Opetusharjoittelu 1 (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2011408-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.08.2018 - 03.09.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 04.09.2018 - 03.06.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Taideakatemia
- Toimipiste
- Linnankadun taidekampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
- Opettajat
- Marja Susi
- Mervi Rankila-Källström
- Opintojakso
- 2011408
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opetusharjoittelu 1 kuuluu opiskelijan pedagogisiin opintoihin. Opetusharjoittelussa opiskelija harjoittelee omia pedagogisia taitojaan ryhmän kanssa. Opiskelija osaa kytkeä teatterilähtöiset menetelmät osaksi pedagogista osaamistaan.
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa opintojakso- tai kurssikurssikokonaisuuden valitsemalleen kohderyhmälle tai -ryhmille. Opiskelu tapahtuu työelämäyhteistyössä teatteri-ilmaisun ohjaamisen prosessina. Opetusharjoittelija osaa arvioida sekä omaa työskentelyään että laatia asiantuntevan ja rakentavan vertaispalautteen muille opetusharjoittelijoille.
Sisältö
Teatteri-ilmaisun opetuksen suunnittelu ja toteutus. Muiden opetustuntien seuraaminen, vertaispalautteen laatiminen. Työharjoittelusopimuksen ja työharjoittelusuunnitelman laatiminen ja työharjoittelupäiväkirjan raportointi.
Aika ja paikka
Opintojakso Opetusharjoittelu 1 suoritetaan lukuvuoden 2018-2019 aikana opiskelijan itse hankkimassa yhteisössä (esim. kouluympäristössä, työyhteisössä, vapaa-ajan toiminnassa, yhdistyksen alaisuudessa, harrastajateatterissa jne,)
Oppimateriaalit
Marttila, N., Pokki, K., Talvitie-Kella, T.: Ammattina ryhmän ohjaaminen: ohjausprosessi ryhmänohjaajien kokemana ja kertomana, Tampereen yliopisto, Kasvatustieteen laitos, 2008.
https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/78987/gradu02505.pdf?sequence=1
Opetusmenetelmät
1.Opetusharjoittelupaikan hankkiminen ja sen hyväksyttäminen tutoropettajalla.
2.Työharjoittelusopimuksen ja -suunnitelman tekeminen.
(Messin pohja kohdassa opiskelu - harjoittelu, sama kuin muissakin harjoitteluissa).
Omat tavoitteenasettelut oppisen suhteen.
3.Vuosikurssin yhteiseen opetusharjoittelun aloitukseen osallistuminen.
4.Opetusharjoittelun suunnittelu
(laajempi kaari kokonaisuudesta ennen opetusharjoittelun aloittamisen sekä
jokainen opetuskerta ennen opetuskertaa).
5.Tuntisuunnitelmien ja tuntireflektion palautus Optimaan. (ohje ko. kohdassa)
6.Videointi (palautetaan n. 15 min. kooste), valitse jokin toteutustapa:
- Kuvaa itseäsi opettamassa jonain opetuskertana.
Ota huomioon, että jos osallistujat näkyvät kuvassa, heiltä pitää olla lupa kuvaamiseen
ja tallenteen näyttöön opiskelijakollegoille sekä opettajalle, pyydä siis allekirjoitus
kirjalliseen kuvauslupaan. Alaikäisiltä osallistujilta pitää olla huoltajan antama kirjallinen lupa.
Kuvauslupalomakkeen ja ohjeet löydät videointi -kohdasta.
- Vertaispalautteen kuvaaminen, kuvaa keskustelu, jossa saat kollegan vertaispalautteen opettamisestasi.
- Videoitu oppimispäiväkirja: tee videolle oppimispäiväkirjaa, jossa reflektoit tuntisuunnitelmiasi
ja niiden toteutumista, esim. aina ennen ja jälkeen opetuksen.
7.Vertaispalaute:
-Kollega käy katsomassa opetustasi ja käytte palautekeskustelun.
Sinä käyt katsomassa (saman tai eri) kollegan opetusta ja käytte palautekeskustelun.
Palautekeskustelun ohje ko. kohdassa.
- Katso kollegoiden videot ja kommentoi vähintään 3:a videota, kommentoinnin ohjeet ko. kohdassa.
8. Opettaja käy katsomassa tuntiasi ja käytte palautekeskustelun.
9. Osallistut opetusharjoittelun päätösseminaariin, jossa esittelet harjoittelun yhteisessä keskustelussa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsenäinen työ, vertaisoppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ohje raportin kirjoittamiseen:
1. Lue Oppimateriaalit-kohdasta, linkistä löytyvä opinnäytetyö. Kirjaa ylös ajatuksesi opinnäytetyöstä löytyvän ympyrämallin (s.27) teemoista. Miten näet itsesi ohjaajana suhteessa niihin?
2. Kirjoita jakson päätteeksi raportti 3-4 (A4), jossa pohdit tekemääsi ryhmänohjausta suhteessa teemoihin.
3. Tee 3-5 min esittely ryhmän ohjaajan taidoistasi. Muoto vapaa esim. video tai esite. Nämä esitellään presentaatiopäivänä.