Person as a Psycho-physical Entity, the Basics (3 cr)
Code: TH00BD91-3003
General information
- Enrollment
- 02.12.2019 - 29.03.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Satu Takala
- Taina Vahtera
- Scheduling groups
- AVOFYSIK20 (Size: 30 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- AVOFYSIK20
- Course
- TH00BD91
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena
Tämä on toteutussuunitelman luonnos ja saattaa kehittyä oppimisviikkojen kuluessa. Viimeisten viikkojen toteutukset puuttuvat.
Vko 11 10.3. 4 x 45min Orientaatio opintojaksoon.
2 x 45min Johdantoa ja TEHTÄVÄKSIANTO ryhmissä: Psyykkeen, psykofyysisen fysioterapian ja yksilön voimavarojen käsitemäärittelyä ja pohdintaa. Psykofyysisten fysioterapiamenetelmien kehittyminen, kehittäjinä esim. Roxendahl ja Bunkan. Kehollisen kokonaisuuden, liikkeen ja liikkumisen kokonaisilmaisun tutkiminen em. kehittäjien käsittein.
2 x 45min Asiakkaan kokonaisuuden huomiointi ja samalla fysioterapeutin ammatillisten rajojen tiedostaminen suhteessa muihin terveysalan ammatteihin.
Voimavarojen käsite: Ihmisen iän, elämäntapahtumien ja elämänvaiheiden merkitys voimavaroihin. Kehonkuva, ruumiinkuva, mielen ja ruumiin/liikkeen suhde.
Vko 12 17.3. 4 x 45min Simulaatioita ja luentoa, pienryhmätyöskentelyä
Tehtävien ensimmäisen vaiheen teoreettinen ja osittain simuloiva purku yhdessä työskennellen. Opiskelijoiden esimerkit Roxendalin ja Bunkanin esittämistä ihmisen psykofyysisen kokonais. tutkimismenetelmien osa-alueista fysioterapiassa.
Kehollisuus. Syventyminen käsitteisiin liike ja liikkuminen osana ihmisen kokonaisilmaisua.
Kehollisuuden ilmenemismuotoja: tunteiden, stressin ym. ihmisen kokonaisuuden ilmenemismuotojen psykofyysisten reaktioiden näkyminen (mm. sympaattisen ja parasympaattisen hermoston kautta).Seksuaalisuus.
TEHTÄVÄKSIANTO täydentyvään tehtävään, teoreettinen perehtyminen:
- ihmisen voimavarojen kartoittamisen tapoihin / menetelmiin.
- aiheeseen: liikkumispelko
Vko 13 23.3. 4 x 45min Simulaatioita ja luentoa. Hengityksen psykofyysiseen merkitykseen perehtymistä. Psykofyysisen kokonaisuuden tutk.menet.perehtyminen. Kehon rajojen hahmottamisen tutkimisen ja tukemisen menetelmiä. Kommunik: puhe asiakkaalle, kysymisen tavat.
Vko 14 30.3. 4 x 45min Simulaatioita ja luentoa, pienryhmätyöskentelyä. Rentoutumisen tukeminen. Musiikin ja muun ympäristön merkitys. Terapeutin läsnäolon viestittäminen erilaisissa asiakastilanteissa. Voimavarojen kartoittaminen. Liikkumispelko. Voimavaralähtöisen tutkimisen ja keskustelun pohjalta tavoitteiden asettelu ammatillisessa vuorovaikutuksessa.
TEHTÄVÄKSIANTO täydentyvään tehtävään: Tietoinen ja tiedostamaton rentoutuminen: kuvaa menetelmien perusta.
Vko 18. Ma 27.4. 2 x 45 min Verkkosimulaatiot
Vko 19. 2 x 45 min Verkkosimulaatiot ja reflektiot pienryhmissä.
Vko 20. Ma 11.5. klo 10-12 2 x 45 min Kertaus, yhteenveto. Palaute.
Objective
The student is able, based on theoretical knowledge and his/ own experiences, to
• recognize his/her own body and psychosomatic complexity,
• recognize the communicative nature and expression of the body,
• identify the basic concepts of psychophysical physiotherapy approach,
• choose methods to assessing psychosomatic resources suitable for humans,
• draw up in interactions with the client the appropriate physiotherapy goals from a psycho-physical point of view,
• support the clients psycho-physical entity by designing and implementing methods of relaxation.
Content
Key concepts, body image, relationship of mind, body and movement, movement and movement as a part of overall expression, psychological effects of fear and stress and its assessment, stress as a concept and it´s affects in the human body, psycho-physical recovery, awareness of the professional limits of a physiotherapis
Relaxation and recovery methods
Materials
Psykofyysisen fysioterapian pohjoismaisten ydinmenetelmien lähteet (Roxendal G., Bunkan B.).
Muu opiskelijoiden löytämä materiaali. Materiaalien haku ja niiden tason arviointi ohjataan.
Muut teemat:
Esim. TtM Petteri Kohon väitöstutkimus: Fear of movement.
Voimavarojen kartoittamisen menetelmiä kuvaavat materiaalit.
Teaching methods
Flipped learning
Kokemuksellinen oppiminen. Opiskelija saa olla kokijan roolissa, opiskelijalla ei ole ohjausvastuita.
Pedagogic approaches and sustainable development
Luennot, itseohjautuva tiedonhaku, pienryhmäkeskustelut, tiedon jakaminen, kokemukselliset simulaatiot.
Opintojakson työskentelytavoissa odotetaan opiskelijan itseohjautuvuutta.
Student workload
3op : 27h x 3 = 81h
Tässä kuvatut asiat ovat edellytys opintojakson hyväksytylle suorittamiselle.
Tehtäväkohtainen henkilökohtainen tiedonhaku ja perehtyminen asiaan: 8-12h
Tehtäväkohtaiset pienryhmäkeskustelut ja raportin kirjoittaminen 8-12h
Valmistautuminen pienryhmätapaamisiin ja simulaatioihin 10h
Lähiopetus:20 h
Opiskelijat perehtyvät oppimistehtävien asiakokonaisuuksiin ja kirjoitavat asianmukaisesti lähteistetyn raportin, joka sisältää tiivistä ja harkittua ryhmän pohdintaa kustakin aihealueesta. Ohjaus tehtäviin ensimmäisellä lähitunnilla.
Opiskelija on läsnä lähiopetuksessa ja oman pienryhmänsä keskustelutapamisissa tuoden niihin oman panoksensa.
Poissolot: Opiskelija ilmoittaa kaikaista poissaoloista opettajalla ja pienryhmälleen etukäteen ja viimeistään poissaolopäivänä kirjallsiesti. Opiskelija esittää, tällöin ehdotuksen siitä, miten osoittaa osaamisensa / tuottaa panoksensa sisällöllisissä asioissa, joita opettajan tai oman pienryhmän kanssa työskentelystä poissolon aikana on opittu.
Hyväksytty suorittaminen edellyttää itse- ja vertaisarvioinnin perusteltua tekemistä.
Evaluation methods and criteria
Opintojakson suorituksista muodostuu arvosana 0-5.
- osallistuminen: kokemukselliseen oppimiseen perustuva läsnäolo ja aktiivinen toiminta tunneilla)
- pienryhmien raportti, yksilöllinne vertaisarvioitu panos sen tuottamisessa
- perustellun itse- ja vertaiasrvioinnin tekeminen
- vertaisarvioinnissa saatu ryhmän näkemys jäsenten työskentelystä
Merkittävä oppiminen tapahtuu pienryhmissä ohjattujen aihealueiden parissa. Tehtehtävään sisältyy aiheeseen perehtyvä valmistautuminen, aktiivinen keskusteleva työskentelyn aiheen parissa ja raporttin työstö sovituin tehtävin. Itse- ja vertaisarvioinnissa arvioidaan em. asioita ja arvioinnit vaikuttavat opintojakson arviointiin. Jos vertaisarvioinnin tulos on pisteiden perusteella "hylätty", opintojaksoa ei voi läpäistä hyväksytysti.
Qualifications
Student is able to describe different conceptions of man as part of clinical reasoning in physiotherapy