Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3011379-3013
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2021 - 01.02.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 25.01.2022 - 17.05.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Salo IoT Campus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Paula Savolainen
- Opintojakso
- 3011379
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Kurssi suoritetaan itsenäisenä kokonaisuutena, mutta toteutetaan integroidusti Kehittämistehtävä -kurssin kanssa.
Kurssi suoritetaan itslearning-oppimisympäristössä. Kurssiin kuuluvat seuraavat lähipäivien osuudet:
25.1.2022 - aloitusinfo: kurssin sisältö, oppimistavoitteet, kurssin suorittaminen ja arviointi
15.2.2022 - Q&A
15.3.2022 - Q&A
12.4.2022 - Q&A, palaute
SISÄLTÖ
Opintojakso suoritetaan opiskelemalla itsenäisesti ja palauttamalla yksilötyönä tehdyt tehtävät.
Opintojakson sisältö:
- Orientaatio kurssin sisältöön
- Aiheen valinta, määrittely ja rajaus
- Kirjallisuuden haku, lukeminen ja tiivistäminen
- Viitetietojen hallinta ja käyttö
- Menetelmät
- Vastuullinen opinnäytetyö
- Raportointi
- Palaute koko kurssista
Tavoitteet
Opintojaksolla perehdytään tutkimusprosesson eri vaiheisiin, tutkimusongelman määrittelyyn, viitekehyksen merkitykseen tutkimuksen suuntaajana, tutkimusaineiston keräämiseen, kuvaamiseen ja analysointiin sekä tutkimusraportin rakenteeseen.
Opiskelija
- osaa laatia tutkimussuunnitelmat
- osaa etsiä tutkimusaineistoon liittyvää tausta-aineistoa
- hallitsee tutkimuksenteon perusteet ja osaa tehdä pienimuotoisen kehittämis - tai tutkimushankkeen.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytetään seuraavaa teosta (saatavilla Finnassa myös e-kirjana):
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2014). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-6. painos). Sanoma Pro.
Muu opintojakson oppimateriaali kerrotaan oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla opiskellaan itsenäisesti oppimisympäristössä. Oppiminen perustuu tehtävien tekemiseen ja oman oppimisen arviointiin.
Oppimisen tukea on tarjolla lähipäivinä sekä verkossa oppimisympäristössä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä verkkoympäristössä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op = 27 h). Opiskelijan tarvitsema aika riippuu muun muassa opiskelijan aiemmasta osaamisesta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Tehtäviä tehdään ja palautetaan jatkuvasti. Vastuuopettaja arvioi tehtäviä ja antaa palautetta viikoittain.
Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit on kuvattu oppimisympäristössä.
Arvioitavat osat, yhteensä 50 pistettä:
- itsearviointi, maks. 14 pistettä
- muut palautettavat tehtävät, maks. 36 pistettä
Hyväksyttyä suoritusta varten on saatava vähintään 25 pistettä. Arvosana muodostuu seuraavasti:
25-29 p = 1
30-34 p = 2
35-39 p = 3
40-44 p = 4
45-50 p = 5
Tehtävän palauttaminen myöhässä vähentää tehtävästä saatavia pisteitä.
Tämä opintojakso on integroitu Kehittämistehtävä-opintojakson kanssa. Kehittämistehtävä-opintojakson tehtävien palauttaminen myöhässä alentaa tämän opintojakson arvosanaa.
Lähipäiviin (tämä opintojakso/Kehittämistehtävä-opintojakso) osallistuminen voi korottaa arvosanaa.
Lisätiedot
Opiskelu opintojaksolla perustuu omaan aiheeseen, jonka kautta peilataan kutakin opiskeltavaa teemaa.
Samaa aihetta käytetään Kehittämistehtävä-kurssilla.
Opiskelijoita kannustetaan hankkimaan oma aihe omalta työnantajalta tai joltain muulta yritykseltä, julkisen sektorin organisaatiolta tai kolmannelta sektorilta.