Siirry suoraan sisältöön

Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7031542-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.06.2019 - 15.09.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.09.2019 - 13.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus
Opettajat
Hannele Kuusisto
Liisa Kosonen-Karesto
Opintojakso
7031542
Toteutukselle 7031542-3005 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Toteutus viikoilla 36-49
vko 36 Orientoituminen opintojaksoon, tutkimus- ja kehittämisprosessi (Liisa)
vko 38 Työpaja: tutkimus- ja kehittämisprosessi (Liisa)
vko 40 Työpaja: tutkimusmenetelmien perusteet - kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus (Liisa)
vko 40 Kvantitatiivisen tutkimuksen polku ja aineiston analyysimenetelmät (Hannele)
vko 43 Aineiston keruun menetelmät ja aineistojen analysoiminen (Hannele ja Liisa)
vko 45 Työpaja: Tutkimuksen luotettavuuden arviointi ja eettiset kysymykset (Liisa)
vko 46 Kvantitatiiviset analyysimenetelmät jatkuu (Hannele)
vko 48 Kvantitatiivisiin menetelmiin liittyvä tulkinta: raportin analyysi (Hannele)
vko 48 Tietotesti Optimassa (Liisa)
vko 49 Opintojakson yhteenveto ja kertaus, ohjaukset

Tavoitteet

Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen KEHI 5 op Tavoitteet Opiskelija tietää terveydenhuollon kehittämisen ja terveystieteellisen tutkimusprosessin luonteen ja kulun sekä osaa käyttää siihen liittyviä tiedonhankinta-, analyysi- ja raportointimenetelmiä. osaa käyttää tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä.osaa tulkita määrällisen tutkimuksen perusstatistiikanymmärtää laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysin ja -erittelyn etenemisen/rakentumisen osaa käyttää taulukkolaskentaohjelmaa aineiston analysoinnissa ja raportoinnissaosaa toimia asiakkaan ja hoitotyön asiantuntijana erilaisissa työryhmissä ja projekteissatietää projektityöskentelyn perusteet ja osaa soveltaa niitä työelämälähtöisissä ja monialaisissa projekteissa (TKI)

Sisältö

SisältöOpintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintojakehittämis- ja tutkimustoiminnan tavoitteetkeskeiset käsitteet: kehittämistyö, kehittäminen ja kehittyminen, perustutkimus, soveltava tutkimus, tutkiva kehittäminen, projekti, hanketutkivan kehittämisen eettiset ja juridiset lähtökohdatkehittämishankkeen vaiheettieto, näyttö ja näyttöön perustuva kehittäminentutkimusmenetelmätaineiston keruu, käsittely ja analysointitutkimuksen luotettavuus ja eettisyystilastolliset menetelmät ja välineet hoitotyön ja terveydenhuollon aineistojen käsittelyssä ja kehittämistyössäkehittämis- ja tutkimustyön suunnittelu ja raportointi

Oppimateriaalit

- Elomaa, L., & Mikkola, H. 2010. Näytön jäljillä. Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 12. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522161611.pdf
- ETENE 2018 Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsittely Suomessa
- Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009.Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
- Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2009. Tutkimus hoitotieteessä. Helsinki: WSOYproOy
- Menetelmäopetuksen tietovaranto https://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/kvali/index.html
- Näyttöön perustuvasta toiminnasta tietoa: http://www.hotus.fi/hotus-fi/nayttoon-perustuva-toiminta
- Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssi: Tiedonhakijan oppaat http://libguides.turkuamk.fi/etusivu soveltuvin osin
- Vilkka, H. 2005. Tutki ja kehitä. Helsinki: Tammi.

Opetusmenetelmät

Ennakkotehtävät, työpajatyöskentely, itsenäinen tiedonhankinta, harjoitukset

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tietotesti Optimassa

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Menetelmäopintojen integrointi opinnäytetyöprosessiin edellyttää itsenäistä työskentelyä, vastuunottoa opinnäytetyön etenemisestä ja menetelmäopinnoista. Ohjaustarpeen tunnistaminen ja ohjauksen hyödyntäminen on tärkeää. Ryhmätyötaidot korostuvat.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 t opiskelijan työtä jakautuen lähiopetukseen ja itsenäisiin/ryhmätehtäviin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. Työpajat x 3 HKS/täydennettävä
2. Tiedonhakutehtävä HKS/täydennettävä
3. Tietotesti HKS/HYL
4. Kvantitatiivinen aineistoanalyysi parityönä itsenäisesti HKS/täydennettävä
5. Kvantitatiivinen artikkelianalyysi parityönä tunnilla HKS/täydennettävä
Arvioinnin kriteerit Optimassa.

Siirry alkuun