Siirry suoraan sisältöön

Myynti- ja neuvottelutaidot (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BN24-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 28.01.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
10.01.2022 - 13.05.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Salo IoT Campus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Taru Kankaanpää
Opintojakso
KH00BN24
Toteutukselle KH00BN24-3002 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Myynti- ja neuvottelutaitojen harjoittelu todellisissa ja simuloiduissa asiakastilanteissa myyntitaitojen kehittämiseksi.

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa valmistautua myyntineuvotteluun
• tunnistaa ja osaa käyttää erilaisia neuvottelutekniikoita eri rooleissa, erilaisissa myyntineuvottelutilanteissa
• tunnistaa erilaisia vuorovaikutustyylejä ja osaa perustella argumenttejaan näihin pohjautuen
• tunnistaa asiakasarvon merkityksen ja osaa viestittää sen asiakkaalle
• osaa johtaa myyntikeskustelun eri vaiheita keskustelun avauksesta, tarvekartoitukseen perustuvan ratkaisun ehdottamisesta aina sitoumuksen saamiseen asiakkaalta
• tiedostaa asiakassuhteen ylläpidon ja kehittämisen kannalta keskeiset toimintatavat

Sisältö

• Myyntineuvotteluun valmistautuminen
• Myyntineuvottelun vaiheet ja neuvottelun kulun ohjaaminen
• Adaptiivisuus asiakaskohtaamisessa
• Neuvottelutekniikat ja roolit
• Tarvekartoitustekniikat
• Asiakkaan sitouttaminen ja kaupan päättäminen
• Jatkosta sopiminen ja neuvottelun jälkihoito
• Tuutorointi

Oppimateriaalit

Weitz, B. A., Castleberry S.B., Tanner Jr., J.F.: Selling, building partnerships, McGraw-Hill Irwing,7th edition
Sales Training Student Fieldbook (ESC)
Lähituntien materiaalit, artikkelit, nettilähteet ja muu mahdollinen materiaali

Opetusmenetelmät

case-oppiminen, roolipelit, harjoitukset, projektityöskentely, myyntikilpailu

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

case-oppiminen, roolipelit, projektityöskentely, ohjaus, harjoitukset, myyntikilpailu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työpajat ja luennot 30 tuntia
Oppimistehtävät; projektityöskentely 65 tuntia
Myyntikilpailuun valmistautuminen ja myyntikilpailu, tuomarointi myyntikilpailussa 40 tuntia

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen 30%
Myyntikilpailu ja tuomarointi 40%
Oppimistehtävät; projektityöskentelyyn osallistuminen, aktiivisuus ja projektin onnistumisen arviointi 30%
Jokaisessa osa-alueessa läsnäolo vähintään 50%.

Hylätty (0)

Alle 50%:n osallistuminen arvioinnin kohteiden osa-alueissa (läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen; taitotestit ja myyntikilpailu; projektityöskentely)
Kaikkia oppimistehtäviä ei ole palautettu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelijalla on perustasoinen ymmärrys myyntiprosesseista ja pystyy toimimaan niissä riittävin taidoin ja menetelmin.
Opiskelijalla ymmärtää myyntityön asiakasvuorovaikutuksen perusperiaatteet ja on harjoittanut taitojaan erilaisten menetelmin ja työkalujen avulla todellisissa ja simuloiduissa asiakastilanteissa.
Opiskelija on osaa valmistautua ja osallistua asiakasneuvotteluihin.
Opiskelija osaa projektityön perusteet ja pystyy arvioimaan projektin onnistumista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija ymmärtää myyntiprosesseja riittävästi ja osaa toimia niissä.
Opiskelija hyödyntää erilaisia myyntityylejä, taitoja ja työkaluja erilaisissa myyntiprosesseissa ja niiden eri vaiheissa.
Opiskelija valmistautuu hyvin asiakastapaamisiin ja osaa analysoida asiakkaan käyttäytymistä myynti- ja neuvottelutilanteissa ja huomioida ne omassa toiminnassaan.
Opiskelija löytää kehittämiskohteita omissa myynti- ja neuvottelutaidoissaan.
Opiskelija toimii aktiivisesti ja tavoitteellisesti projektin onnistumiseksi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää myyntiprosessit ja osaa toimia niissä ammattimaisesti.
Opiskelija osaa luontevasti ja monipuolisesti hyödyntää erilaisia myyntityylejä, taitoja ja työkaluja erilaisissa myyntiprosesseissa ja niiden eri vaiheissa.
Opiskelija valmistautuu hyvin asiakastapaamisiin, on aktiivinen kuuntelija neuvottelutilanteissa, arvioi asiakkaan käyttäytymistä ja ottaa sen huomioon omassa toiminnassaan. Opiskelija on ratkaisukeskeinen ja tavoitteellinen neuvotteluissa.
Opiskelija löytää kehittämiskohteita omissa myynti- ja neuvottelutaidoissaan ja lähtee aktiivisesti kehittämään niitä.
Opiskelijalla on vastuullinen rooli projektityöskentelyssä ja hän työskentelee tavoitteellisesti ja sitoutuneesti projektin onnistumiseksi.

Siirry alkuun