Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BD96-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2019 - 29.03.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Annukka Myllymäki
- Satu Takala
- Taina Vahtera
- Pirjo Pennanen
- Ajoitusryhmät
- Pfysis 19A (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- Pfysis19B (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
PFYSIS19APFYSIS19A
-
PFYSIS19BPFYSIS19B
- Pienryhmät
- Pfysis 19A
- Pfysis19B
- Opintojakso
- TH00BD96
realization.id
16957
realization.code
TH00BD96-3002
realization.startDate
01.01.2020
realization.endDate
31.07.2020
realization.enrollmentStart
02.12.1919
realization.enrollmentEnd
29.03.2020
realization.currentStatus
PUBLISHED
Opetuskieli
fi
realization.name
Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi
Sisältö
Ihmisen asennon, liikkumisen mm. kävelyn ja toimintakyvyn osa-alueiden tutkiminen havainnoimalla, mittaamalla ja teknologiaa hyödyntämällä, tulosten analysointi, iän yhteys ihmisen toimintakykyyn ja sen osa-alueisiin sekä sen edellytyksiin, kehittymisen ja kasvun herkkyyskaudet, elämäntapahtumien ja ympäristötekijöiden yhteys ihmisen toimintakykyyn ja sen osa-alueisiin.
Havainnoinnin perusteet: liikkeen ajoitus, liikkeen suhde painovoimaan ja toimintaan, tukipinta, painovoima, painopiste, vaikutuspiste, resultanttivoima ja voiman varsi, kuorma ja kuorman varsi, lihastyön muodot, somatosensoriikka ja tasapaino ilmiöinä sekä niiden tutkiminen ja analysointi näyttöön perustuvin menetelmin.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermoston ja aistien rakenteen ja toiminnan siten, että hän pystyy selittää ihmisen liikkumista ja toiminnan havaintojaan (lihasten funktiot, liikesuunnat ja –tasot). Opiskelija osaa selittää ihmisen ohjaamisen ja opettamisen perusteet siten, että hän osaa analysoida ihmisen kognitiivisen ja motorisen oppimisen lähtötilanteen sekä ohjata ihmisen oppimista.
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• hyödyntää anatomista, fysiologista ja biomekaanista tietämystään ihmisen asentojen, liikkeiden, liikkumisen ja toimintakyvyn sekä sen osa-alueiden tutkimisessa ja analysoinnissa,
• tutkia ja analysoida liikkumista ja toimintakykyä ICF-osa-alueiden tasoilla luotettavilla ja toistettavilla menetelmillä,
• tehdä johtopäätöksiä tutkimisen ja analysoinnin perusteella,
• tunnistaa eri-ikäisten ihmisten liikkumisen pääpiirteitä, motorisia perustaitoja,
• selittää, miten eri tekijät vaikuttavat liikkeen ja liikkumisen kehittymiseen ja muotoutumiseen eri ikäkausina,
• kuvata ammattimaisesti, suullisesti ja kirjallisesti ihmisen asentoja, liikkeitä, liikkumista ja toimintakykyä
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
2h Soveltava koe
Arviointiasteikko
H-5
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste = 27 h opiskelijan työtä
Lähiopetusta 50h ja itsenäistä työskentelyä 85h sisältäen tunneille ja kokeeseen valmistautumisen, itsenäisten tehtävien tekemisen.
Opetusmenetelmät
Flipped classroom
Oppimateriaalit
Kauranen, K. 2011. Motoriikan säätely. Motorinen oppiminen. 1 tai 2. painos. Tampere: Tammerprint Oy.
Shumway-Cook, A. & Woollacott, M. 2017. Motor Control. Translating research into clinical practice. 5.painos. Philadelphia: Wolters Kluwer.
Kauranen, K. 2017. Fysioterapeutin käsikirja. Helsinki: Sanoma Pro Oy
Kisner, C.; Colby, L. & Borstad, J. 2018.Therapeutic Exercise. Foundations and tech-niques.7. painos. Philadelphia: F.A. Davis Company.
Lundy-Ekman, L. 2013. tai uudempi painos. Neuroscience. Missouri: Saunders Elsevier.
Sandström, M. & Ahonen, J. 2011. Liikkuva ihminen. Aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. 1. painos. Lahti: VK-Kustannus Oy.
Giboin, L-S.; Gruber, M. & Kramer, A. 2015. Task-specifity of balance training. Human Movement Science. Vol, 44. 22-31.
Huber, F. & Wells, C. 2006. Therapeutic Exercise. Treatment Planning for Progression. Missouri: Saunders Elsevier.
realization.grade1Description
Tyydyttävä (1,2)
Tieto ja tiedon hankinta: opiskelija
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä asianmukaisesti
• tunnistaa luotettavia tietolähteitä.
Taidot ja niiden kehittyminen: opiskelija
• toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• tekee ohjattuna toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää ohjattuna oman alansa menetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys): opiskelija
• tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun sovituista tehtävistä.
realization.grade3Description
Hyvä (3,4)
Tieto ja tiedon hankinta:
• erittelee keskeisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita
• erottaa tutkitun tiedon arkitiedosta
• hankkii tietoa oman alansa tietolähteistä asianmukaisesti.
Taidot ja niiden kehittyminen:
• toimii erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
• selittää oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii vastuullisesti ja joustavasti ryhmän jäsenenä.
realization.grade5Description
Kiitettävä (5)
Tieto ja tiedon hankinta:
• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja erittelee niiden välisiä suhteita,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja itsenäisesti oman alansa tietolähteistä.
Taidot ja niiden kehittyminen:
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä aloitteellisesti
• vertailee omaan toimintaansa liittyviä vaihtoehtoja käyttäen perusteluna oman alansa tietoperustaa,
• soveltaa oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti sekä ottaen tilanteen huomioon,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
• arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii aktiivisesti ja tavoitteisesti ryhmän toimintaa edistäen.
Sisällön jaksotus
Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi
Vko 11.
9.3. 2h (A+B)
- Johdanto: fysioterapia /toimintakyky / tutkiminen – havainnointi ja analysointi
Vko 12
16.3. 2h (A+B)
- Toimintakyky, liikkuminen, liike – havainnoinnin perusteet
17.3. 4h (A+B)
- Asennon havainnoinnin perusteet ja valmistautuminen käytännön tutkimiseen.
Vko 13
23.3. 4h (B)
26.3. 4h (A)
- Asennon havainnointi ja päättely havainnoinnin perusteella.
Vko 14
2.4. 4h (A)
3.4. 4h (B)
- Perusliikkumisen havainnointia: liikelaajuudet liikesuuntineen ja niiden havainnointi+lihastyönmuodot suhteessa liikkeeseen / painovoimaan (istumasta seisomaan ja takaisin)
Vko 15
7.4.4h (B)
8.4. 4h (A)
- Perusliikkumisen havainnointia jatkuu: liikelaajuudet liikesuuntineen ja niiden havainnointi+lihastyönmuodot suhteessa liikkeeseen / painovoimaan (kääntymiset yläraajajohtoisesti ja alaraajapainotteisesti, konttaaminen, portaissa liikkuminen, istumaan nousu kylkimakuun kautta, istuen siirtyminen vuoteen reunalle)
Vko 16
14.4. 4h (A)
17.4. 4h (B)
- Perusliikkumisen havainnointia jatkuu: liikelaajuudet liikesuuntineen ja niiden havainnointi+lihastyönmuodot suhteessa liikkeeseen / painovoimaan ( kääntymiset yläraajajohtoisesti ja alaraajapainotteisesti, konttaaminen, portaissa liikkuminen, istumaan nousu kylkimakuun kautta, istuen siirtyminen vuoteen reunalle)
__________________________________Kävelyanalyysi täydentyy myöhemmin.
____________________________________
Tasapaino ja koordinaatio. Taina Vahteran toteutussuunnitelma pohjana.
28.4. 2 x 45' A&B osaryhmät
Ihmisen asennon hallinta ja liikkeiden koordinointi ilmiöinä eri ikäkausina.
Itsenäisen tehtävän läpikäynti.
5.5. 2 x 45' A&B osaryhmät.
Luentoa ja ryhmätyöskentelyä. Iän yhteys ihmisen toimintakykyyn ja sen osa-alueisiin ja edellytyksiin. Ihmisen liikkumiskyvyn ja liikkumisen kehittyminen eri ikäkausina.
13.5. 6 x 45' B-ryhmä
15.5. 6 x 45' A-ryhmä
Luentoa ja ryhmätyöskentelyä. Ihmisen asennon hallinta ja liikkeiden koordinointi ilmiöinä. Tasapainon neurof. perustan ilmeneminen asentojen, liikkeen,liikkumisen ja toiminnan yhteydessä.Havainnoidaan tasapainoa liikkeessä (suorituksissa).
BERGIN tasapainotesti tasapaino-ilmön tutkimisen oppimisen työkaluna: testiohjeen tutkiminen pareittain. Testiohjeen mukainen käytännön toteutus.
Asiakkaan turvallisuuden varmistamisen ymmärtäminen.
20.5 4 x 45' A-ryhmä
26.5. 4 x 45' B-ryhmä
Luentoa ja ryhmätyöskentelyä. Koordinaation havainnointi ja analysointi: koordinaatiotestit ja testausten standasrdoinnin tason vertailu ja luotettavuus. Asennonhallinnan ja liikkeiden koordinointi suoritusten tasolla, liikkumisen ja toiminnan näkökulma. Fysioterapeuttisen tutkimisen työkaluja: Toimia-tietokanta. Opittujen asioiden kertausta ja analyysin (kliininen päättely) pohdintaa.
28.5. tentti (ViLLE)
realization.isTypeOther
boolean
realization.composite
boolean
Opintopistemäärä
5
realization.minCredits
5
realization.maxCredits
5
courseUnit.toTranslate
boolean
courseUnit.languageValidated
boolean
courseUnit.toContentValidation
boolean
courseUnit.contentValidated
boolean
courseUnit.type
COURSE_UNIT
courseUnit.state
ACTIVE
courseUnit.educationPay
boolean
courseUnit.minOptionalityCredits
5
courseUnit.maxOptionalityCredits
5
courseUnit.modifiedBy
22031
courseUnit.organization
peppi
courseUnit.thesisBelongs
boolean