Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena (3 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BD91-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2019 - 29.03.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Satu Takala
- Taina Vahtera
- Ajoitusryhmät
- AVOFYSIK20 (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- AVOFYSIK20
- Opintojakso
- TH00BD91
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena
Tämä on toteutussuunitelman luonnos ja saattaa kehittyä oppimisviikkojen kuluessa. Viimeisten viikkojen toteutukset puuttuvat.
Vko 11 10.3. 4 x 45min Orientaatio opintojaksoon.
2 x 45min Johdantoa ja TEHTÄVÄKSIANTO ryhmissä: Psyykkeen, psykofyysisen fysioterapian ja yksilön voimavarojen käsitemäärittelyä ja pohdintaa. Psykofyysisten fysioterapiamenetelmien kehittyminen, kehittäjinä esim. Roxendahl ja Bunkan. Kehollisen kokonaisuuden, liikkeen ja liikkumisen kokonaisilmaisun tutkiminen em. kehittäjien käsittein.
2 x 45min Asiakkaan kokonaisuuden huomiointi ja samalla fysioterapeutin ammatillisten rajojen tiedostaminen suhteessa muihin terveysalan ammatteihin.
Voimavarojen käsite: Ihmisen iän, elämäntapahtumien ja elämänvaiheiden merkitys voimavaroihin. Kehonkuva, ruumiinkuva, mielen ja ruumiin/liikkeen suhde.
Vko 12 17.3. 4 x 45min Simulaatioita ja luentoa, pienryhmätyöskentelyä
Tehtävien ensimmäisen vaiheen teoreettinen ja osittain simuloiva purku yhdessä työskennellen. Opiskelijoiden esimerkit Roxendalin ja Bunkanin esittämistä ihmisen psykofyysisen kokonais. tutkimismenetelmien osa-alueista fysioterapiassa.
Kehollisuus. Syventyminen käsitteisiin liike ja liikkuminen osana ihmisen kokonaisilmaisua.
Kehollisuuden ilmenemismuotoja: tunteiden, stressin ym. ihmisen kokonaisuuden ilmenemismuotojen psykofyysisten reaktioiden näkyminen (mm. sympaattisen ja parasympaattisen hermoston kautta).Seksuaalisuus.
TEHTÄVÄKSIANTO täydentyvään tehtävään, teoreettinen perehtyminen:
- ihmisen voimavarojen kartoittamisen tapoihin / menetelmiin.
- aiheeseen: liikkumispelko
Vko 13 23.3. 4 x 45min Simulaatioita ja luentoa. Hengityksen psykofyysiseen merkitykseen perehtymistä. Psykofyysisen kokonaisuuden tutk.menet.perehtyminen. Kehon rajojen hahmottamisen tutkimisen ja tukemisen menetelmiä. Kommunik: puhe asiakkaalle, kysymisen tavat.
Vko 14 30.3. 4 x 45min Simulaatioita ja luentoa, pienryhmätyöskentelyä. Rentoutumisen tukeminen. Musiikin ja muun ympäristön merkitys. Terapeutin läsnäolon viestittäminen erilaisissa asiakastilanteissa. Voimavarojen kartoittaminen. Liikkumispelko. Voimavaralähtöisen tutkimisen ja keskustelun pohjalta tavoitteiden asettelu ammatillisessa vuorovaikutuksessa.
TEHTÄVÄKSIANTO täydentyvään tehtävään: Tietoinen ja tiedostamaton rentoutuminen: kuvaa menetelmien perusta.
Vko 18. Ma 27.4. 2 x 45 min Verkkosimulaatiot
Vko 19. 2 x 45 min Verkkosimulaatiot ja reflektiot pienryhmissä.
Vko 20. Ma 11.5. klo 10-12 2 x 45 min Kertaus, yhteenveto. Palaute.
Tavoitteet
Opiskelija osaa teoreettisen tiedon ja oman kokemuksen perusteella:
• tunnistaa omaa ruumiillisuuttaan ja psykosomaattista kokonaisuuttaan,
• tunnistaa kehon kommunikoivaa luonnetta ja ilmaisua,
• selittää psykofyysisen fysioterapian lähestymistavan peruskäsitteitä,
• valita ihmiselle sopivat psykosomaattisia voimavaroja arvioivat menetelmät,
• laatia vuorovaikutussuhteessa asiakkaan kanssa tarkoituksenmukaiset fysioterapian tavoitteet psykofyysisestä näkökulmasta,
• tukea psykofyysistä kokonnaisuutta suunnittelemalla ja toteuttamalla rentoutumisen tukemisen menetelmiä.
Sisältö
Keskeisiin käsitteisiin tutustuminen, ruumiinkuva, mielen ja ruumiin/liikkeen suhde, liike ja liikkuminen osana kokonaisilmaisua, pelon psykofyysiset vaikutukset ja liikkumispelko-kyselyn toteuttaminen, stressi käsitteenä ja stressin psykofyysiset vaikutukset, psykofyysinen palautuminen, fysioterapeutin ammatillisten rajojen tiedostaminen.
Rentoutumisen / lepäämisen tukemisen menetelmiä.
Oppimateriaalit
Psykofyysisen fysioterapian pohjoismaisten ydinmenetelmien lähteet (Roxendal G., Bunkan B.).
Muu opiskelijoiden löytämä materiaali. Materiaalien haku ja niiden tason arviointi ohjataan.
Muut teemat:
Esim. TtM Petteri Kohon väitöstutkimus: Fear of movement.
Voimavarojen kartoittamisen menetelmiä kuvaavat materiaalit.
Opetusmenetelmät
Flipped learning
Kokemuksellinen oppiminen. Opiskelija saa olla kokijan roolissa, opiskelijalla ei ole ohjausvastuita.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot, itseohjautuva tiedonhaku, pienryhmäkeskustelut, tiedon jakaminen, kokemukselliset simulaatiot.
Opintojakson työskentelytavoissa odotetaan opiskelijan itseohjautuvuutta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3op : 27h x 3 = 81h
Tässä kuvatut asiat ovat edellytys opintojakson hyväksytylle suorittamiselle.
Tehtäväkohtainen henkilökohtainen tiedonhaku ja perehtyminen asiaan: 8-12h
Tehtäväkohtaiset pienryhmäkeskustelut ja raportin kirjoittaminen 8-12h
Valmistautuminen pienryhmätapaamisiin ja simulaatioihin 10h
Lähiopetus:20 h
Opiskelijat perehtyvät oppimistehtävien asiakokonaisuuksiin ja kirjoitavat asianmukaisesti lähteistetyn raportin, joka sisältää tiivistä ja harkittua ryhmän pohdintaa kustakin aihealueesta. Ohjaus tehtäviin ensimmäisellä lähitunnilla.
Opiskelija on läsnä lähiopetuksessa ja oman pienryhmänsä keskustelutapamisissa tuoden niihin oman panoksensa.
Poissolot: Opiskelija ilmoittaa kaikaista poissaoloista opettajalla ja pienryhmälleen etukäteen ja viimeistään poissaolopäivänä kirjallsiesti. Opiskelija esittää, tällöin ehdotuksen siitä, miten osoittaa osaamisensa / tuottaa panoksensa sisällöllisissä asioissa, joita opettajan tai oman pienryhmän kanssa työskentelystä poissolon aikana on opittu.
Hyväksytty suorittaminen edellyttää itse- ja vertaisarvioinnin perusteltua tekemistä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorituksista muodostuu arvosana 0-5.
- osallistuminen: kokemukselliseen oppimiseen perustuva läsnäolo ja aktiivinen toiminta tunneilla)
- pienryhmien raportti, yksilöllinne vertaisarvioitu panos sen tuottamisessa
- perustellun itse- ja vertaiasrvioinnin tekeminen
- vertaisarvioinnissa saatu ryhmän näkemys jäsenten työskentelystä
Merkittävä oppiminen tapahtuu pienryhmissä ohjattujen aihealueiden parissa. Tehtehtävään sisältyy aiheeseen perehtyvä valmistautuminen, aktiivinen keskusteleva työskentelyn aiheen parissa ja raporttin työstö sovituin tehtävin. Itse- ja vertaisarvioinnissa arvioidaan em. asioita ja arvioinnit vaikuttavat opintojakson arviointiin. Jos vertaisarvioinnin tulos on pisteiden perusteella "hylätty", opintojaksoa ei voi läpäistä hyväksytysti.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa kuvata erilaisten ihmiskäsitysten merkitystä osana fysioterapian kliinistä päättelyä