Siirry suoraan sisältöön

Lapsen ja nuoren fysioterapia (3 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL29-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.05.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
25.08.2025 - 26.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 28
Koulutus
Fysioterapeuttikoulutus
Opettajat
Heli Arokki
Satu Takala
Ryhmät
MFYSIK24
Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K24
Opintojakso
TH00CL29

Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 7 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ke 27.08.2025 klo 14:00 - 15:45
(1 t 45 min)
info_Lapsen ja nuoren fysioterapia TH00CL29-3003
Ma 01.09.2025 klo 10:00 - 15:45
(5 t 45 min)
Lapsen ja nuoren fysioterapia TH00CL29-3003
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Tällä kurssilla kertaat ja syvennät lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvää osaamistasi aiemmilta kursseilta ja varmennat fysioterapiaprosessin hahmottamista kokonaisuutena. Kartutat tietämystäsi erilaisista kohtaamisen, havainnoinnin, tutkimisen ja mittaamisen keinoista toimien aktiivisesti ja itseohjautuvasti yhdessä luennoitsijoiden kanssa.

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata yleisimmät toimintakykyä rajoittavat kehityksen häiriöt, tuki- ja liikuntaelinsairaudet, hengitys- ja verenkiertoelimistön sairaudet lapsilla ja nuorilla,
- tutkia ja arvioida lapsia ja nuoria asiakkaita fysioterapian keinoin ja kirjata fysioterapiaprosessia ICF-viitekehyksessä,
- suunnitella ja toteuttaa lapsen toimijuutta ja toimintakykyä arjessa edistävää fysioterapiaa tutkimisen ja diagnostiikan perusteella,
- selittää eriteltyjen apuvälineiden merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa ja osallistumisen mahdollistamisessa,
- tunnistaa lasten ja nuorten perhelähtöisen moniammatillisen yhteistyön ja kuntoutuksen rooleja.

Sisältö

Fysioterapian erityispiirteet lastenneurologiassa ja erityistä tukea tarvitsevilla lapsilla sekä keskeisimmissä lasten ja nuorten sairauksissa. Toimintakyvyn tutkiminen ja arviointimenetelmät, moniammatillinen yhteistyö, motorisen kehityksen (ja oppimisen) tukeminen, varhainen vuorovaikutus, lapsen arki, toimintaympäristöt, perhelähtöisyys sekä apuvälineet lasten ja nuorten fysioterapiassa.

Oppimateriaalit

1. luentomateriaalit
2. Pihko, Haapala, Rantala 2014: Lastenneurologia. Duodecim, Helsinki
osa I s. 12-14
osa II s. 46-95
osa III s. 128 -145
osa IV s. 172-183, 194-196
osa V s. 210-219
osa VI s. 239 –241
3. Shumway-Cook, A., & Woollacott, M. H. (2022). Motor control: Translating research into clinical practice (6rd ed.). Lippincott Williams & Wilkins.
- Chapter 9: Aging and Postural control
- Chapter 13: Development of Mobility
- Chapter 14: Aging and Mobility
4. Salpa, P. & Autti-Rämö, I. (2010). Lapsen ensimmäinen vuosi: Kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Helsinki: Tammi.
5. Kirjasta kappaleet 4-6 (s.79-120): Puustjärvi, A., Danner, P., Niutanen, U., Kippola-Pääkkönen, A., Jussila, K. ja Sajaniemi, N. 2024. Aistitiedon käsittelyn vaikeudet – Ymmärrystä ja sujuvampaa arkea. Santalahti -kustannus (leikki, toiminnan ohjaus, taitojen kehitys ikävaiheittain) - soveltuvin osin.

Opetusmenetelmät

- Luennot
- Tapauslähtöinen oppiminen (case -based learning) ryhmätyöskentelynä

HUOM!
ENNAKKOTEHTÄVÄNÄ kurssille on lukea seuraavat sivut teoksesta:

Pihko, Haapala, Rantala 2014: Lastenneurologia. Duodecim, Helsinki
osa I s. 12-14
osa II s. 46-95
osa III s. 128 -145
osa IV s. 172-183, 194-196
osa V s. 210-219
osa VI s. 239 –241
Nämä osiot tulevat siis myös tenttiin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Noudatetaan opintosäännön 21 § Opintojaksolle ja opintokokonaisuuteen ilmoittautuminen, arviointi
ja uusinnat selostetta uusinnoista ja korotuksista.

Sähköinen tentti.
Viikolla 44, etänä. Opintojakson varsinainen tentti verkossa ItsLearning -verkkoalustalle.
7.11.2025: 1. uusintatenttimahdollisuus etänä ItsLearning -alustalla klo 16:30-17:30

Kansainvälisyys

Luennot: käydään läpi lähdemateriaalia soveltuvin osin vuorovaikutteisesti ja keskustellen, tehdään pieniä tuntitehtäviä pienryhmissä tai yksilötöinä. Mahdollisesti pääsette seuraamaan ja arvioimaan lapsen liikkumisen havainnointia ja ohjaamista käytännössä.

Case-työskentely: sisältää mm. perehtymistä aiheeseen keskustellen ryhmissä ja tutkittuun tietoon siihen liittyen, sekä tutkimisen suunnittelua, johtopäätösten tekemistä, terapian tavoitteiden laatimista (pää-/osatavoitteet, GAS, SMART), terapian suunnittelua ja tuotoksen esittämistä muulle ryhmälle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi on laajuudeltaan 3op eli 81 tuntia opiskelijan työtä ja karkeasti se jakautuu seuraavasti:

Ennakkotehtävä ja kontaktioppimisiin valmistautuminen 6h
Luennot / tuntityöskentely 24h
Tiedonhaut 8h
Itsenäinen opiskelu / teoriatietoon perehtyminen 18h
Ryhmätyöskentely; annetun tehtävän suorittaminen ja sen esittäminen 17h
Ryhmätyöskentelyn itse- ja vertaisarviointi 4h
Tentti 2h

Esitietovaatimukset

Opintojaksot
Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina,
Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja Fysiologia ja biomekaniikka fysioterapian tukena

Lisätiedot

Kaikilla tämän opintojakson tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä, myös teoriatunneilla. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% käytännön tunteja sisältävien opintojaksojen tunneista.

Siirry alkuun