Siirry suoraan sisältöön

Liiketoimintaosaamisen perusteet (15 op)

Toteutuksen tunnus: 3011392-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.06.2020 - 14.09.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
27.08.2020 - 25.01.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
15 op
Lähiosuus
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
ruotsi
englanti
Paikat
0 - 160
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Anne-Marie Jünger
Kai Schleutker
Maria Välivirta Havia
Hilkka Bergman
Nicolas Le Grand
Minna Björkberg-Suominen
Päivi Nygren
Kari Juhala
Olli-Pekka Lehtisalo
Katja Repo
Pirjo Kavander-Agge
Ryhmät
LTOPS20A
LTOPS20A
LTOPS20B
LTOPS20B
LTOPS20C
LTOPS20C
LTOPS20D
LTOPS20D
LTOPS20E
LTOPS20E
LTOPS20F
LTOPS20F
LTOPS20G
LTOPS20G
LTOPS20H
LTOPS20H
Opintojakso
3011392
Toteutukselle 3011392-3005 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Tarkempi aikataulu tiedotetaan opintojakson oppimisympäristössä (itslearning).

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää liiketoiminnan peruskäsitteitä
- tulkita organisaation talousprosessin ja sen sidosryhmien välisiä vuorovaikutussuhteita ja niiden merkitystä kannattavuuteen
- esittää nykyaikaisen markkinointiajattelun keskeiset piirteet
- antaa esimerkkejä ostokäyttäytymiseen sekä segmentointiin vaikuttavista asioista ja selittää, miten kilpailukeinoja voidaan käyttää tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamisessa
- vertailla eri yritysmuotoja liiketoiminnan kannalta
- selittää Suomen oikeusjärjestelmän pääpiirteet ja miten oikeusjärjestelmä toimii
- selittää sopimuksen syntymiseen liittyvät oikeudelliset säännöt
- soveltaa oikeudellisen informaation peruslähteitä ongelmien ratkaisuissa
- käyttää liiketoimintasuunnitelmaa työvälineenä

Sisältö

- liiketoiminnan peruskäsitteet
- organisaation talousprosessi
- yritystoiminnan kannattavuus ja kannattavuuslaskenta
- yritystoiminnan rahoitus yritystoimintaa aloitettaessa
- yritystoiminnan riskit ja niiden hallinta
- toiminnan organisointi ja johtaminen
- yritysmuodot
- nykyaikainen markkinointiajattelu
- markkinoinnin toimintaympäristö
- ostokäyttäytyminen ja segmentointi
- markkinoinnin kilpailukeinot
- Suomen oikeusjärjestelmän pääpiirteet, oikeusnormit ja oikeuslähteet

Oppimateriaalit

Tentittävä kirjallisuus:
Kinkki, S. & Isokangas, J. 2003 Yrityksen perustoiminnot. Helsinki: SanomaPro.
Bergström, S. & Leppänen, A. 2009. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki:Edita.

Opintojakson oppimisympäristössä oleva oppimateriaali

Oheiskirjallisuus: lista oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan käyttämällä opiskelijalähtöisiä opetusmenetelmiä, kuten ryhmäistunnot ja ryhmätyöskentely, oppimisraportit ja luennot. Opiskelu vaatii paljon itsenäistä työskentelyä. Opiskelijalla on myös mahdollisuus valita englanninkieliset tai ruotsinkieliset ryhmäistunnot.

Ryhmäistuntoihin ja luentoihin liittyy oman oppimisen seuranta oppimisraportin avulla. Oppimisraporttien osalta toteutuu myös vertaisarviointi. Opintojakson aikana laaditaan oman idean pohjalta yrityksen liiketoimintasuunnitelma (ryhmätyö).

Opintokokonaisuudesta järjestetään myös kaksi tenttiä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon kuuluu kaksi ryhmätenttiä

17.9. ryhmätentti, arviointi hyväksytty/hylätty
1.12. ryhmätentti arviointi asteikolla 0-5

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ryhmätyöskentely ja luennot 140 tuntia
Tiedonhaku 85 tuntia
Oppimisraportit 80 tuntia
Liiketoimintasuunnitelma 60 tuntia
Tentteihin valmistautuminen 40 tuntia

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi muodostuu seuraavasti:

25 % ryhmäistunnot
25 % oppimisraportit
25 % liiketoimintasuunnitelma
25 % tentit
Tiedonhankinnan verkkokurssi, suorittaminen hyväksytysti lokakuun loppuun mennessä

Kaikki osat on suoritettava hyväksyttävästi (asteikko 1-5). Osien perusteella muodostetaan kokonaisarvosana (asteikko 1-5).

Siirry alkuun