Finnish Language and Communication (3 cr)
Code: 1001006-3322
General information
- Enrollment
-
02.12.2024 - 18.03.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2025 - 31.05.2025
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- ETKDipa
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 18 - 32
- Degree programmes
- Common Studies
- Teachers
- Sirpa Rajala
- Course
- 1001006
Realization has 5 reservations. Total duration of reservations is 12 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 18.03.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Suomen kieli ja viestintä 1001006-3322 |
ICT_C2032
Teoriatila muunto
|
Mon 31.03.2025 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Suomen kieli ja viestintä 1001006-3322 |
ICT_C2032
Teoriatila muunto
|
Tue 15.04.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Suomen kieli ja viestintä 1001006-3322 |
ICT_C2032
Teoriatila muunto
|
Mon 28.04.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Suomen kieli ja viestintä 1001006-3322 |
ICT_C2046
Teoriatila muunto
|
Tue 06.05.2025 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Suomen kieli ja viestintä 1001006-3322 |
ICT_C2032
Teoriatila muunto
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Kevätlukukausi 2025. Opintajakso alkaa ti 18.3.2025. Lähiopetus kampuksella lukujärjestyksen mukaan.
Osaamistavoitteet:
Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson jälkeen osaat
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.
Opintojakson sisältö:
• oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
• asiatyylin tunnuspiirteet
• työelämän puheviestintätilanteet
• omien viestintätaitojen arviointi
• palautteen anto ja vastaanotto.
Objective
The student is able to act in a purposeful way in communicating and interacting in working life situations. He/she is able to take into consideration the receiver, the situation and the demands of the field and to communicate in an analytical, understandable and convincing manner.
The student is able and willing to develop his/her skills in the Finnish language and communication as part of his/her professional competence.
Content
Students know how to
-interpret the professional texts in their own field as part of information literacy skills and use their skills in new, different situations (for instance, text analysis and summary)
-write factual, consistent and understandable texts (for instance, small scale studies, reports, essays, professional presentations using source material) and to give references to sources according to given instructions (the basics of research communication)
-use up-to-date tools as support for their own linguistic ability in proof-reading (central contents in correcting language and text)
-act in a professional way in the verbal communication situations in working life, and to prepare for diverse speaking situations in a purposeful way (i.e. with the help of situation analysis and analysis plan)
-express themselves clearly using visual aids and by using language appropriate to the situation
-assess their own communication skills (the language and structure of spoken and written language, factors affecting readability and understandability, the effectiveness of the message)and to give and receive constructive criticism
Materials
Oppimateriaali toimii itsenäisen opiskelun ja yhdessä oppimisen tukena. Materiaalia hyödynnetään oman oppimisen, tehtävien tekemisen sekä tiedonhankinnan apuna. Tehtäviin liittyvät materiaalit on linkitettynä Itslearning-työtilassa
Saatavissa sähköisesti Turun AMK:n kirjastosta:
- Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas (tukea kielenhuollon tehtäviin ja raportointiin) > haku sähköisenä Finnasta
- Mönkkönen, Kaarina 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. E-kirja > haku sähköisenä Finnasta tai Vaskista
Lisäksi:
- Turun AMK:n opinnäytetyön kirjoitusohjeet ja lähteidenkäytön ohjeet (tukea tutkielmatyyppisen kirjoittamisen perusteisiin) > Messi
- Tuntimateriaalit (täydentävät ja tuovat eri näkökulmia käsiteltäviin viestinnän aiheisiin) > Itslearning
- Oma tiedonhaku tehtäviä varten (yksilöllisesti valittu opiskelijan oman oppimistavoitteen mukaan; asiantuntijaesitykseen ja tehtäviin tarvittava lähdekirjallisuus) > tiedonhaku eri kirjastoista ja netistä
Teaching methods
Lähiopetus, itsenäinen etäopiskelu, ryhmä- ja parityöskentely, verkko-oppiminen, tehtäväperustaisuus
International connections
Toimintatapoina portfoliotehtävien kokoamiseen ovat opiskelijan itsenäinen opiskelu, lähiopetus, verkkotehtävät, parityöskentely ja ryhmätyöskentely. Työelämälähtöisyys toteutuu asiantuntijaesityksessä, johon sisältyy haastattelutehtävä.
Student workload
3 op. = 80 h opiskelijan työtä:
- lähitunnit ja esitykset, noin 14 h
- asiantuntijaesityksen valmistelu viestinnän teemasta, 22 h
- kielenhuoltomateriaalin opiskelu ja tehtävät, 8 h.
- ohjeen analyysitehtävä, 8 h
- media- ja ammattikielitehtävä TAI vierailu TAI kirjallisuustehtävä, 8 h.
- viestijäkuva, 8 h
- portfolion kokoaminen, Itslearning-verkkoalustalla työskentely, 12 h.
Further information
Opintojaksolla on C-kielitaitovaatimus.
Edeltävyysehtoina ovat seuraavat opinnot:
- lukion äidinkieli ja kirjallisuus,
- ammatillisen koulutuksen äidinkieli ja viestintä tai
- vastaavat opinnot suomi toisena kielenä oppimäärinä.
Viestinnän asiantuntijatehtävään sisältyy haastattelun tekeminen tiedonhankintamenetelmänä.
Lähitunneilla ja itsenäisessä työskentelyssä tarvitaan oma tietokone ja älypuhelin/kamera.