Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7031542-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.06.2019 - 15.09.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 02.09.2019 - 13.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 25
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
- Opettajat
- Hannele Kuusisto
- Liisa Kosonen-Karesto
- Opintojakso
- 7031542
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Toteutus viikoilla 36-49
vko 36 Orientoituminen opintojaksoon, tutkimus- ja kehittämisprosessi (Liisa)
vko 38 Työpaja: tutkimus- ja kehittämisprosessi (Liisa)
vko 40 Työpaja: tutkimusmenetelmien perusteet - kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus (Liisa)
vko 40 Kvantitatiivisen tutkimuksen polku ja aineiston analyysimenetelmät (Hannele)
vko 43 Aineiston keruun menetelmät ja aineistojen analysoiminen (Hannele ja Liisa)
vko 45 Työpaja: Tutkimuksen luotettavuuden arviointi ja eettiset kysymykset (Liisa)
vko 46 Kvantitatiiviset analyysimenetelmät jatkuu (Hannele)
vko 48 Kvantitatiivisiin menetelmiin liittyvä tulkinta: raportin analyysi (Hannele)
vko 48 Tietotesti Optimassa (Liisa)
vko 49 Opintojakson yhteenveto ja kertaus, ohjaukset
Tavoitteet
Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen KEHI 5 op Tavoitteet Opiskelija tietää terveydenhuollon kehittämisen ja terveystieteellisen tutkimusprosessin luonteen ja kulun sekä osaa käyttää siihen liittyviä tiedonhankinta-, analyysi- ja raportointimenetelmiä. osaa käyttää tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä.osaa tulkita määrällisen tutkimuksen perusstatistiikanymmärtää laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysin ja -erittelyn etenemisen/rakentumisen osaa käyttää taulukkolaskentaohjelmaa aineiston analysoinnissa ja raportoinnissaosaa toimia asiakkaan ja hoitotyön asiantuntijana erilaisissa työryhmissä ja projekteissatietää projektityöskentelyn perusteet ja osaa soveltaa niitä työelämälähtöisissä ja monialaisissa projekteissa (TKI)
Sisältö
SisältöOpintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintojakehittämis- ja tutkimustoiminnan tavoitteetkeskeiset käsitteet: kehittämistyö, kehittäminen ja kehittyminen, perustutkimus, soveltava tutkimus, tutkiva kehittäminen, projekti, hanketutkivan kehittämisen eettiset ja juridiset lähtökohdatkehittämishankkeen vaiheettieto, näyttö ja näyttöön perustuva kehittäminentutkimusmenetelmätaineiston keruu, käsittely ja analysointitutkimuksen luotettavuus ja eettisyystilastolliset menetelmät ja välineet hoitotyön ja terveydenhuollon aineistojen käsittelyssä ja kehittämistyössäkehittämis- ja tutkimustyön suunnittelu ja raportointi
Oppimateriaalit
- Elomaa, L., & Mikkola, H. 2010. Näytön jäljillä. Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 12. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522161611.pdf
- ETENE 2018 Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsittely Suomessa
- Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009.Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
- Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2009. Tutkimus hoitotieteessä. Helsinki: WSOYproOy
- Menetelmäopetuksen tietovaranto https://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/kvali/index.html
- Näyttöön perustuvasta toiminnasta tietoa: http://www.hotus.fi/hotus-fi/nayttoon-perustuva-toiminta
- Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssi: Tiedonhakijan oppaat http://libguides.turkuamk.fi/etusivu soveltuvin osin
- Vilkka, H. 2005. Tutki ja kehitä. Helsinki: Tammi.
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävät, työpajatyöskentely, itsenäinen tiedonhankinta, harjoitukset
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tietotesti Optimassa
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Menetelmäopintojen integrointi opinnäytetyöprosessiin edellyttää itsenäistä työskentelyä, vastuunottoa opinnäytetyön etenemisestä ja menetelmäopinnoista. Ohjaustarpeen tunnistaminen ja ohjauksen hyödyntäminen on tärkeää. Ryhmätyötaidot korostuvat.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 t opiskelijan työtä jakautuen lähiopetukseen ja itsenäisiin/ryhmätehtäviin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Työpajat x 3 HKS/täydennettävä
2. Tiedonhakutehtävä HKS/täydennettävä
3. Tietotesti HKS/HYL
4. Kvantitatiivinen aineistoanalyysi parityönä itsenäisesti HKS/täydennettävä
5. Kvantitatiivinen artikkelianalyysi parityönä tunnilla HKS/täydennettävä
Arvioinnin kriteerit Optimassa.