Early Childhood Education Activities and Tutoring Children (5 cr)
Code: TH00CA81-3006
General information
- Enrollment
-
02.06.2025 - 23.09.2025
Registration for introductions has not started yet.
- Timing
-
23.09.2025 - 04.11.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 26 - 35
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Tiina Suni
- Marika Kouki
- Course
- TH00CA81
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opettajat: Marika Kouki ja Tiina Suni
Opintojakso toteutuu viikoilla 39-45. Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa. Jakso sisältää itsenäistä työskentelyä ja parityöskentelyä sekä verkkotapaamisia.
Viikolla 39 itsenäinen työskentely orientoivan tehtävän parissa
ti 7.10.2025 klo 14-16
Jakson aloitus ja tehtävät, työpajatyöskentelyä opiskelijaryhmissä
Suunnittelun ABC opettajien johdollla ja parityöskentelyn aloitus
Viikolla 42 itsenäinen työskentely, ohjaustehtävän toteuttaminen
ti 21.10.2025 klo 14-18
klo 14-16 Opettajajohtoinen leikki
klo 16-18 Itsenäinen parityöskentely, leikki
ti 4.11.2025 klo 16-18 Ohjaustehtävän purku
Opetuksessa on läsnäolovelvoite, joka perustuu opintojaksolla käytettäviin työskentely- ja oppimismenetelmiin. Opintojakson verkko-opetus sisältää toiminnallista työskentelyä, keskusteluja, vertaisoppimista sekä työpajatyöskentelyä. Osallistuminen verkko-opetukseen tukee opiskelijan ammatillisen osaamisen ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä.
Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään kahdelta päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.
Objective
• you understand the importance of play, play environments and tutoring play for children’s well-being and development
• you know how to observe and document children’s play
• you are able to plan, implement and evaluate activities for children under or over three years, paying attention to children’s participation
• you are familiar with principles of tutoring a group of children
• you understand the importance of everyday routines in supporting children’s well-being and development
Content
• play at different ages
• the special characteristics of the activities of children under and over three years
• planning and tutoring child-oriented activities in different areas of learning
• the combination of education, teaching and care, full-time pedagogy and tutoring interaction
• methods of observing and documenting play
Materials
Oppimistehtävän raportissa voi hyödyntää seuraavaa kirjallisuutta:
- Koivula, M.; Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P. (toim.) 2022. Valloittava varhaiskasvatus: Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia. 3. korjattu ja laajennettu painos. Tampere: Vastapaino.
- Karila, K. & Lipponen, L. 2013. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
- Keltikangas-Järvinen, L. 2023. Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot. Helsinki: Werner Söderström Osakeyhtiö.
- Hujala, E. & Turja, L. & 2020. Varhaiskasvatuksen käsikirja. 5., uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Kangas, J., Lastikka, A. & Karlsson, L. 2021. Voimauttava varhaiskasvatus. 1. painos. Helsingissä: Kustannusosakeyhtiö Otava.
- Opetushallitus. 2022. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022
Lisäksi opiskelijat käyttävät raportissa omaan ohjaustuokioon liittyvää tietoperustaa lapsen kehityksestä sekä materiaalia, johon ohjattu toiminta perustuu
Teaching methods
Parityöskentely
Vertaisarviointi
International connections
Toiminnallinen oppiminen
Työelämäyhteydessä oppiminen
Student workload
Ennakkotehtävä (Vasu-tehtävä) ja verkkotapaamiset 1,5 op
Oppimistehtävä: parityönä lapsiryhmän ohjaussuunnitelma, toteutus ja arviointi + videointi ja raportointi 3,5 op
Qualifications
Students can start optional customer group-specific studies when they have completed at least 60 credits.
The modules in early childhood education must be completed in order: first the basic studies (Module 1) and then the advanced studies (Module 2). Exceptions can be made if it is justified from the perspective of the student’s personal study plan (HOPS) and the student has at least one year of work experience in early childhood education tasks in Finland or previous higher education studies in early childhood education that have been accredited in their studies at Turku University of Applied Sciences.