Skip to main content

Finnish Language and Communication in Customer-Oriented Social and Health Care Service System (3 cr)

Code: TH00BV76-3008

General information


Enrollment
01.01.2025 - 07.03.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
10.03.2025 - 27.04.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Emergency Care
Teachers
Saimi Ristimäki
Sirpa Rajala
Course
TH00BV76

Realization has 6 reservations. Total duration of reservations is 16 h 0 min.

Time Topic Location
Wed 12.03.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Info ja tehtävien läpikäynti, Suomen kieli ja viestintä asiakaslähtöisessä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä TH00BV76-3008
ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
Mon 17.03.2025 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Työpaja, asiatekstit ja lähdeviittaukset, Suomen kieli ja viestintä asiakaslähtöisessä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä TH00BV76-3008
etänä
Thu 27.03.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
SOTE-palvelujärjestelmä, Suomen kieli ja viestintä asiakaslähtöisessä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä TH00BV76-3008
ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
Mon 14.04.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Työpaja, puheviestintä, Suomen kieli ja viestintä asiakaslähtöisessä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä TH00BV76-3008
ICT_B1033 Teoriatila
Wed 16.04.2025 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
PUHEVIESTINNÄN SEMINAARI 1, Suomen kieli ja viestintä asiakaslähtöisessä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä TH00BV76-3008
ICT_B2026 Teoriatila muunto
Tue 22.04.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
PUHEVIESTINNÄN SEMINAARI 2, Suomen kieli ja viestintä asiakaslähtöisessä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä TH00BV76-3008
ICT_B1041_Omega OMEGA
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Kevätlukukausi, lähiopetus Teamsissa viikoilla 11–16 ja puheviestinnän seminaariopetus viikolla 17.

Tavoitteet:
Opiskelija
• pystyy toimimaan tarkoituksenmukaisesti ja asiakaslähtöisesti työelämän moniammatillisissa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alan vaatimukset sekä viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti ensihoidossa ja hoitotyössä
• osaa ja haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan ja harjaantuu esim. monikulttuurisen asiakkaan kohtaamisessa ensihoidossa ja hoitotyössä
• osaa kuvata väestön terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä ajankohtaisia haasteita ja niihin vaikuttavia tekijöitä ensihoidossa ja hoitotyössä
• osaa kuvata väestön terveyden ja hyvinvoinnin indikaattoreita ja tiedon merkitystä palveluiden tarpeen tunnistamisessa ja järjestämisessä
• osaa kuvata sosiaali- ja terveyspalvelujen ja sosiaaliturvan kokonaisuuden (sis. työ- ja toimintakyvyn tukemisen sekä kuntoutumisen) sekä palveluja ohjaavan lainsäädännön.


Sisältö:
• 1. Väestön terveys ja hyvinvointi
- ajankohtaiset haasteet ja niihin vaikuttavat tekijät
- terveyden ja toimintakyvyn edistäminen sekä sairauksien ja tapaturmien ennaltaehkäisy ensihoidossa ja hoitotyössä
- rekisteri- ja tilastotiedot.

• 2. Sosiaali- ja terveyspalvelut
- sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä, ensihoitojärjestelmä sekä näiden kehittäminen, rahoitus, vastuut, valvonta ja asiakkaan/potilaan oikeudet
- sosiaali- ja terveyspalvelut
- kuntoutus ja kuntoutuspalvelut
- toimeentuloturva.

• 3. Oman alan viestinnän perusteet
- oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
- asiatyylin tunnuspiirteet
- työelämän puheviestintätilanteet
- omien viestintätaitojen arviointi
- palautteen anto ja vastaanotto.

Objective

Objectives
• Students learn to communicate and interact in an appropriate, customer-oriented manner in multiprofessional situations in working life
• They will know how to take the recipient, context and the requirements of the field into account and communicate in a well structured, clear and convincing way in emergency care and nursing contexts.
• Students will be able and willing to develop their Finnish language and communication skills as part of their professional competence and will gain practice in how to encounter multicultural customers in emergency care and nursing
• Students will be able to describe topical challenges relevant to the health and well-being of the population and their contributing factors as a part of emergency care and nursing
• They will know how to describe the indicators of the health and well-being of the population and the importance of data in identifying the need for services and the provision of services
• Students will be able to describe the overall structure of social and health care services and the social security system (incl. supporting occupational and functional capacity and rehabilitation) and the legislation concerning social and health services

Content

Contents
• 1. Health and well-being of the population
- Current challenges and the factors behind them
- Promotion of health and functional capacity and the prevention of illnesses and accidents in emergency care and nursing
- Register data and statistics
• 2. Social and health services
- Social and health care system, emergency care system and their development, funding, responsibilities and supervision and customer/patient rights
- Social and health care services
- Rehabilitation and rehabilitation services
- Income security

Materials

Oppimateriaali toimii itsenäisen opiskelun ja yhdessä oppimisen tukena. Materiaalia hyödynnetään oman oppimisen, tehtävien tekemisen sekä tiedonhankinnan apuna. Tehtäviin liittyviä materiaaleja on linkitettynä Itslearning-työtilassa

Saatavissa sähköisesti Turun AMK:n kirjastosta:
- Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas (tukea kielenhuoltoon ja kirjallisiin tehtäväviin) > haku sähköisenä Finnasta
- Mönkkönen, Kaarina 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. E-kirja > haku sähköisenä Finnasta tai Vaskista

Lisäksi:
- Turun AMK:n opinnäytetyön kirjoitusohjeet ja lähteidenkäytön ohjeet (tukea tutkielmatyyppisen kirjoittamisen perusteisiin)
- Tuntimateriaalit (täydentävät ja tuovat eri näkökulmia käsiteltäviin viestinnän ja sote-palvelujärjestelmän aiheisiin)
- Oma tiedonhaku yksilöllisesti valittu lähdemateriaali opiskelijan oman oppimistavoitteen mukaan) tehtäviä varten: asiantuntijaesitykseen ja kirjallisiin tehtäviin tarvittava lähdekirjallisuus (asiakaslähtöinen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä, viestintä ensihoitajan työssä).

Teaching methods

Lähiopetus Teamsissa, itsenäinen etäopiskelu, ryhmä- ja parityöskentely, verkko-oppiminen, seminaariopetus, tehtäväperustaisuus.

Exam schedules

Kurssilla ei ole tenttiä.

International connections

Toimintatapoina tehtävien työstämisessä ovat opiskelijan itsenäinen opiskelu, lähiopetus verkossa, verkkotehtävät, parityöskentely ja ryhmätyöskentely. Työelämälähtöisyys toteutuu asiantuntijaesityksessä, johon sisältyy haastattelutehtävä. Opintojakso toteutetaan yhteisopettajuutena.

Student workload

3 op. = 80 h opiskelijan työtä, joka voi jakautua esim. seuraavasti:
- lähitunnit ja esitykset, 16 h
- asiantuntijaesityksen valmistelu, 20 h
- kirjalliset tehtävät ja kielenhuolto, 28 h
- Itslearning-työskentely, tiedonhaku, kirjoitus- ja lähdemerkintäohjeisiin perehtyminen ym., 16 h.

Further information

Opintojaksolla on C-kielitaitovaatimus.
Edeltävyysehtoina ovat seuraavat opinnot:
- lukion äidinkieli ja kirjallisuus,
- ammatillisen koulutuksen äidinkieli ja viestintä tai
- vastaavat opinnot suomi toisena kielenä oppimäärinä.

Asiantuntijatehtävään sisältyy haastattelun tekeminen tiedonhankintamenetelmänä.
Lähitunneilla ja itsenäisessä työskentelyssä tarvitaan oma tietokone ja älypuhelin/kamera.

Viestintäkanavat: Itslearning ja sähköposti.

Go back to top of page