Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät (8 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BQ86-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2019 - 31.10.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2019 - 31.10.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
8 op
Lähiosuus
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus
Opettajat
Elina Santala
Maija-Liisa Aronpää
Opintojakso
TH00BQ86
Toteutukselle TH00BQ86-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Reflektiivinen ja kunnioittava toimintatapa

Asiakastyössä vaikuttavat tekijät

Asiakastyössä vaikuttavat näyttöön perustuvat menetelmät

Mielenterveys- ja päihdetyön ihmislähtöiset menetelmät yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen kanssa

Toiminta eri ikäisten ja eri vaiheissa oman mielenterveys- ja päihdetilanteensa kanssa olevien henkilöiden auttamisessa.

Tavoitteet

Osaa käyttää reflektiivistä ja kunnioittavaa toimintatapaa työskennellessään asiakkaiden ja läheisten kanssa.
Tuntee ja osaa omassa toiminnassaan tunnistaa asiakastyön vaikuttavuuteen yhteydessä olevia yleisiä tekijöitä ja eri hoitomuotojen erityisiä tekijöitä.
Osaa käyttää tarpeenmukaisia yksilö-ja ryhmämuotoisia näyttöön perustuvia. mielenterveys- ja päihdetyön työmenetelmiä ja soveltaa niitä eri-ikäisten asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa työskentelyssä.

Sisältö

Reflektiivinen ja kunnioittava toimintatapa
Asiakastyössä vaikuttavat tekijät
Asiakastyössä vaikuttavat näyttöön perustuvat menetelmät
Mielenterveys- ja päihdetyön ihmislähtöiset menetelmät yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen kanssa
Toiminta eri ikäisten ja eri vaiheissa oman mielenterveys- ja päihdetilanteensa kanssa olevien henkilöiden auttamisessa.

Oppimateriaalit

Hietaharju, P & Nuuttila, M 2016 Käytännön mielenterveystyö. Sanoma Pro OY

Noppari E, Kiiltomäki Aliisa, Pesonen A (2007) Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa. Sanoma Pro Oy

Heikkinen-Peltonen, R, Innamaa, M & Virta, M (2014) Mieli ja terveys. Edita Helsinki

Hämäläinen Kaisu, Kanerva Anne, Kuhanen Carita, Schubert Carla, Seuri Tarja (2017) Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. Helsinki.

Partanen Airi, Holmberg Jan, Inkinen Maria, Kurki Marjo, Salo-Chydenius Sisko (2015) Päihdehoitotyö. SanomaPro. Helsinki.

Koski-Jännes A., Riittinen l., Saarnio P. (2008) Kohti muutosta: motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin (2008) Tammi. Helsinki

Mental Health Promotion Glossary

Opetusmenetelmät

Asiantuntijaluennot, pienryhmätehtävät, simulaatiot, etätehtävät

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1) Kirjoita reflektiopäiväkirjaa tammikuun lähipäivistä

2) Osallisuustehtävä:

Keskustelkaa (alkuperäisissä) pienryhmissä Optimassa:

Jos osallisuus on tavoitteena, miten se vaikuttaa työmenetelmien valintaan ja sisältöihin?

Tarkastelkaa tätä tehtävää menetelmätehtävienne kautta, eli miten osallisuus näkyy/voisi näkyä selvittämänne menetelmän kohdalla? Entä mitä yleisesti pitää huomioida? Hyv-Hyl



3) Yksilötehtävä YouMe-työpajaa varten:

Ryhmämme osallistuu YouMe-hankkeen työpajaan: Työpaja 3: Maahanmuuttaja- asiakkaiden motivointi mielenterveysasioista puhumiseen. (Fokus Puheeksi ottamisessa ja motivoinnissa)

Kirjoita työuraltasi ylös (huom. asiakas ei saa olla tunnistettavissa) yksi sellainen kohtaaminen jossa monikulttuuriset tekijät ovat vaikuttaneet asiakkaan kanssa mielenterveysasioista puhumiseen tai puhumisen motivointiin. Mikäli sinulla ei ole ollut tällaista tilannetta, mieti jokin esimerkkitapaus, jonka työssäsi voisit kohdata.

Kirjoita reflektiopäiväkirjaa 12.-13.12. lähipäivistä



2. Avoin Dialogi -menetelmän tehtävä

17.1.2020 Psykologi, tohtorikoulutettava Tomi Bergström pitää luennon teemasta Avoin dialogi-mallin käyttö psykoosipotilaan hoidossa. Ennen tätä luentoa, tutustu alla olevaan ennakkomateriaaliin (1 dokumentti ja 2 artikkelia). Kirjoita ennakkomateriaalin perusteella reflektiopäiväkirjaan pohdinta, millaisia ajatuksia materiaalit herättivät sekä kirjaa ylös vähintään 2 kysymystä, jotka ennakkomateriaali herätti. näitä kysymyksiä pääsemme esittämään luennolla luennoitsijalle. (Hyv/hyl)



Dokumentti: Avoin Dialogi: OPEN DIALOGUE, Finnish subtitles https://www.youtube.com/watch?v=c4aKg7gZZrk&t=2105s

Dokumentti kestää 1.13.59

Artikkelit

Bergström et al : The family-oriented Open Dialogue approach in the treatment of first-episode psychosis: nineteen–year outcomes

Bergström : Psykososiaalisia selitysmalleja psykoosi-ilmiön ymmärtämisen ja integratiivisen hoidon tueksi



3. Menetelmätehtävä Käytä työssä Turun ammattikorkeakoulun kirjallisen työn ohjetta . (0-5)

Palauta tehtävä reflektiopäiväkirjaan.

Työpajassa pääsemme käsittelemään näitä esimerkkitapauksia meidän lähettiläiden kanssa, joilla itsellään monikulttuurinen tausta HYV-HYL

4) Yksilötehtävä: Simulaatioihin valmistautuminen

Vastaa muiden ryhmien tuottamiin (omaan ei tarvitse vastata) etukäteistehtäviin etsien vastaustesi perusteeksi näyttöön perustuvaa tietoa. Lisäksi mieti, millaisella menetelmällä voisit lähestyä etukäteistehtävän ”dilemmaa” HYV-HYL

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Menetelmätehtävä Käytä työssä Turun ammattikorkeakoulun kirjallisen työn ohjetta . (0-5)

Muut tehtävät Hyväksytty hylätty
Läsnäolo lähipäivillä

Hylätty (0)

Tehtävä on hylätty, mikäli opiskelija ei pääse T1stä vastaavaan suoritukseen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

T1-2 opiskelija tietää

mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

H3-4 Opiskelija osaa

mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5 Opiskelija osaa analysoida/soveltaa

mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuutta asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuutta mielenterveys ja päihdetyössä
monialaista ja verkostotyöskentelyä asiakas-/potilastyössä
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmää
dialogista työotetta

Siirry alkuun