Skip to main content

Research and Development Methods (5 cr)

Code: MS00CY23-3002

General information


Enrollment
02.12.2024 - 20.02.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2025 - 25.05.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Master School
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 35
Degree programmes
Master of Business Administration, Project Management
Master of Engineering, Project Management
Master of Business Administration, Management of Social and Health Services and Business
Teachers
Maarit Laiho
Riku Mattila
Course
MS00CY23

Realization has 8 reservations. Total duration of reservations is 26 h 0 min.

Time Topic Location
Thu 27.02.2025 time 09:00 - 13:00
(4 h 0 min)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät MS00CY23-3002
Online
Thu 27.02.2025 time 11:00 - 13:00
(2 h 0 min)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät MS00CY23-3002
Online
Thu 10.04.2025 time 09:00 - 13:00
(4 h 0 min)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät MS00CY23-3002
Online
Thu 10.04.2025 time 09:00 - 13:00
(4 h 0 min)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät MS00CY23-3002
Online
Thu 08.05.2025 time 09:00 - 11:00
(2 h 0 min)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät MS00CY23-3002
Online
Thu 08.05.2025 time 09:00 - 13:00
(4 h 0 min)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät MS00CY23-3002
Online
Thu 22.05.2025 time 09:00 - 11:00
(2 h 0 min)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät MS00CY23-3002
Online
Thu 22.05.2025 time 09:00 - 13:00
(4 h 0 min)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät MS00CY23-3002
Online
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojaksoon sisältyy ennakkotehtäviä, jotka ovat opintojaksolle ilmoittautuneille saatavissa oppimisalustalla (ITS-Learning) viikkoa ennen opetuksen alkua.

Opintojakson lähipäivät/opetuspäivät toteutetaan online (Zoom/Teams -osoite ilmoitetaan ITS-alustalla):
27.2.2025 9-13.00
10.4.2025 9-13.00
8.5.2025 9-13.00
22.5.2025 9-13.00

Opintojakso muodostaa metodologisen pohjan opinnäytetyössä tarvittavaan tutkimus- ja kehittämistyöhön sekä antaa yleisiä valmiuksia ammattimaiseen toiminnan kehittämiseen.

Tavoitteena on perehdyttää ja osittain harjaannuttaa opiskelija tutkivan kehittämistyön eri vaiheissa hyödyllisiin lähestymistapoihin ja menetelmällisiin välineisiin.

Ennakkotehtävissä opiskelija tutustuu annettuun materiaaliin ja pohtii tilastollisten tutkimusmenetelmien perusteita. Ennakkotehtävässä opiskelijat myös toteuttavat ONT-analyysin ryhmätyönä.

Laadullisten menetelmien osiossa käsitellään tutkimuksen menetelmiä ja prosesseja sekä triangulaatiota.
Tilastollisten menetelmien osiossa käsitellään tilastotieteen perusteita, tilastollista kuvailua ja analyysiä.

Opinnäytetyöklinikat, joilla käsitellään vaihtuvia aiheita opinnäytetyön prosessista, tukevat opintojakson oppimistavoitteiden saavuttamista.

Objective

After completing the course, the student is able to:

-formulate research problem and research questions for developmental challenges
-search, summarize, and refer to the previous relevant research of the discipline
-apply the methods and tools for acquiring qualitative and quantitative information required in development
-analyse, refine and present the collected information to support decision-making
-evaluate the validity, reliability, and ethics of the information and research
-plan, initiate, and execute the necessary development procedures (thesis project)
-apply the methods and tools on continuous development

Content

-Triangulation
-Knowledge based development: data collection methods
-Knowledge based development: analysing data and presenting knowledge
-Research ethics
-Modelling and developing operations as a system

Materials

Kirjallisuutta ja materiaalja (muut oheismateriaalit annetaan opintojakson alkaessa),
• Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja (kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen) https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
• Alasuutari P. 2013 Laadullinen tutkimus 2.0. Vastapaino. Tampere
• Heikkilä Tarja, 2014, Tilastollinen tutkimus, 9. painos, Helsinki, Edita, 295 s
• Holopainen Martti & Pulkkinen Pekka, 2013, Tilastolliset menetelmät, 8. painos, Helsinki, WSOY, 360 s.
• Hanna Vilkka, 2014, Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet, http://hanna.vilkka.fi/wp-content/uploads/2014/02/Tutki-ja-mittaa.pdf
• Tarja Heikkilä, Tilastollinen tutkimus, http://www.tilastollinentutkimus.fi/1.TUTKIMUSTUKI/KvantitatiivinenTutkimus.pdf
Hanna Vilkka 2020, Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas (e-kirja)
Hanna Villka 2023 Kirjallisuuskatsaus metodina, opinnäytetyön osana ja tekstilajina (e-kirja)

Teaching methods

Yksilöoppimistehtävät, ryhmätehtävät ja verkkotapaamiset. Opittujen tutkimusmenetelmien soveltaminen oman opinnäytetyön suunnitteluun ja oman ONT-suunnitelman esittely.

Exam schedules

Ei tenttiä

International connections

Ennakkotehtävät, yht 27 h:
- tilastollisten menetelmien ennakkotehtävä (DL 7.4.2025)
- laadullisten menetelmien ennakkotehtävä (ryhmätehtävä) (DL 7.4.2025)
Verkkotapaamiset 16 h
Oppimistehtävät, yht 92 h:
-laadullisten menetelmien oppimistehtävä (yksilötehtävä) (DL 19.5.2025)
-tilastomenetelmien oppimistehtävä (DL 19.5.2025)
-oman opinnäytetyön suunnitelman esittely (DL 25.5.2025)
YHTEENSÄ noin 135 h

Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä

Student workload

Aikaisemin hankitun osaamisen todentaminen keskustellaan tarvittaessa tutor opettajan kanssa HOPS-keskustelussa tai tämän opintojakson opettajien kanssa ennen opintojakson alkua.

Further information

Opinnäytetyöklinikoiden oma sivu

Go back to top of page