Research, Development and Innovation Competence (5 cr)
Code: TH00BO20-3054
General information
- Enrollment
-
19.02.2025 - 31.05.2025
Registration for the implementation has begun.
- Timing
-
01.02.2025 - 31.12.2025
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 50
- Degree programmes
- Degree Programme in Dental Technology
- Teachers
- Esa Bärlund
- Course
- TH00BO20
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Kehittämis- ja tutkimusmenetelmien verkko-opintojakso Itsyssä. Opintojaksosta on yleensä kevät, kesä ja syksy toteutus. Jos opintojakso jää kesken, on sitä mahdollisuus jatkaa tekemättömien tehtävien osalta samassa tai seuraavassa toteutuksessa. Tämä on hyvä sopia erikseen opintojaksosta vastaavan opettajan kanssa. Jos tarvis, hän avaa osallistumisen seuraavaan toteutukseen. Jokaiseen toteutukseen liittyvät tentit joilla on tarkka aukioloaika.
Kevään toteutus ajoittuu ajanjaksolle 20.1-14.3.2025 (klo 16.00), Tentit: 5.2, 26.2 ja 5.3
Kesän toteutus 24.5-29.8.2025, tentit 25.6, 23.7 ja 20.8.
Syksyn toteutus: 15.9-28.11, tentit 1.10, 29.10 ja 19.11.
KEVÄÄN TOTETUKSEN PÄÄTTYMISAIKAA ARVIOIDAAN PARHAILLAAN, SIIRTYNEEN HUHTIKUULLE. SAMOIN TULLEE 1 YLIMÄÄRÄINEN TENTTIKERTA HUHTIKUULLE.
Sisältö:
Opintojakson sisältö: Tieteellisen tiedon ominaispiirteet ja tieteenfilosofiset lähestymistavat, yleisimmät kvantitatiivisen aineiston keruun ja analysoinnin menetelmät, keskeiset tilastolliset menetelmät, yleisimmät kvalitatiiviset aineiston keruun ja analysoinnin menetelmät, työelämän kehittämisen lähestymistavat ja menetelmät, tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset periaatteet, tieteen tutkimuksen etiikka.
- Terveysalan tutkimus- ja kehittämistyön kohteet ja tarkoitus
- Opinnäytetyön prosessin eri vaiheet
- Näyttöön perustuva toiminta
- Terveysalan tietokantojen käyttö ja tieteellisten julkaisujen lukeminen
- Erilaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Kehittämis- tai tutkimussuunnitelman laatiminen
- Eettisyys ja luotettavuus tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
- Erilaiset ilmaisun keinot: raportin kirjoittaminen ja lähdemerkinnät, taulukkolaskentaohjelman käyttö
- Tehtävät ja tentti em. osa-alueista
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
•tunnistaa tieteellisen tiedon ominaispiirteet,
•tunnistaa sosiaali- ja terveysalan keskeiset tieteelliset tutkimustyön- ja työelämän kehittämismenetelmät,
•käyttää perustellen tarkoituksenmukaista aineistokeruu- ja analysointimenetelmiä hakiessaan vastauksia erilaisiin ongelmiin ja kehittämistehtäviin,
•tulkita aineistokeruu- ja analyysimenetelmien avulla saatua tietoa,
•tuottaa ja tulkita ammatin ja työn seurantaan, suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä tilastoja,
•selittää tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettisiä periaatteita
Objective
The student
-is able to describe the research and development process
-is able to identify development needs in working life
-is able to describe and evaluate methods applicable for use in research and development
-is able to describe and evaluate methods for collecting, analysing and reporting data
-is able to evaluate reliability and ethical principles
-is able to act as an expert in multiprofessional groups
Content
Content
- purpose and targets in research and development
- quantitative and qualitative research and literature review
- development and research processes
- methods for collecting and analysing data
- methods for development
- reliability and ethics
- working in multiprofessional groups
Materials
Kuvaus löytyy Itsyssä.
Tentti perustuu eri teemojen välilehtien tehtäviin sekä alan menetelmäkirjallisuuteen Ojasalo ym. 2014, Vilkka 2015 ja Vilkka & Airaksinen 2003 soveltuvin osin.
Teaching methods
Itsenäiset verkko-tehtävät Itsyssä
Verkkotentti
Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi
Exam schedules
Tentti tehdään Itsyssä.
Kevät 2022: tentit 10.2, 2.3, 30.3
Kesä 2022: -
Syksy 2022: -
International connections
Itsenäinen ja parityöskentely, opettajaohjaus
Verkko-opiskelu
Learning-by-doing: Opintojakson tehtäväperustainen suoritustapa perustuu opiskelijan omaan aktiiviseen osallistumiseen ja suorittamiseen.
Opintojaksolla opittavat kehittämis- ja tutkimusosaamisen taidot ovat työelämän moniammatillisissa tiimeissä toimimisen ja toiminnan kehittämisen taitoja.
Student workload
Itsenäiset verkko-tehtävät Itsyssä; Verkkotentti;Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi.
Opiskelijan työmäärä on 135h(5op).