Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena (3 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BE11-3013
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
07.12.2024 - 02.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
24.02.2025 - 20.04.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 20
- Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
- Opettajat
- Satu Takala
- Ajoitusryhmät
- Pienryhmä A1 (Koko: 5 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä A2 (Koko: 5 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä A3 (Koko: 5 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä A4 (Koko: 5 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä A5 (Koko: 5 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
MFYSIK23Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K23
- Pienryhmät
- Pienryhmä A1
- Pienryhmä A2
- Pienryhmä A3
- Pienryhmä A4
- Pienryhmä A5
- Opintojakso
- TH00BE11
Toteutuksella on 11 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 45 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 25.02.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Orientaatio kurssille ja ensimmäiset harjoitteet, lähitoteutus. Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3013 |
ICT_B2043
Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila |
Ma 03.03.2025 klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) |
Pienryhmien A1 -A5 simulaatiotunnit, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3013 |
ICT_B2033
Luovan liikkumisen tila
|
Ti 11.03.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Pienryhmien A1 & A2 pienryhmätyöskentely case 1 aloitus, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3013 |
EDU_3067
Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3068 Ryhmätyö (6 hlö) |
Ti 11.03.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Pienryhmien A3-A5 pienryhmätyöskentely case 1 aloitus, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3013 |
EDU_3067
Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3068 Ryhmätyö (6 hlö) EDU_3049 Ryhmätyö (6 hlö) |
Ma 17.03.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Pienryhmien A3-A5 pienryhmätyöskentely case 1 purku, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3013 |
EDU_3037
Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3038 Ryhmätyö (6 hlö) EDU_3049 Ryhmätyö (6 hlö) |
Ti 18.03.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Pienryhmien A1 & A2 pienryhmätyöskentely case 1 Purku, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3013 |
EDU_3037
Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3038 Ryhmätyö (6 hlö) |
Ma 24.03.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Pienryhmien A1 & A2 pienryhmätyöskentely case 2 aloitus, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3013 |
EDU_3067
Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3068 Ryhmätyö (6 hlö) |
Ti 25.03.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Pienryhmien A3-A5 pienryhmätyöskentely case 2 aloitus, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3013 |
EDU_3067
Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3068 Ryhmätyö (6 hlö) EDU_3049 Ryhmätyö (6 hlö) |
Ti 01.04.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Penryhmätyöskentely case 2 purku, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3013 |
EDU_3030
Ryhmätyö (10 hlö)
EDU_3068 Ryhmätyö (6 hlö) EDU_3067 Ryhmätyö (6 hlö) EDU_3037 Ryhmätyö (6 hlö) EDU_3049 Ryhmätyö (6 hlö) |
Ti 08.04.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Ryhmien harjoiteohjauskerta A1-A5, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3013 |
ICT_B2033
Luovan liikkumisen tila
ICT_B2034 Toiminnallisen harjoittelun tila |
Ti 15.04.2025 klo 12:15 - 16:00 (3 t 45 min) |
Huom! Aloitusaika 12:15 Loppuseminaari, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3013 |
ICT_C3044
Teoriatila muunto
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu psykofyysisen fysioterapian ydinsisältöjen vuoksi lähitoteutuksena. Opiskelijat työskentelevät yhdessä kehollisesti ja teoreettisesti.
Tässä alla on kuvattuna ilmoittautumisohje.
SISÄLTÖ:
Aluksi kertaamme lyhyesti ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena -opintojakson luomaa pohjaa: psyko-fyysis-sosiaalinen ihminen, sekä täydennämme sitä aloitusluentojen puitteissa.
Tämä jakso syventää asiakkaiden kohtaamista konkreettisesti.
Teemoja:
Asiakkaan voimavarojen arvioiminen. Tähän liittyy motivaation (motivaatiotasot) selvittäminen muutokseen (muutosvaihemalli) pyrittäessä.
Fysioterapian mahdollisuuksia, terapiasovelluksia asiakkaan toimintakyvyn tukemisessa, kun asiakkaalla on esimerkiksi:
- traumaattinen kriisi, kehityskriisi, elämänkriisi
- masennus
- ahdistuneisuutta
- (krooninen) kipu
- syömishäiriö
- paniikkihäiriö
- jokin riippuvuus (käsitellään ilmiönä)
Fysioterapiassa asiakkaan kanssa kehollisesti työskennellessä em. asiat saattavat ovat läsnä ja niitä voidaan fysioterapian keinoin helpottaa.
Lisäksi sisällössä paneudutaan edelleen fysioterapeutin ammatillisten rajojen tunnistamiseen.
ILMOITTAUTUMISOHJEET:
MFYSIK jakaantuu pienryhmiin, joilla on hieman eri aikataulut osittain. Pienryhmät jaetaan orientaatiotunneilla. Voitte katsella aikatauluja jo etukäteen kun lukujärjestykset julkaistaan.
- A1 ja A2
- A3, A4 ja A5
xx 2 x 45min ja
xx 2 x 45min orientaatiotunnit yhteisesti kaikille pienryhmille. Käydään läpi työskentelytavat ja orientoidutaan aiheeseen.
xx 2 x 45min A1 ja A2 ja
xx 2 x 45min A3, A4 ja A5:
Kokemukselliset harjoitetunnit opettajajohtoisesti, ei vaadi ennakkovalmistautumista. Joustavat, lämpimät vaatteet.
xx. 4 x 45min A3, A4 ja A5, sekä
xx. 4 x 45min A1 ja A2:
Case 1 aloitustutoriaali pienryhmissä, vaatii ennakkovalmistautumisen ja -tehtävän tekemisen.
xx. 4 x 45min A1 ja A2, sekä
xx. 4 x 45min A3, A4 ja A5:
Case 1 ratkaisututoriaali, opettaja osallistuu keskusteluihin.
xx. 4 x 45min A3, A4 ja A5, sekä
xx. 4 x 45min A1 ja A2:
Case 2 aloitustutoriaali pienryhmissä, ei ennakkotehtävää
xx. 4 x 45min A1 ja A2, sekä
xx. 4 x 45min A3, A4 ja A5:
Case 2 ratkaisututoriaali, opettaja osallistuu keskusteluihin.
xx. Laadittujen case 1 ja 2 PP-esitykset ja harjoitteiden ohjauskerrat, A1, A2, A3, A4 ja A5.
xx. Loppuseminaari A1, A2, A3, A4 ja A5.
Aloitus:
KOKO ryhmä MFYSIK osallistuu siis opintojakson aloitukseen yhdessä (seuraa lukujärjestystä):
- Ennen orientaatiotunnille tuloa, lue oma Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena -raporttisi, sekä ennakkomateriaalit, jotka tulevat Itsiin ennen kurssin alkua.
- orientaatio kurssille (ryhmäjaot, kurssirakenne, tehtävät, läsnäolo).
- orientaatio opintojakson sisältöihin ja materiaaleihin ennen tapausesimerkkien käsittelyjen alkua
- Ilmoittautumisryhmissä aiheeseen orientoivasti 2 x 45min kokemuksellinen harjoitekerta, jossa pääpaino on harjoitteista keskustelemisessa.
Tapausesimerkkien käsittelyt, eli pienryhmätunnit toteutuvat seuraavasti:
Pienryhmät A1 ja A2 ja pienryhmät A3, A4 ja A5 sisältävät käytännön toimintaa ja harjoittelua, kerran viikossa, yhteensä 4 kertaa lähitoteutuksena.
Nämä neljä kertaa koostuvat kahden tapausesimerkin käsittelyistä ItsLearning-alustalla kuvatusti á 4 x 45min pienryhmissä.
- ryhmätyöskentelyä edellytetään itsenäisesti lähitapaamisten välissä
Ensimmäinen asiakastapaus: aloitustutoriaali 4 x 45min ja ratkaisututoriaali 4 x 45min
Toinen asiakastapaus: aloitustutoriaali 4 x 45min ja ratkaisututoriaali 4 x 45min
Lisäksi:
Koko MFYSIK
- tapausesimerkkeihin liittyen oman aiheen pohjalta PowerPoint -esitys ja laadittujen psykofyysisten harjoitteiden ohjaus muulle ryhmälle. 6-8 x 45min -> tämä aikataulu tarkentuu vielä. Varattuna nyt 8h.
- loppuseminaari 4 x 45min
Toteutussuunnitelma ja tehtävät tarkentuvat ItsLearning-alustalla
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa eri-ikäisten asiakkaiden kehityskriisejä, traumaattisia kriisejä sekä niiden yhteyksiä asiakkaan toimintakykyyn,
• kuvata voimavarojen arvioimiseen käytettäviä mittareita,
• arvioida eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden psykofyysistä kokonaisuutta siihen tarkoitetuilla, näyttöön perustuvilla menetelmillä,
• toimia terapian toteutuksessa asiakkaan kohtaamisessa ja ohjaamisessa psykofyysistä lähestymistapaa käyttäen,
• tukea asiakasta ja hänen läheisiään säilyttämään ja edistämään toimintakykyä psykofyysisen lähestymistavan keinoin.
Sisältö
Psykofyysinen lähestymistapa fysioterapiassa, kehityskriisi, traumaattinen kriisi ja sen vaiheet, motivaatiotasot, muutosvaihemalli, voimavara-analyysi, masennus, ahdistuneisuus, krooninen kipu, syömishäiriöt, paniikkihäiriö, riippuvuus ilmiönä.
Oppimateriaalit
Opiskelijoiden omat tiedonhaut pääosassa.
ItsLearning -alustalle on koottu paljon hyödynnettävää materiaalia.
Lisäksi voi hyödyntää mm. seuraavia materiaaleja soveltuvin osin:
Bunkan B.Tutkimuksia löydettävissä.
Psykofyysinen fysioterapia, julkaisut 1-4 Roxendal G. (1985) Body awareness therapy and the body awareness scale. Treatment and evaluation in psychiatric physiotherapy
Siirala J., Palomäki K. 2016. Kehon viisaat viestit. 2. painos. Viro 2017.
Fysioterapeutin käsikirja (Kauranen,K. 2019)
Luomajoki, H. 2020 (Toim.) Ammattilaisen kipukirja.
Talvitie U. ym. (2006 tai uudempi) Fysioterapia
Linkkejä:
http://www.psyfy.net/
http://ic-ppmh.org/
http://www.ibk.nu/
Opetusmenetelmät
Teoriatietoon perehtyminen, tapausesimerkkien ratkaiseminen, aktiiviset keskustelut sekä harjoitukset/simulaatiot ryhmän ja opettajan kanssa, kirjallinen raporttitehtävä ryhmätyönä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
Problem Based Learning
Läsnäolo pakollinen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus
3 x 27 t = 81 tuntia sisältäen
Ennakkotehtävä ja kontaktioppimisiin valmistautuminen 6h
Teoriatiedon hakeminen 8
Teoriatietoon perehtyminen 8
Kirjallinen tehtävä ryhmän kanssa 23h (sis. tiedonhakua, keskustelua, PowerPointin ja harjoitteiden laatimisen ja esittämisen, sekä raportin kirjoittamisen)
Kontaktioppiminen 32h
Itsereflektio 2h
Vertaispalautteen antaminen 2h
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää ihmisen pyskofyysisenä kokonaisuutena osana fysioterapiatyötä.
Lisätiedot
Kaikilla opintojakson tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä, myös teoriatunneilla. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisimman pian ja mielellään etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit, sekä ehdottaa korvaavaa suoritusta ensisijaisesti itse ja mahdollisista korvaavuuksista sovitaan opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson tunneista.