Skip to main content

Observing and Analyzing Human Movement and Functioning (5 cr)

Code: TH00BD96-3002

General information


Enrollment
02.12.2019 - 29.03.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2020 - 31.07.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Teachers
Annukka Myllymäki
Satu Takala
Taina Vahtera
Pirjo Pennanen
Scheduling groups
Pfysis 19A (Size: 30 . Open UAS : 0.)
Pfysis19B (Size: 30 . Open UAS : 0.)
Groups
PFYSIS19A
PFYSIS19A
PFYSIS19B
PFYSIS19B
Small groups
Pfysis 19A
Pfysis19B
Course
TH00BD96

realization.id

16957

realization.code

TH00BD96-3002

realization.startDate

01.01.2020

realization.endDate

31.07.2020

realization.enrollmentStart

02.12.1919

realization.enrollmentEnd

29.03.2020

realization.currentStatus

PUBLISHED

Teaching language

fi

realization.name

Observing and Analyzing Human Movement and Functioning

Content

Examining positions, basic movements, gait and functioning of clients at different ages by observation and measurements, analyzing results of examination, linking life span and environmental factors to human functioning and it’s components, linking age to functioning and it’s preconditions, sensitive periods of development and growth in childhood, utilizing measurement technology.

Basics of observation: timing, movement in relation to gravity and action, base of support, gravity, center of gravity, power point of force, resultant force, force arm, load and load arm, forms of muscle work, somatosensory system and balance system as phenomen, examining and analyzing balance

Qualifications

The student is able to explain musculoskeletal and neurological structures and their function in a way that (s)he is able to explain human movement and functional ability. The student is able to explain humans kognitive and motor learning abilities and support his/her learning according to these abilities.

Objective

The student is able to
• use both anatomical, physiological and biomechanical knowledge in examining and analyzing human movement and functioning and it’s subareas,
• examine and analyze human movement and functional capacity at different ICF levels,
• draw up conclusions based on examination and analysis,
• identify the main features of moving in people at different ages ( motor skills),
• explain how different factors affect on the development of motion and movement in different ages,
• describe human positions, movements and functioning in oral and written form using professional terminology.

Evaluation methods and criteria

2h Soveltava koe

Evaluation scale

H-5

Student workload

Yksi opintopiste = 27 h opiskelijan työtä
Lähiopetusta 50h ja itsenäistä työskentelyä 85h sisältäen tunneille ja kokeeseen valmistautumisen, itsenäisten tehtävien tekemisen.

Teaching methods

Flipped classroom

Materials

Kauranen, K. 2011. Motoriikan säätely. Motorinen oppiminen. 1 tai 2. painos. Tampere: Tammerprint Oy.
Shumway-Cook, A. & Woollacott, M. 2017. Motor Control. Translating research into clinical practice. 5.painos. Philadelphia: Wolters Kluwer.
Kauranen, K. 2017. Fysioterapeutin käsikirja. Helsinki: Sanoma Pro Oy

Kisner, C.; Colby, L. & Borstad, J. 2018.Therapeutic Exercise. Foundations and tech-niques.7. painos. Philadelphia: F.A. Davis Company.
Lundy-Ekman, L. 2013. tai uudempi painos. Neuroscience. Missouri: Saunders Elsevier.
Sandström, M. & Ahonen, J. 2011. Liikkuva ihminen. Aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. 1. painos. Lahti: VK-Kustannus Oy.
Giboin, L-S.; Gruber, M. & Kramer, A. 2015. Task-specifity of balance training. Human Movement Science. Vol, 44. 22-31.
Huber, F. & Wells, C. 2006. Therapeutic Exercise. Treatment Planning for Progression. Missouri: Saunders Elsevier.

realization.grade1Description

Tyydyttävä (1,2)
Tieto ja tiedon hankinta: opiskelija
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä asianmukaisesti
• tunnistaa luotettavia tietolähteitä.
Taidot ja niiden kehittyminen: opiskelija
• toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• tekee ohjattuna toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää ohjattuna oman alansa menetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys): opiskelija
• tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun sovituista tehtävistä.

realization.grade3Description

Hyvä (3,4)
Tieto ja tiedon hankinta:
• erittelee keskeisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita
• erottaa tutkitun tiedon arkitiedosta
• hankkii tietoa oman alansa tietolähteistä asianmukaisesti.
Taidot ja niiden kehittyminen:
• toimii erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
• selittää oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii vastuullisesti ja joustavasti ryhmän jäsenenä.

realization.grade5Description

Kiitettävä (5)
Tieto ja tiedon hankinta:
• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja erittelee niiden välisiä suhteita,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja itsenäisesti oman alansa tietolähteistä.
Taidot ja niiden kehittyminen:
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä aloitteellisesti
• vertailee omaan toimintaansa liittyviä vaihtoehtoja käyttäen perusteluna oman alansa tietoperustaa,
• soveltaa oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti sekä ottaen tilanteen huomioon,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
• arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii aktiivisesti ja tavoitteisesti ryhmän toimintaa edistäen.

Content scheduling

Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi

Vko 11.
9.3. 2h (A+B)
- Johdanto: fysioterapia /toimintakyky / tutkiminen – havainnointi ja analysointi

Vko 12
16.3. 2h (A+B)
- Toimintakyky, liikkuminen, liike – havainnoinnin perusteet

17.3. 4h (A+B)
- Asennon havainnoinnin perusteet ja valmistautuminen käytännön tutkimiseen.

Vko 13
23.3. 4h (B)
26.3. 4h (A)
- Asennon havainnointi ja päättely havainnoinnin perusteella.

Vko 14
2.4. 4h (A)
3.4. 4h (B)
- Perusliikkumisen havainnointia: liikelaajuudet liikesuuntineen ja niiden havainnointi+lihastyönmuodot suhteessa liikkeeseen / painovoimaan (istumasta seisomaan ja takaisin)

Vko 15
7.4.4h (B)
8.4. 4h (A)
- Perusliikkumisen havainnointia jatkuu: liikelaajuudet liikesuuntineen ja niiden havainnointi+lihastyönmuodot suhteessa liikkeeseen / painovoimaan (kääntymiset yläraajajohtoisesti ja alaraajapainotteisesti, konttaaminen, portaissa liikkuminen, istumaan nousu kylkimakuun kautta, istuen siirtyminen vuoteen reunalle)

Vko 16
14.4. 4h (A)
17.4. 4h (B)
- Perusliikkumisen havainnointia jatkuu: liikelaajuudet liikesuuntineen ja niiden havainnointi+lihastyönmuodot suhteessa liikkeeseen / painovoimaan ( kääntymiset yläraajajohtoisesti ja alaraajapainotteisesti, konttaaminen, portaissa liikkuminen, istumaan nousu kylkimakuun kautta, istuen siirtyminen vuoteen reunalle)

__________________________________Kävelyanalyysi täydentyy myöhemmin.

____________________________________

Tasapaino ja koordinaatio. Taina Vahteran toteutussuunnitelma pohjana.


28.4. 2 x 45' A&B osaryhmät

Ihmisen asennon hallinta ja liikkeiden koordinointi ilmiöinä eri ikäkausina.
Itsenäisen tehtävän läpikäynti.

5.5. 2 x 45' A&B osaryhmät.

Luentoa ja ryhmätyöskentelyä. Iän yhteys ihmisen toimintakykyyn ja sen osa-alueisiin ja edellytyksiin. Ihmisen liikkumiskyvyn ja liikkumisen kehittyminen eri ikäkausina.

13.5. 6 x 45' B-ryhmä
15.5. 6 x 45' A-ryhmä

Luentoa ja ryhmätyöskentelyä. Ihmisen asennon hallinta ja liikkeiden koordinointi ilmiöinä. Tasapainon neurof. perustan ilmeneminen asentojen, liikkeen,liikkumisen ja toiminnan yhteydessä.Havainnoidaan tasapainoa liikkeessä (suorituksissa).
BERGIN tasapainotesti tasapaino-ilmön tutkimisen oppimisen työkaluna: testiohjeen tutkiminen pareittain. Testiohjeen mukainen käytännön toteutus.
Asiakkaan turvallisuuden varmistamisen ymmärtäminen.


20.5 4 x 45' A-ryhmä
26.5. 4 x 45' B-ryhmä

Luentoa ja ryhmätyöskentelyä. Koordinaation havainnointi ja analysointi: koordinaatiotestit ja testausten standasrdoinnin tason vertailu ja luotettavuus. Asennonhallinnan ja liikkeiden koordinointi suoritusten tasolla, liikkumisen ja toiminnan näkökulma. Fysioterapeuttisen tutkimisen työkaluja: Toimia-tietokanta. Opittujen asioiden kertausta ja analyysin (kliininen päättely) pohdintaa.

28.5. tentti (ViLLE)

realization.isTypeOther

boolean

realization.composite

boolean

Number of ECTS credits allocated

5

realization.minCredits

5

realization.maxCredits

5

courseUnit.toTranslate

boolean

courseUnit.languageValidated

boolean

courseUnit.toContentValidation

boolean

courseUnit.contentValidated

boolean

courseUnit.type

COURSE_UNIT

courseUnit.state

ACTIVE

courseUnit.educationPay

boolean

courseUnit.minOptionalityCredits

5

courseUnit.maxOptionalityCredits

5

courseUnit.modifiedBy

22031

courseUnit.organization

peppi

courseUnit.thesisBelongs

boolean

Go back to top of page