Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät (8 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BQ86-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2019 - 31.10.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2019 - 31.10.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 8 op
- Lähiosuus
- 8 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus
- Opettajat
- Elina Santala
- Maija-Liisa Aronpää
- Opintojakso
- TH00BQ86
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Reflektiivinen ja kunnioittava toimintatapa
Asiakastyössä vaikuttavat tekijät
Asiakastyössä vaikuttavat näyttöön perustuvat menetelmät
Mielenterveys- ja päihdetyön ihmislähtöiset menetelmät yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen kanssa
Toiminta eri ikäisten ja eri vaiheissa oman mielenterveys- ja päihdetilanteensa kanssa olevien henkilöiden auttamisessa.
Tavoitteet
Osaa käyttää reflektiivistä ja kunnioittavaa toimintatapaa työskennellessään asiakkaiden ja läheisten kanssa.
Tuntee ja osaa omassa toiminnassaan tunnistaa asiakastyön vaikuttavuuteen yhteydessä olevia yleisiä tekijöitä ja eri hoitomuotojen erityisiä tekijöitä.
Osaa käyttää tarpeenmukaisia yksilö-ja ryhmämuotoisia näyttöön perustuvia. mielenterveys- ja päihdetyön työmenetelmiä ja soveltaa niitä eri-ikäisten asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa työskentelyssä.
Sisältö
Reflektiivinen ja kunnioittava toimintatapa
Asiakastyössä vaikuttavat tekijät
Asiakastyössä vaikuttavat näyttöön perustuvat menetelmät
Mielenterveys- ja päihdetyön ihmislähtöiset menetelmät yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen kanssa
Toiminta eri ikäisten ja eri vaiheissa oman mielenterveys- ja päihdetilanteensa kanssa olevien henkilöiden auttamisessa.
Oppimateriaalit
Hietaharju, P & Nuuttila, M 2016 Käytännön mielenterveystyö. Sanoma Pro OY
Noppari E, Kiiltomäki Aliisa, Pesonen A (2007) Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa. Sanoma Pro Oy
Heikkinen-Peltonen, R, Innamaa, M & Virta, M (2014) Mieli ja terveys. Edita Helsinki
Hämäläinen Kaisu, Kanerva Anne, Kuhanen Carita, Schubert Carla, Seuri Tarja (2017) Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. Helsinki.
Partanen Airi, Holmberg Jan, Inkinen Maria, Kurki Marjo, Salo-Chydenius Sisko (2015) Päihdehoitotyö. SanomaPro. Helsinki.
Koski-Jännes A., Riittinen l., Saarnio P. (2008) Kohti muutosta: motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin (2008) Tammi. Helsinki
Mental Health Promotion Glossary
Opetusmenetelmät
Asiantuntijaluennot, pienryhmätehtävät, simulaatiot, etätehtävät
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1) Kirjoita reflektiopäiväkirjaa tammikuun lähipäivistä
2) Osallisuustehtävä:
Keskustelkaa (alkuperäisissä) pienryhmissä Optimassa:
Jos osallisuus on tavoitteena, miten se vaikuttaa työmenetelmien valintaan ja sisältöihin?
Tarkastelkaa tätä tehtävää menetelmätehtävienne kautta, eli miten osallisuus näkyy/voisi näkyä selvittämänne menetelmän kohdalla? Entä mitä yleisesti pitää huomioida? Hyv-Hyl
3) Yksilötehtävä YouMe-työpajaa varten:
Ryhmämme osallistuu YouMe-hankkeen työpajaan: Työpaja 3: Maahanmuuttaja- asiakkaiden motivointi mielenterveysasioista puhumiseen. (Fokus Puheeksi ottamisessa ja motivoinnissa)
Kirjoita työuraltasi ylös (huom. asiakas ei saa olla tunnistettavissa) yksi sellainen kohtaaminen jossa monikulttuuriset tekijät ovat vaikuttaneet asiakkaan kanssa mielenterveysasioista puhumiseen tai puhumisen motivointiin. Mikäli sinulla ei ole ollut tällaista tilannetta, mieti jokin esimerkkitapaus, jonka työssäsi voisit kohdata.
Kirjoita reflektiopäiväkirjaa 12.-13.12. lähipäivistä
2. Avoin Dialogi -menetelmän tehtävä
17.1.2020 Psykologi, tohtorikoulutettava Tomi Bergström pitää luennon teemasta Avoin dialogi-mallin käyttö psykoosipotilaan hoidossa. Ennen tätä luentoa, tutustu alla olevaan ennakkomateriaaliin (1 dokumentti ja 2 artikkelia). Kirjoita ennakkomateriaalin perusteella reflektiopäiväkirjaan pohdinta, millaisia ajatuksia materiaalit herättivät sekä kirjaa ylös vähintään 2 kysymystä, jotka ennakkomateriaali herätti. näitä kysymyksiä pääsemme esittämään luennolla luennoitsijalle. (Hyv/hyl)
Dokumentti: Avoin Dialogi: OPEN DIALOGUE, Finnish subtitles https://www.youtube.com/watch?v=c4aKg7gZZrk&t=2105s
Dokumentti kestää 1.13.59
Artikkelit
Bergström et al : The family-oriented Open Dialogue approach in the treatment of first-episode psychosis: nineteen–year outcomes
Bergström : Psykososiaalisia selitysmalleja psykoosi-ilmiön ymmärtämisen ja integratiivisen hoidon tueksi
3. Menetelmätehtävä Käytä työssä Turun ammattikorkeakoulun kirjallisen työn ohjetta . (0-5)
Palauta tehtävä reflektiopäiväkirjaan.
Työpajassa pääsemme käsittelemään näitä esimerkkitapauksia meidän lähettiläiden kanssa, joilla itsellään monikulttuurinen tausta HYV-HYL
4) Yksilötehtävä: Simulaatioihin valmistautuminen
Vastaa muiden ryhmien tuottamiin (omaan ei tarvitse vastata) etukäteistehtäviin etsien vastaustesi perusteeksi näyttöön perustuvaa tietoa. Lisäksi mieti, millaisella menetelmällä voisit lähestyä etukäteistehtävän ”dilemmaa” HYV-HYL
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Menetelmätehtävä Käytä työssä Turun ammattikorkeakoulun kirjallisen työn ohjetta . (0-5)
Muut tehtävät Hyväksytty hylätty
Läsnäolo lähipäivillä
Hylätty (0)
Tehtävä on hylätty, mikäli opiskelija ei pääse T1stä vastaavaan suoritukseen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
T1-2 opiskelija tietää
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
H3-4 Opiskelija osaa
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5 Opiskelija osaa analysoida/soveltaa
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuutta asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuutta mielenterveys ja päihdetyössä
monialaista ja verkostotyöskentelyä asiakas-/potilastyössä
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmää
dialogista työotetta