Taiteellinen työskentely II (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2021156-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 28.03.2020 - 28.04.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 28.04.2020 - 22.05.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Taideakatemia
- Toimipiste
- Linnankadun taidekampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 5 - 30
- Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
- Opettajat
- Antero Paavola
- Eero Merimaa
- Laura Miettinen
- Opintojakso
- 2021156
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Taiteellinen työskentely jne. ajalla 28.4. - 22.5.2020
Minkälaisia ajatuksia edellinen taiteellisen työskentelyn jakso herätti? Terävöityikö jokin erityinen seikka mielessäsi? Minkälaisia sivupolkuja eteesi avautui? Edellisen kurssin kantavana ajatuksena oli ”siivota” oma huone sellaiseen kuntoon, että taiteellinen työskentely on mahdollista. Kurssin toinen osa eriyttää tavoitteita. Mihin koet tarvetta keskittyä juuri nyt?
vko 1
Tiistai 28.4. Klo 10-12 kurssi aloitetaan Omassa huoneessa, ks. linkki,
Keskiviikko 29.4. Työskentelypäivä, Iltapäivän kahvipaussi klo 15-16
Torstai 30.4.Yhteinen tapaaminen Omassa huoneessa klo 10-12, kukin esittelee oman ideansa ryhmälle
Perjantai 1.5. vapunpäivä, suomalaisen työn juhla
vko 2
Tiistai 5.5. Työskentelypäivä, Iltapäivän kahvipaussi klo 15-16
Keskiviikko 6.5. pienryhmätapaamiset
Torstai 7.5. työpäivä
Perjantai 8.5. Työskentelypäivä, koko ryhmän yhteinen hengailuiltapäivä
vko 3
Tiistai 12.5. koko ryhmän kuulumiskierros
Keskiviikko 13.5. työskentelypäivä
Torstai 14.5. pienryhmätapaamisia
Perjantai 15.5. Työskentelypäivä,
vko 4
Tiistai 19.5. pienryhmätapaamiset
Keskiviikko 20.5. Iltapäivän kahvipaussi klo 15-16
Torstai 21.5. Kurssin loppukatselmus klo 10-11:30 ja 12:30-14:15
Perjantai 22.5. Kurssin loppukatselmus klo 10-11:30 ja 12:30-14:15
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- asettaa tavoitteita taiteelliselle työskentelylleen
- kehittää työskentelyään teknisesti ja ilmaisullisesti
- toteuttaa taiteellisia prosesseja pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti
- tarkastella työskentelyään analyyttisesti
Sisältö
Ohjattua taiteellista työskentelyä, joka voi toteutua ammattiopintojen yhteydessä, muissa projekteissa ja hankkeissa, sivuaineena toisessa koulutuksessa tai vaihto-opintoina. Taiteellisen työskentelyn jaksot I-IV voivat nivoutua yhteen laajemmaksi kokonaisuudeksi.
Oppimateriaalit
Materiaaleja:
Kohtalaisen pitkä teksti, jonka luettuasi pystyt oppimaan minkä tahansa taidon:
https://medium.com/skilluped/your-comprehensive-step-by-step-guide-on-how-to-learn-any-skill-16b081903609
Kuvataiteilijan sopimusmallit löytyvät täältä. Jos teet tilausduuneja niin pidä huolta oikeuksistasi ja tiedosta velvollisuutesi:
https://artists.fi/kuinka-elaa-kuvataiteella/sopimusmallit/
Tere Vadén kertoo mitä on taiteellinen tutkimus:
https://www.tiedetuubi.fi/taide-tutkimus-taiteellinen-tutkimus
Opetusmenetelmät
Itsenäinen ja pienryhmätyöskentely, ryhmätapaamiset ja ohjaus etäyhteyksiä käyttäen. Oman taiteellisen työn reflektointi ja ryhmäkeskustelut. Omaa työskentelyä havainnoiva kirjoittaminen.
Linkki videoneuvottelutilaan:
Topic: Oma huone
https://turkuamk.zoom.us/j/847161891
Meeting ID: 847 161?891
Instagram-alustaan kirjautuminen:
Taideasema
st1llleben (salasana voimassa kurssin ajan)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin aikana (neljä viikkoa) voit keskittyä yhteen seuraavista haasteista:
1. Opiskele taito
Valitse jokin itseäsi kiinnostava osaamisalue, johon haluaisit perehtyä. Tämä voi olla esimerkiksi tietokoneohjelman käyttöön perehtymistä, filosofisen käsitteen haltuun ottamista tai väripigmentin liettämistä ojanpohjan maa-aineksesta. Jotakin, minkä tiedät olevan taiteellisen työskentelysi kannalta tarpeellista. Eetteri on täynnä ohjeita ja teoriaa juuri sinulle omaksuttavaksi.
2. Tehtäväsikermä
Oletko väsynyt keksimään itse itsellesi tekemistä? Tehtäväsikermässä saat joka maanantai itsellesi viikkotehtävän, joka palautetaan vielä saman viikon perjantaina. Nopeaa ja reflektiivistä työskentelyä, taiteen korkeanpaikan harjoittelua. Tämän jälkeen olet hyvässä kesäkunnossa mihin tahansa haasteisiin.
3. Tee tilaustyö
Taiteilijat ovat miljoonien vuosien ajan hankkineet rikkautensa tekemällä kustomoituja teoksia. Näköiskuva lapsesta tai koirasta, sohvan sävyihin hyvin sointuva ja tietyn kokoinen taulu, julkista valtaa edukkaasti kuvaileva muistokivi. Tässä tarkastellaan miten suunnata henkilökohtainen taiteen palo ulkopuolelta tuleviin rajoituksiin ja toiveisiin. Muistakaa: ei tätä vain itselle tehdä!
4. Määrittele oma tavoitteesi
Taidetta tehdään lopulta omaa itseä varten. Taiteellisen työskentelyn tekniikoiden ja sisäisen ilmaisun saumaton yhteenkiertymä on jokaisen Helene Scherfbeckin elämänmittainen tavoite. Jos tiedät mistä suunnasta totuus kajastaa, suuntaa kulkusi sinne. Määrittele itsellesi selkeä tavoite, jonka saavuttaminen tekee sinusta paremman taiteilijan itsesi silmissä.
Kurssin aikana teet työskentelysi vierelle muistikirjaa työn eri vaiheista ja keräät tietoa valitsemasi aihealueen tueksi. Työn välivaiheista keskustellaan pienryhmissä ja kokeiluja ja välivaiheita jaetaan yhteisellä Instagram-tilillä. sinulla on käytettävissäsi viikoittaiset sparraustapaamiset opettajien ja oman pienryhmäsi kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnissa kiinnitetään huomiota opiskelijan kykyyn:
asettaa tavoitteita taiteelliselle työskentelylleen
kehittää työskentelyään teknisesti ja ilmaisullisesti
toteuttaa taiteellisia prosesseja pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti
tarkastella työskentelyään analyyttisesti
Hylätty (0)
Opiskelija
ei ole osallistunut yhteisiin tapaamisiin eikä suorittanut tehtäviä hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija
• osoittaa hallitsevansa valitsemiensa materiaalien, työskentelymetodien ja sisältöjen kriittisen limittymisen nykytaiteen diskursseihin
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja