Teaching circus 1b (3 cr)
Code: 2011452-3009
General information
- Enrollment
-
25.01.2025 - 28.02.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
24.02.2025 - 30.05.2025
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Linnankatu Arts Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Performing Arts
- Teachers
- Antti Nerg
- Minna Karesluoto
- Laura Tikka
- Course
- 2011452
Realization has 17 reservations. Total duration of reservations is 29 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Wed 05.03.2025 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Sirkusdidaktiikka |
LIN_A203
Iso sirkussali
|
Wed 12.03.2025 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Sirkusdidaktiikka |
LIN_A203
Iso sirkussali
|
Wed 19.03.2025 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Sirkusdidaktiikka |
LIN_A203
Iso sirkussali
|
Wed 26.03.2025 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Sirkusdidaktiikka |
LIN_A203
Iso sirkussali
|
Wed 02.04.2025 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Sirkusdidaktiikka |
LIN_A203
Iso sirkussali
|
Wed 09.04.2025 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Sirkusdidaktiikka |
LIN_A203
Iso sirkussali
|
Tue 15.04.2025 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Sirkuksen didaktiikka |
LIN_A208
Pieni sirkussali
|
Wed 16.04.2025 time 13:15 - 14:45 (1 h 30 min) |
Sirkusdidaktiikka |
Iso ja Pieni sirkussali
|
Thu 17.04.2025 time 09:00 - 12:15 (3 h 15 min) |
Sirkusdidaktiikka |
Iso ja Pieni sirkussali
|
Tue 22.04.2025 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Sirkuksen didaktiikka |
LIN_A208
Pieni sirkussali
|
Wed 23.04.2025 time 10:45 - 12:15 (1 h 30 min) |
Sirkusdidaktiikka |
LIN_A203
Iso sirkussali
|
Tue 29.04.2025 time 09:00 - 12:15 (3 h 15 min) |
Sirkusdidaktiikka |
LIN_A208
Pieni sirkussali
|
Wed 30.04.2025 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Sirkusdidaktiikka |
LIN_A203
Iso sirkussali
|
Wed 30.04.2025 time 10:45 - 12:15 (1 h 30 min) |
Sirkusdidaktiikka 1b 2011452-3009 |
LIN_A203
Iso sirkussali
|
Wed 07.05.2025 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Sirkusdidaktiikka |
LIN_A203
Iso sirkussali
|
Wed 14.05.2025 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Sirkusdidaktiikka |
LIN_A203
Iso sirkussali
|
Wed 21.05.2025 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Sirkusdidaktiikka |
LIN_A203
Iso sirkussali
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan sirkusopetuksen suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin erilaisille kohderyhmille. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida sirkusopetusta taiteen perusopetuksen tarpeisiin.
Opiskelija osaa opettaa tasapainoilutekniikoita, ilma-akrobatian eri lajeja ja jongleerausta eri välineillä. Keskiössä on fyysinen, psyykkinen, emotionaalinen ja sosiaalinen turvallisuus sekä luova opettajuus.
Opiskelija tuntee sirkuslajeja tukevia voima- ja liikkuvuusharjoitteita ja osaa soveltaa kyseisiä harjoitteita eri kohderyhmille.
Opiskelija osaa käyttää apuvälineitä opetuksessa sekä tuntee jokaiselle välineelle ja lajille sopivan spottaustekniikan
Sisällöt
Sirkusdidaktiikan opintojaksolla opiskellaan tasapainoilun, ilma-akrobatian ja jongleerauksen opettamisen tapoja eri näkökulmista ja kehitetään opiskelijan kasvua luovuuteen ja pedagogiseen ajatteluun. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa sirkustaiteen perusopetuksen yleiseen ja laajaan oppimäärään sekä muihin opetustilanteisiin. Jaksolla opitaan luomaan ja analysoimaan eri sirkuslajeissa sovellettavaa liikemateriaalia eri ikäisille ja –tasoisille oppilaille.
Jaksolla käydään läpi yleisimpien tasapainovälineiden ja ilma-akrobatialajien riskitekijöitä ja opitaan minimoimaan mahdollisia vaaratilanteita. Opiskelija oppii opettamaan eri sirkuslajien perustekniikoita turvallisesti käyttäen tarkoituksenmukaisia apuvälineitä ja spottaustekniikoita. Lisäksi kiinnitetään huomiota teknisesti puhtaaseen harjoitteluun ja opitaan sirkuslajeja tukevia voima- ja liikkuvuusharjoitteita.
Huomiota kiinnitetään myös välineiden turvallisiin kiinnityksiin ja niiden huoltoon.
Opintojaksolla opitaan myös tarkastelemaan sirkusvälineitä ja niiden käyttömahdollisuuksia erilaisista ja luovista näkökulmista.
Opintojaksolla on pidettävä oppimispäiväkirjaa, jonka tarkoituksena on toimia työkalupakkina tulevissa työtehtävissä.
Jakson aikana tehdään opetusdemo, joka sisältää teknisen ja/tai taiteellisen opetusnäytön opiskelijan valitsemalla tasapaino-, ilma-akrobatia- tai jongleerausvälineellä vertaisryhmäläisille sisältäen tuntisuunnitelman ja itsearvioinnin. Demon voi tehdä itsenäisesti tai parin kanssa.
Objective
Opiskelija osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan sirkusopetuksen suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin erilaisille kohderyhmille. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida sirkusopetusta taiteen perusopetuksen tarpeisiin.
Content
Sirkuksen tekniikkaopintojen rinnalle rakentuva opintokokonaisuus, mikä kehittää sirkusopiskelijoiden kasvua luovuuteen sekä pedagogiseen ajatteluun ja kyvykkyyteen.
Jaksolla opiskellaan eri sirkuslajien terminologiaa ja metodiikkaa eri näkökulmista. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa sirkuksen perusopetuksen yleiseen ja laajaan oppimäärään. Jaksolla opitaan luomaan ja analysoimaan sirkuksen liikemateriaalia eri ikäisille ja –tasoisille oppilaille.
Jakso koostuu teorian ja käytännön luennoista, harjoituksista, harjoitustöistä ja tentistä.
Teaching methods
Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia yksin, pareina ja ryhmässä. Opiskelijoiden tulee ohjata vertaisryhmäläisille demo- esitys kahdesta valitsemastaan sirkuslajista (ilma-akrobatia, tasapainolajit tai jongleeraus) yksin ja parin kanssa.
Opetuksessa hyödynnetään mallioppimista, tutkivaa oppimista, vertaisoppimista sekä jatkuvaa palautteen antoa.
Käytännön harjoittelun lisäksi kurssilla käytetään kirjallista materiaalia, videoita ja keskustellaan ryhmässä.
Oppilas pitää oppimispäiväkirjaa oman osaamisensa edistymisestä.
Exam schedules
Oppimistehtävän palautus 30.5.2025 Lauralle sähköpostitse
Oppimistehtävä:
Pituus: 1-2 A4
Vastaa seuraaviin kysymyksiin:
1. Mitä sirkuslajeja koet osaavasi opettaa tällä hetkellä?
– Missä sinulla on eniten kokemusta tai osaamista?
2. Minkälaisille ryhmille tunnet olosi varmaksi opettaa?
– Esimerkiksi eri ikäryhmät, tasoryhmät, erityisryhmät, harrastajat/ammattilaiset.
3. Mitkä ovat vahvuutesi opettajana?
– Esimerkiksi vuorovaikutus, luovuus, tekniikka, ryhmänhallinta, motivointi...
4. Missä koet, että sinulla on vielä kehitettävää?
– Mitä haluaisit oppia lisää? Mikä haastaa sinua?
International connections
Lähiopetus ryhmässä sisältäen yksilö, -pari- ja ryhmätyöskentelyä.