin tutkiminen ja rakentaminen
Oppisisältö:
- suomalaisen baletinopetuksen lyhyt historia
- baletinopetuksen tekniset ja taiteelliset tavoitteet
- minkälaista on hyvä baletin opetus? pyrkimyksenä on rakentaa hyvää baletin opetusta? mitä sillä tarkoitamme?
- minkälaista on oppimista mahdollistava baletin opetus?
- ajatteleva, tunteva ja toimiva baletin opettaja ja oppija?
- optimaalinen linjaus ja ryhti baletissa: linjaukseen vaikuttavien tekijöiden hahmottaminen ja tutkiminen kuten mm. itsetuntemus, kehon kuuntelu, lihasten venyvyys ja voimakkuus, rentouden ja jännitteen säätely, anatomia ja fysiologia, tasapuolinen harjoittelu molemmille kehon puoliskoille
- keskivartalon tuki: mitä tarkoittaa, miten ylläpitää ja edelleen kehittää baletin opetuksessa
- lapatuki: mitä tarkoittaa, miten ylläpitää ja edelleen kehittää baletin opetuksessa
- hengityksen merkitys baletin tekniikoille ja ilmaisulle
- kehonosien välisten yhteyksien tärkeys baletissa
- baletin teknisten harjoitteiden toimintojen ymmärtäminen kehon toimintoina sekä ilmaisuna
- oppijan voiman ja liikkuvuuden ylläpitäminen, edelleen kehittäminen ja niiden välisen tasapainon kehittäminen baletin opetuksen keinoin
- baletin perusopetuksen oppimateriaalin hallinta alkeisbaletista baletin toiselle opintoasteelle
- baletin opetuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen vaikuttavat tekijät
- baletinopetuksen rakenne
- baletinopetuksen suunnittelu: vuosisuunnittelu, jaksosuunnittelu, tuntisuunnittelu

Objective

Opiskelija soveltaa taidetanssista saamaansa tietoa ja kokemusta suunnitellessaan ja toteuttaessaan taidetanssin opetusjaksoja eri ikäryhmille erityisesti tanssitaiteen perusopetuksessa ja ammatillisella toisella asteella.

Content

Opiskelija tunnistaa taidetanssin tekniikoita ja tyylejä, jäsentää taidetanssin käsitteistöä ja analysoi eri liiketyylien ominaispiirteitä.
Opiskelija rakentaa eri ikä- ja taitotasoille soveltuvia taidetanssin opetuskokonaisuuksia sekä kartoittaa tuloksekkaan opetuksen taustatekijöitä ja edellytyksiä.
Opiskelija soveltaa oppimaansa taidetanssin perusopetuksen yleisen ja laajan oppimäärän sekä ammatillisen II asteen opettamiseen.
Opiskelija opettaa opiskelijatovereilleen suunnittelemansa tunnin käyttäen itse kehittämäänsä liikemateriaalia sekä toimii arvioijana opiskelijatovereidensa toteuttamilla tunneilla.

Materials

Baletin opettaminen suositeltavaa kirjallisuutta
Ahonen, J. & Kontunen, K. 2003. Tanssioppilaan kirja. [Helsinki]: Opetushallitus.
Barth, K. & Roemer, S. 2007. Learning ballet. Oxford: Meyer & Meyer Sport.
Foster, R. 2010. Ballet pedagogy: The art of teaching. Gainesville: University Press of Florida.
Grieg, V. 1994. Inside ballet technique: Separating anatomical fact from fiction in the ballet class. Hightstown (NJ): Princeton Book.
Hammond, S. N., Nikkilä, M., Tunkkari, T. & Noll Hammond, S. 2006. Piruetti: Baletin perusteet. Helsinki: Art House.
Häyrynen, T. 2003. Lapsuuden haaveesta totta: Aikuisbaletin opetus-oppimisprosessi ensiaskeleista piruettiin. Jyväskylä.
Kassing, G. 2013. Beginning ballet. Champaign, IL: Human Kinetics.
Kauppila, H. & Esittävien taiteiden tutkimuskeskus / Forskningscentrum för teater, d. o. p. /. P. A. R. C. 2012. Avoimena aukikiertoon: Opettajan näkökulma kokonaisvaltaiseen lähestymistapaan baletinopetuksessa.
Kilpeläinen, T. 2013. Turvallisesti kärkijoukkoon: 9-11-vuotiaiden balettioppilaiden kärkitossuharjoittelun aloittaminen. [Turku]: Turun ammattikorkeakoulu.
Kirstein, L., Stuart, M. & Dyer, C. 1998. The classic ballet: Basic technique and terminology. Repr. Gainesville (FL): University Press of Florida.
Kukkonen, E. & ammattikorkeakoulu, T. 2015. Liikettä peilissä: Peilin merkitys baletin opetuksessa. Turun ammattikorkeakoulu.
Laristo, V. 1988. Klassisen baletin didaktiikka: 1-3 luokka. [Helsinki: Suomen tanssipedagogiliitto.
Magri, G., Skeaping, M. & Berry, I. E. 1988. Theoretical and practical treatise on dancing. London: Dance Books.
Manthorp, B. F. 1980. Towards ballet: Dance training for the very young. London: Dance Books.
Nazimov, S. & ammattikorkeakoulu, T. 2011. Balettitanssijan kädet: Anatomiasta virtuositeettiin. Turun ammattikorkeakoulu
Paskevska, A. 2005. Ballet beyond tradition. New York: Routledge.
Rumjantseva, M. 1999. Klassisen baletin didaktiikka IV-V. [Helsinki]: Suomen tanssitaiteilijain liitto.
Rumjantseva, M. 2002. Klassisen baletin didaktiikka: 6-8. [Ilola]: [Marianna Rumjantseva].
Salosaari, P. & Pedagogy, T. j. t. l. /. I. f. d. o. t. /. D. o. D. a. T. 2000. Multiple embodiment in classical ballet: Educating the dancer as an agent of change in the cultural evolution of ballet.
Santavuori, H. 2015. Balettia kaikille: Perustekniikan kotiharjoitteluopas. Helsinki: BoD - Books on Demand.
Stenvall, M. 2007. Balettitanssijan muuttuva työnkuva: Balettipedagogiikan haaste. Helsinki: Teatterikorkeakoulu.
Thomasen, E. & Rist, R. 1996. Anatomy and kinesiology for ballet teachers. London: Dance Books.
.Vaganova, A. 1969. Basic principles of classical ballet: Russian ballet technique. New York [N.Y.]: Dover.

Teaching methods

Vuorovaikutuksellinen oppiminen, tutkimalla, kokeilemalla ja tekemällä oppiminen, mallioppiminen, vertaisoppiminen.

International connections

Lähiopiskelu ryhmässä baletin metodologiaan ja didaktiikkaan tutustuen teorian ja käytännön harjoitteiden kautta. Yksilö-, pari- ja pienryhmäharjoitukset. Baletin oppimis- ja opetuskokemusten kertominen ja jakaminen toisille ja niistä keskusteleminen. Baletin opettamisen harjoitteleminen annettujen liiketasojen mukaan ja rakentavan palautteen antamisen harjoittaminen toisille opiskelijakollegoille opetustehtävistä.
Dialogisuuteen pyrkiminen kaikissa vuorovaikutustilanteissa.

Student workload

Oppimistehtävät:
1) Minä baletinopettajana
- oman baletinopettamissuhteen auki kirjoittaminen esseen muodossa
- minkälainen menneisyys minulla on baletin opettamisen kanssa
- minkälainen tulevaisuus minulla on baletin opettamisen kanssa ammatillisessa mielessä
- miten haluan jakaa omaa osaamistani tuleville oppijoille?
- missä haluan opettaa?
- minkäikäisiä oppijoita haluan opettaa ja miksi?
- laajuus 2-3 XA4
- palautus 30.3.2025 mennessä: minna.karesluoto@turkuamk.fi
2) Ihmis- ja oppimiskäsitykseni baletin opettamisen taustalla
- mikä ihmiskäsitys on lähinnä omaani?
- mikä oppimiskäsitys on lähinnä omaani?
- miten arvopohja vaikuttaa baletin opetukseni suunnitteluun ja toteuttamiseen?
- essee
- laajuus 2-3 A4
- palautus 13.12.2024 mennessä: minna.karesluoto@turkuamk.fi
- pdf-versiona liitetiedostona
3) Baletin sanastoon tutustuminen ja hallinta
4) Baletin perusopetuksen eri tasojen opetuksen suunnittelu ja toteuttaminen omassa ryhmässä opetusharjoitteluna: alkeisbaletti – 4.luokka opettaen oman ryhmän oppijoita
5) Seuraavien käsitteiden avaaminen baletin tekniikassa ja opettamisessa kirjallisesti:
mitä ko. käsitteellä tarkoitetaan ja miten sitä ylläpidetään ja edelleen kehitetään baletin opettamisessa tavoitteelta toiselle?
Optimaalinen linjaus ja ryhti
Hengitys
Keskivartalon tuki
Lapatuki
Jalkojen aukikierto
Tasapaino
Koordinaatio
Voima
Liikkuvuus
Musikaalisuus ja rytmitaju
- palautus talvilomaviikkoon mennessä: minna.karesluoto@turkuamk.fi
6) Baletin perusopetuksen toisen opintoasteen (5.-7.luokka) demotunnin suunnittelu kirjallisesti ja toteuttaminen videotaltiointina 2-3 opiskelijan kanssa tiimityönä
- näytetunnin tavoitteet ja oppisisältö kirjallisina
- harjoitteiden toteuttaminen videolla itse tanssien, videoiden taltioiminen youtube-kanavalle salasanan taakse
- balettitunnin yleinen suunnittelu ja tavoitteet sekä rakenne ryhmässä yhdessä
- kukin opettaa yhtä monta liikesarjaa
- kirjatkaa ylös suunnitelmaan mikä sarja on kenenkin opetusharjoittelijan luoma ja opettama
- opettaja ohjaa kahta-kolmea ryhmänsä tanssijaa ja videotaltointina työstetään valmiit sarjat ja tanssit
- tunnin kesto: 1,5h
- suunnitelman ja videoiden palautus 30.4.2025 mennessä
- vertaispalautteen antaminen toiselle opiskelijaryhmälle demotunnin tavoitteista ja sisällöstä
7) Baletin päivä 3.11. osallistuminen joko:
- suunnittelemalla ja toteuttamalla lämmittelytunti baletin päivän osallistujalapsille, lämmittelyn kesto n. 45-60min, toteutus: yhteissuunnittelu ja yhteistoteutus halukkaiden kanssa
- baletin päivän talkootyöt: esiintyvien ryhmien ohjaus tapahtumapäivänä

Go back to top of page