Siirry suoraan sisältöön

Ryhmän ohjaaminen ja pedagogiikka 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2011404-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.08.2022 - 30.09.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.09.2022 - 30.10.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 20
Koulutus
Esittävän taiteen koulutus
Opettajat
Mervi Rankila-Källström
Vastuuopettaja
Mervi Rankila-Källström
Ryhmät
PTEATS22
Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2022
Opintojakso
2011404
Toteutukselle 2011404-3006 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso sisältää perusteet ryhmän ohjaamisesta sekä ryhmäilmiöistä.
Opiskelija osaa ohjata teatteri-ilmaisun harjoitteita. Opiskelija osaa ryhmäilmiöiden perusteet. Opiskelija osaa sanallistaa ryhmän ohjaajan tehtävät, vastuut ja eettiset periaatteet. Opiskelija osaa sijoittaa teatteri-ilmaisun ohjaajan työn taidekasvatuksellisen ja osallistavan taiteen kontekstiin ja jatkumoon.

Tavoitteet

Opiskelija osaa ryhmän ohjaamisen perusteet. Opiskelija osaa ohjata teatteri-ilmaisun harjoitteita. Opiskelija osaa ryhmäilmiöiden perusteet. Opiskelija osaa sanallistaa ryhmän ohjaajan tehtävät, vastuut ja eettiset periaatteet. Opiskelija osaa sijoittaa teatteri-ilmaisun ohjaajan työn taidekasvatuksellisen ja osallistavan taiteen kontekstiin ja jatkumoon.

Sisältö

Luennot, työpajat, harjoitteet,harjoitustyöt ja itsenäinen työ.

Oppimateriaalit

Ohjeistetaan opintojaksolla.
Otteita mm. Seuraavista teoksista:
Ekoluoma ja Hyttinen (toim): Samassa tilassa. Yhteisöteatteri osallisuuden mahdollistajana.(2016)
Heikkinen: Ajattele toimien: kohti draamakasvatuksen syvempää ymmärtämistä (2017)
Korhonen, Ostern (toim.): Katarsis. Draama, teatteri ja kasvatus. (2001)
Korhonen ja Airaksinen (toim.): Hyvä hankaus 2.0. (2014)
Laine: Minä, me ja muut sosiaalisissa verkostoissa. (2005)
Maeve, Conolly & Prendergast: Applied Theatre: International Case Studies and Challenges for Practice (2009)
Ventola ja Renlund (toim.): Draamaa ja teatteria yhteisöissä. (2005)

Opetusmenetelmät

Harjoitteiden ohjaamista opitaan käytännön harjoittelun kautta sekä toisten ohjaaminen harjoitteisiin osallistuen että itse ohjaten.
Pienryhmätyöskentely. Itsenäinen työ.

Kansainvälisyys

Ryhmässä oppiminen: ryhmän ohjaamisen taitojen harjoittelu käytännössä.
Opettajan fasilitoimat pienryhmätehtävät.
Opettajajohtoiset luennot ja keskustelut.
Itsenäisesti kirjallisuuteen perehtyminen, oppimispäiväkirjan pitäminen ja harjoitepankin kasaaminen sekä oppimispäiväkirjatiivistelmän kirjoittaminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetuksessa harjoitteiden suunnitteleminen ja ohjaaminen. Oppimispäiväkirjan pitäminen, harjoitepankin kerääminen, työpajasuunnitelman tekeminen (pareittain tai pienryhmissä), työpajan toteutus, suullinen tentti, oppimispäiväkirjatiivistelmän palautus. Opintojaksolla on sekä kontaktiopetuksen aikana, että omalla ajalla tehtäviä oppimistehtäviä.

Siirry alkuun