Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3011379-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 01.02.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
25.01.2022 - 17.05.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Salo IoT Campus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Paula Savolainen
Opintojakso
3011379
Toteutukselle 3011379-3013 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Kurssi suoritetaan itsenäisenä kokonaisuutena, mutta toteutetaan integroidusti Kehittämistehtävä -kurssin kanssa.

Kurssi suoritetaan itslearning-oppimisympäristössä. Kurssiin kuuluvat seuraavat lähipäivien osuudet:
25.1.2022 - aloitusinfo: kurssin sisältö, oppimistavoitteet, kurssin suorittaminen ja arviointi
15.2.2022 - Q&A
15.3.2022 - Q&A
12.4.2022 - Q&A, palaute

SISÄLTÖ
Opintojakso suoritetaan opiskelemalla itsenäisesti ja palauttamalla yksilötyönä tehdyt tehtävät.

Opintojakson sisältö:
- Orientaatio kurssin sisältöön
- Aiheen valinta, määrittely ja rajaus
- Kirjallisuuden haku, lukeminen ja tiivistäminen
- Viitetietojen hallinta ja käyttö
- Menetelmät
- Vastuullinen opinnäytetyö
- Raportointi
- Palaute koko kurssista

Tavoitteet

Opintojaksolla perehdytään tutkimusprosesson eri vaiheisiin, tutkimusongelman määrittelyyn, viitekehyksen merkitykseen tutkimuksen suuntaajana, tutkimusaineiston keräämiseen, kuvaamiseen ja analysointiin sekä tutkimusraportin rakenteeseen. 
Opiskelija 
- osaa laatia tutkimussuunnitelmat
- osaa etsiä tutkimusaineistoon liittyvää tausta-aineistoa
- hallitsee tutkimuksenteon perusteet ja osaa tehdä pienimuotoisen kehittämis - tai tutkimushankkeen. 

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytetään seuraavaa teosta (saatavilla Finnassa myös e-kirjana):
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2014). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-6. painos). Sanoma Pro.
Muu opintojakson oppimateriaali kerrotaan oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla opiskellaan itsenäisesti oppimisympäristössä. Oppiminen perustuu tehtävien tekemiseen ja oman oppimisen arviointiin.

Oppimisen tukea on tarjolla lähipäivinä sekä verkossa oppimisympäristössä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä verkkoympäristössä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op = 27 h). Opiskelijan tarvitsema aika riippuu muun muassa opiskelijan aiemmasta osaamisesta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Tehtäviä tehdään ja palautetaan jatkuvasti. Vastuuopettaja arvioi tehtäviä ja antaa palautetta viikoittain.
Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit on kuvattu oppimisympäristössä.

Arvioitavat osat, yhteensä 50 pistettä:
- itsearviointi, maks. 14 pistettä
- muut palautettavat tehtävät, maks. 36 pistettä

Hyväksyttyä suoritusta varten on saatava vähintään 25 pistettä. Arvosana muodostuu seuraavasti:
25-29 p = 1
30-34 p = 2
35-39 p = 3
40-44 p = 4
45-50 p = 5

Tehtävän palauttaminen myöhässä vähentää tehtävästä saatavia pisteitä.
Tämä opintojakso on integroitu Kehittämistehtävä-opintojakson kanssa. Kehittämistehtävä-opintojakson tehtävien palauttaminen myöhässä alentaa tämän opintojakson arvosanaa.
Lähipäiviin (tämä opintojakso/Kehittämistehtävä-opintojakso) osallistuminen voi korottaa arvosanaa.

Lisätiedot

Opiskelu opintojaksolla perustuu omaan aiheeseen, jonka kautta peilataan kutakin opiskeltavaa teemaa.
Samaa aihetta käytetään Kehittämistehtävä-kurssilla.
Opiskelijoita kannustetaan hankkimaan oma aihe omalta työnantajalta tai joltain muulta yritykseltä, julkisen sektorin organisaatiolta tai kolmannelta sektorilta.

Siirry alkuun