Markkinoinnin pelisäännötLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: 3011410
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija oppii hyödyntämään markkinointioikeuden pelisääntöjä erilaisissa markkinointistrategioissa ja niiden täytäntöönpanossa. Kuluttajansuojaa koskevassa jaksossa opiskelija perehtyy kuluttajansuojalain ja b2b -markkinointia koskeviin keskeisiin normeihin, joita hän osaa käytännössä hyödyntää esimerkiksi markkinointikampanjan suunnittelussa. Opiskelijaa perehdytetään markkinoinnin itsesääntelynormeihin ja hän oppii, miten yritys voi hyödyntää tavaramerkki- ja muita immateriaalioikeuksia yritystoiminnassa kilpailuedun lähteenä. Tavaramerkkioikeutta tarkastellaan erityisesti brändin rakentamisen välineenä.Opiskelija hallitsee keskeisimmät kilpailuoikeuden säännöt ja miten ne vaikuttavat yrityksen jakelutieratkaisuihin.Opiskelija osaa ja pystyy selittämään kuluttajamarkkinoinnin ja yritysmarkkinoinnin eroavaisuudet juridiikan näkökulmastaosaa suorittaa markkinoinnin niin, ettei syyllisty sopimattomaan markkinointiintunnistaa ja pystyy selittämään vastuullisen yksityisen sääntelyn periaatteetkykenee selittämään tavaramerkkioikeuden perusteetkykenee käyttämään ja soveltamaan tavaramerkkioikeutta brändin rakentamiseenosaa erotella erilaiset kilpailunrajoitukset ja pystyy välttämään erilaisia kilpailunrajoituksia
Sisältö
kuluttajamarkkinoinnin pelisäännötb2b -markkinointikuluttajan oikeudet ja velvollisuudetkuluttaja-asiamiehen markkinointiohjeetyksityisen sääntelyn eri muotoja ja ohjeitatavaramerkin, patentin, tekijänoikeuden ja muun immateriaalioikeuden suojaaminen ja niiden taloudellinen hyödyntäminenmääräävän markkina-aseman väärinkäyttöhorisontaaliset ja vertikaaliset kilpailunrajoituksetsopimaton menettely elinkeinotoiminnassa