Siirry suoraan sisältöön

Liikkeen arvioinnin ja mittaamisen perusteet fysioterapiassa (2 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL25-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 19.01.2025

Ajoitus

07.04.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

18 - 28

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Iida Laine
  • Kati Naamanka

Ryhmät

  • MFYSIK25
    Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K25

Tavoitteet

Opiskelija osaa

- hahmottaa ja ymmärtää mittaamisen ja arvioinnin merkityksen fysioterapiassa osana kliinistä päättelyä, fysioterapian seurantaa ja fysioterapian vaikuttavuuden arviointia
- tutkia ja arvioida fysioterapian menetelmin asiakkaan liikkuvuutta käyttäen fysioterapian eri tutkimismenetelmiä,
- kirjata mittaukset luotettavasti

Sisältö

Fysioterapeuttiseen arvioinnin ja mittaamisen luotettavaan ja toistettavaan käyttöön liittyvät tekijät. Nivelten ja rangan liikkuvuuden arviointi ja mittaaminen osana fyysisen toimintakyvyn mittaamista erilaisia mittavälineitä käyttäen. Liikkuvuuteen vaikuttavat tekijät. Mittaustulosten kirjaaminen.

Oppimateriaalit

Luentomateriaali.
Itslearningissa ilmoitettu materiaali on verkossa saatavilla olevaa materiaalia.
Toiminnallisen anatomian materiaalit (kertaa!)

Clarkson HM. 2013. (tai uudempi painos) Musculoskeletal Assessment. Joint Motion and Muscle Testing. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins

VSSHP. 2016. To-Mi Toimintakyvyn Mittarit. https://hoito-ohjeet.fi/OhjepankkiVSSHP/Toimintakyvyn%20mittarit.pdf

Tenttialueena on käytännön tunnilla harjoitellut aktiiviset ja passiiviset mittaukset, jotka on lueteltu alla.

Rintarangan (selkärangan) rotaatio (To-Mi s. 119-120)
Rintakehän liikkuvuuden mittaaminen mittanauhalla (s. 468)
Rintakehän liikkuvuuden mittaaminen mittanauhalla (s. 468)
Kaularangan liikkeiden mittaaminen kompassigoniometrilla (Myrin) (s. 416–424, To-Mi: s. 115–117)
Kaularangan liikkeiden mittaaminen mittanauhalla (s. 416–424)
Seinä-takaraivomitta (OWD, occiput to wall distance)

Selkärangan aktiivisen fleksion mittaaminen mittanauhalla = STIBOR (s. 457, To-Mi: s.117–118)
Lannerangan akt. fleksion mittaaminen mittanauhalla = SHOBER (s. 460)
Lannerangan akt. fleksion mittaaminen mittanauhalla = Modifioitu Schober (Käypä Hoito ja To-Mi: s.119)
Selkärangan akt. lateraalifleksion mittaaminen mittanauhalla (s. 463, To-Mi s. 118)
Selkärangan akt. ekstension mittaaminen mittanauhalla (s. 457)
Lannerangan akt. ekstension mittaaminen mittanauhalla (s. 461)
Selkärangan pass. ekstension mittaaminen mittanauhalla (s. 459)
Lannerangan liikkeiden mittaaminen kahdella MIE-mittarilla (kallistuskulmamittari) (s. 462)

Scapulan liikkeet ja liukuminen (s. 75-78)

Olkanivelen liikkeiden mittaaminen vipuvarsigoniometrillä:
Fleksio (s. 81-82) (To-Mi: s. 120)
Ekstensio (s. 83-84) (To-Mi: s. 121)
Abduktio (s. 85-87) (To-Mi: s. 121-122)
Horisontaaliabduktio ja -adduktio (s. 88-89) (To-mi: s. 123-124)
Rotaatiot (s. 90-93) tähän paremmat kuvat lihastestauksen puolella (s. 127-128 & s. 130-131) (To-Mi: s. 122-123)

Kyynärnivelen liikkeiden mittaaminen vipuvarsigoniometrillä:
Fleksio – Ekstensio (s. 145-146) (To-mi: s. 124-125)
Supinaatio -pronaatio (s. 149) & kompassigoniometrilla (s. 153) (To-mi: s. 125-126)

Rannenivelen liikkeiden mittaaminen vipuvarsigoniometrillä:
Dorsaali- ja palmaarifleksio (s. 191-193) (To-mi: s. 126-127)
Radiaali- ja ulnaarideviaatiot (s. 194-195) (To-mi: s. 127-128)

Etusormen tyvinivelen ja keskinivelen fleksio ja ekstensio (s. 196-198 & s. 201-203) (To-mi: s. 131-132)
Peukalontyvinivelen ja keskinivelen fleksio ja ekstensio (s. 204-207) (To-mi: s. 128-129)

Lonkkanivelen liikkeiden mittaaminen vipuvarsigoniometrillä
Fleksio (s. 268-269) (To-Mi: s. 133)
Ekstensio (s. 270) (To-Mi: s. 134)
Abduktio (s. 271-272) (To-Mi: s. 134)
Adduktio (s. 273) (To-Mi: s. 135)
Rotaatiot (s. 274-276) / kompassigoniometrillä: (s. 277) (To-Mi: s. 135-137)

Polvinivelen liikkeiden mittaaminen vipuvarsigoniometrillä
Fleksio (s. 322) (To-Mi: s. 137)
Ekstensio (s. 323) (To-Mi: s. 137-138)
Patellan liukuminen (s. 324)
Tibian rotaatio kompassigoniometrillä (s. 325-326)

Nilkkanivelen liikkeiden mittaaminen vipuvarsiogoniometrillä:
Dorsaalifleksio (ekstensio) (s. 350, 352, 354) / kompassigoniometrillä: (s. 355) (To-Mi: s. 138)
Plantaarifleksio (fleksio) (s. 351, 353) (To-Mi: s. 138)
Passiivinen inversio ja eversio (selinmakuulla: 356-357) / (vatsamakuulla: s. 358-359) (To-Mi: s. 139-140)
Aktiivinen ja passiivinen supinaatio (istuen: s. 360-361) ja pronaatio (istuen: s. 362-363)

Isovarpaan tyvinivelen (MTP) fleksio ja ekstensio (s. 364-365) (To-Mi: s. 140)

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu, lähi- ja verkko-opiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Varsinainen tentti: xx.xx.2025

1. Uusintatentti: xx.xx.2025

2. Uusintatentti järjestetään tarvittaessa

Opiskelijalla on oikeus uusia toteutuksen hylätty tenttisuoritus kaksi kertaa.

Poissaolo tentistä = hylätty.

Tenttiaikataulu löytyy itslearningista. Tenttiin menee opiskelijalla 30 min (sis. valmistautuminen omaan suoritukseen, tentin suoritus, oman työskentelyn itsearviointi ja asiakkaana toiminen)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus: Keskusteleva luento, pari- ja pienryhmätyöskentely
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä.
Verkko-opetus: ITS-materiaali ja opiskeltavaan sisältöön orientoivia tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Pari- ja pientyöskentelyä lähiopetustunneilla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 op = 54 h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Sisällöt tarkemmin kuvattuna materiaaleineen itslearningissa:

VKO 15
(A & B yhdessä): 2 h Luento. Orientaatio opintojaksoon, nivelliikkuvuuden mittaamisen ja arvioinnin perusteet.

VKO 16
(A & B erikseen): 4 h Käytännön harjoittelua, selkärangan liikkuvuuden mittaaminen.

VKO 17
(A & B erikseen): 4 h Käytännön harjoittelua, alaraajojen (lonkka-, polvi- ja nilkkanivel) nivelten liikkuvuuden mittaaminen.

VKO 18
(A & B erikseen): 4 h Käytännön harjoittelua, yläraajojen nivelten (olka-, kyynär- ja rannenivel) liikkuvuuden mittaaminen.

VKO 19
(A & B erikseen): 2 h Käytännön harjoittelua: kertaus

VKO 20
2x8 h Käytännön koe

VKO 21
Opintojakson yhteenveto- ja palautetunti (Teams)

VKO 22
4 h Käytännön kokeen 1. uusinta

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tunneilla ammatillinen pukeutuminen.

Hygieniaohjeistuksia noudatetaan.

Kaikki opetus järjestetään lähiopetuksena ja kaikilla tunneilla ollaan läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista. Jos poissaoloja on yli 20% (eli käytännössä enemmän kuin yhden kerran) ei kurssista pääse läpi.

Käytännön tuntien poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö, ohjeet Itslearningissa.

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi: hyl-5

Opettaja antaa opintojakson suoritusmerkinnän, kun opintojakson tentti on hyväksytysti suoritettuna. Opiskelijan osaaminen opintojaksolla arvioidaan opiskeluvaiheeseen suhteutettuna. Opettaja antaa suoritusmerkinnän neljän viikon kuluttua Peppiin merkitystä opintojakson päättymispäivästä.

Opintojakson loppuarvosana muodostuu käytännön kokeen perusteella, joka arvioidaan asteikolla hyl-5. Tentti koostuu kahdesta eri tehtävästä, joista täytyy molemmista saada hyväksytty arvosana, jotta tentti on kokonaisuudessaan hyväksytty.

Sisällöt ja tenttiin liittyvä ohjeistus on kuvattu tarkemmin Itslearning-alustalla.

Tentissä arvioidaan seuraavia asioita:

- Aseptiikan huomioiminen
- Asiakkaan alkuasento: turvallinen, mukava, tarkoituksenmukainen mittaamisen kannalta
- Asiakkaan riisuttaminen tarkoituksenmukaisella tavalla
- Asiakkaan kohtaaminen ja ohjaaminen
- Mittaamisen luotettavuus
- Tulosten suullinen raportointi ja johtopäätösten tekeminen viitearvioihin verraten.
- Opiskelijan tekemä itsearviointi

Tentin arviointikriteerit on kuvattu alla.

Hylätty (0)

Aseptiikka, asiakkaan alkuasento ja riisuttaminen mittaustilanteessa (arvioidaan hyväksytty-hylätty eli hyväksytyn taso vähintään 1 tentissä):
-Ei huomioi asiakkaan asentoa tarkoituksenmukaiseksi mittaamisen kannalta
-Tekee mittauksen vaatteiden päältä
-Ei huomioi aseptiikkaa ollenkaan tutkimistilanteessa (esim. ei käytä käsidesiä, putsaa plinttiä ja / tai välineitä).

Asiakkaan kohtaaminen ja ohjaaminen (painotus 25 % tenttiarvosanassa):
-Ei ole tarkoituksenmukaisesti vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa
-Ei esittele itseään, ei kerro mitä mitataan ja miksi
-Ohjaus on puutteellista, asiakas ei ymmärrä ohjeita.

Mittaamisen luotettavuus (painotus 50 % tenttiarvosanassa):
-Ei valitse oikeaa mittaria tehtävänantoon nähden
-Mittaa väärän nivelen tai liikkeen.
-Lukee / tulkitsee mittaria väärin

Tulosten suullinen raportointi ja johtopäätösten tekeminen viitearvoihin verraten (painotus 25 % tenttiarvosanassa):
-Ei raportoi mittauksen tulosta oikein.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Aseptiikka, asiakkaan alkuasento ja riisuttaminen mittaustilanteessa (arvioidaan hyväksytty-hylätty eli hyväksytyn taso vähintään 1 tentissä):
-Pyrkii huomioimaan asiakkaan alkuasentoa ja vaatetusta mittauksen kannalta tarkoituksenmukaiseksi
-Asiakkaan asennon ja/tai vaatetuksen suhteen on pieniä puutteita
-Huomioi aseptiikkaa osittain; esim. Pesee kädet muttei puhdista plinttiä tai toisin päin

Asiakkaan kohtaaminen ja ohjaaminen (painotus 25 % tenttiarvosanassa):
-Pyrkii vuorovaikutukseen asiakkaan kanssa
-Esittelee itsensä, kertoo mitä mitataan
-Asiakas ymmärtää ohjeet.

Mittaamisen luotettavuus (painotus 50 % tenttiarvosanassa):
-Valitsee oikean mittarin tehtävänantoon nähden
-Huomioi alussa ja / tai suurimman osan fiksaatioista / stabilaatiosta, mutta se pettää jossain kohdassa mittauksen aikana.
-Asiakkaan alkuasento on valittu oikein.
-Asiakas on riisutettu asianmukaisesti.
-Mittaa oikean nivelen tai liikkeen.
-Mittarin asettelu on mittauksen alussa oikein, mutta sen asettelu muuttuu mittauksen aikana. --Mittaus ei ole täysin luotettava.
-Lukee / tulkitsee mittaria oikein

Tulosten suullinen raportointi ja johtopäätösten tekeminen viitearvoihin verraten (painotus 25 % tenttiarvosanassa):
-Raportoi saamansa mittaustuloksen oikein.
-Valitsee väärän viitearvon
-Ei tee johtopäätöksiä mittaustuloksesta tai ne ovat väärin.

Ft-opiskelijan oma toiminta: ergonomia ja itsearviointi (Mikäli itsearvioinnissa opiskelija osaa tuoda esiin tekemänsä virheet sekä kertoa miten asia olisi pitänyt tehdä, huomioidaan se arvioinnin pyöristyksessä joko negatiivisesti tai positiivisesti):

Positiivisesti: Huomioi omaa ergonomiaansa ja työasentoaan.
Tunnistaa itsearvioinnissa oman toimintansa vahvuuksia ja heikkouksia.
Negatiivisesti: Ei kiinnitä huomiota ollenkaan omaan ergonomiaansa ja työasentoonsa.
Ei tunnista itsearvioinnissa oman toiminnan vahvuuksia eikä heikkouksia. Ei kykene itsereflektioon.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Aseptiikka, asiakkaan alkuasento ja riisuttaminen mittaustilanteessa (arvioidaan hyväksytty-hylätty eli hyväksytyn taso vähintään 1 tentissä):
-On tason 1-2 mukaista

Asiakkaan kohtaaminen ja ohjaaminen (painotus 25 % tenttiarvosanassa):
-Tason 1-2 lisäksi seuraavat toteutuvat:
-Kertoo miksi ja mihin mittaus on tarkoitettu
-Ohjauksessa nähtävissä asiakaslähtöisyyttä.

Mittaamisen luotettavuus (painotus 50 % tenttiarvosanassa):
-Tason 1-2 lisäksi seuraavat toteutuvat:
-On huomioinut kaikki fiksaatiot / stabilaatiot ja / tai tarkoituksenmukaiset tuennat ja ne -pääsääntöisesti pitävät koko mittauksen ajan.
-Mittarin asettelu pääsääntöisesti oikein koko mittauksen ajan.
-Tekee tarkistusmittauksen.

Tulosten suullinen raportointi ja johtopäätösten tekeminen viitearvoihin verraten (painotus 25 % tenttiarvosanassa):
-Tason 1-2 lisäksi seuraavat toteutuvat:
-Valitsee oikean viitearvon.
-Johtopäätökset mittaustuloksesta ovat oikean suuntaiset, joita virheitä saattaa olla.

Ft-opiskelijan oma toiminta: ergonomia ja itsearviointi (Mikäli itsearvioinnissa opiskelija osaa tuoda esiin tekemänsä virheet sekä kertoa miten asia olisi pitänyt tehdä, huomioidaan se arvioinnin pyöristyksessä joko negatiivisesti tai positiivisesti):

Positiivisesti: Huomioi omaa ergonomiaansa ja työasentoaan.
Tunnistaa itsearvioinnissa oman toimintansa vahvuuksia ja heikkouksia.
Negatiivisesti: Ei kiinnitä huomiota ollenkaan omaan ergonomiaansa ja työasentoonsa.
Ei tunnista itsearvioinnissa oman toiminnan vahvuuksia eikä heikkouksia. Ei kykene itsereflektioon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Aseptiikka, asiakkaan alkuasento ja riisuttaminen mittaustilanteessa (arvioidaan hyväksytty-hylätty eli hyväksytyn taso vähintään 1 tentissä):
-On tason 1-2 mukaista

Asiakkaan kohtaaminen ja ohjaaminen (painotus 25 % tenttiarvosanassa):
-Tason 3-4 lisäksi seuraavat toteutuvat:
-Vuorovaikutus on ammattimaista ja sujuvaa.
-Ohjauksessa hyödynnetään monipuolisesti eri ohjaamisen keinoja.
-Ohjaus on asiakaslähtöistä. Kertoo tuloksesta ja viitearvoista.

Mittaamisen luotettavuus (painotus 50 % tenttiarvosanassa):
-Tason 3-4 lisäksi toteutuvat:
-Fiksaatiot ja stabilaatiot ovat varmoja koko mittauksen ajan.
-Havainnoi liikettä ja pyrkii analysoimaan sitä. Huomioi kompensatorisia liikkeitä.

Tulosten suullinen raportointi ja johtopäätösten tekeminen viitearvoihin verraten (painotus 25 % tenttiarvosanassa):
-Tason 3-4 lisäksi seuraavat toteutuvat:
-Tekee oikeita johtopäätöksiä mittaustuloksesta suhteessa viitearvoihin

Ft-opiskelijan oma toiminta: ergonomia ja itsearviointi (Mikäli itsearvioinnissa opiskelija osaa tuoda esiin tekemänsä virheet sekä kertoa miten asia olisi pitänyt tehdä, huomioidaan se arvioinnin pyöristyksessä joko negatiivisesti tai positiivisesti):

Positiivisesti: Huomioi omaa ergonomiaansa ja työasentoaan.
Tunnistaa itsearvioinnissa oman toimintansa vahvuuksia ja heikkouksia.
Negatiivisesti: Ei kiinnitä huomiota ollenkaan omaan ergonomiaansa ja työasentoonsa.
Ei tunnista itsearvioinnissa oman toiminnan vahvuuksia eikä heikkouksia. Ei kykene itsereflektioon.

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysehtoja