Skip to main content

Leading a group and pedagogy 1 (5 cr)

Code: 2011404-3006

General information


Enrollment
05.08.2022 - 30.09.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
04.09.2022 - 30.10.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Linnankatu Arts Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
1 - 20
Degree programmes
Degree Programme in Performing Arts
Teachers
Mervi Rankila-Källström
Teacher in charge
Mervi Rankila-Källström
Course
2011404
No reservations found for realization 2011404-3006!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakso sisältää perusteet ryhmän ohjaamisesta sekä ryhmäilmiöistä.
Opiskelija osaa ohjata teatteri-ilmaisun harjoitteita. Opiskelija osaa ryhmäilmiöiden perusteet. Opiskelija osaa sanallistaa ryhmän ohjaajan tehtävät, vastuut ja eettiset periaatteet. Opiskelija osaa sijoittaa teatteri-ilmaisun ohjaajan työn taidekasvatuksellisen ja osallistavan taiteen kontekstiin ja jatkumoon.

Objective

Student knows basics of group leading. Student is able to lead theatre exercises. Student knows basics of group dynamics.

Content

Lectures, workshops, exercises, practicing and independent work.

Materials

Ohjeistetaan opintojaksolla.
Otteita mm. Seuraavista teoksista:
Ekoluoma ja Hyttinen (toim): Samassa tilassa. Yhteisöteatteri osallisuuden mahdollistajana.(2016)
Heikkinen: Ajattele toimien: kohti draamakasvatuksen syvempää ymmärtämistä (2017)
Korhonen, Ostern (toim.): Katarsis. Draama, teatteri ja kasvatus. (2001)
Korhonen ja Airaksinen (toim.): Hyvä hankaus 2.0. (2014)
Laine: Minä, me ja muut sosiaalisissa verkostoissa. (2005)
Maeve, Conolly & Prendergast: Applied Theatre: International Case Studies and Challenges for Practice (2009)
Ventola ja Renlund (toim.): Draamaa ja teatteria yhteisöissä. (2005)

Teaching methods

Harjoitteiden ohjaamista opitaan käytännön harjoittelun kautta sekä toisten ohjaaminen harjoitteisiin osallistuen että itse ohjaten.
Pienryhmätyöskentely. Itsenäinen työ.

Pedagogic approaches and sustainable development

Ryhmässä oppiminen: ryhmän ohjaamisen taitojen harjoittelu käytännössä.
Opettajan fasilitoimat pienryhmätehtävät.
Opettajajohtoiset luennot ja keskustelut.
Itsenäisesti kirjallisuuteen perehtyminen, oppimispäiväkirjan pitäminen ja harjoitepankin kasaaminen sekä oppimispäiväkirjatiivistelmän kirjoittaminen.

Student workload

Lähiopetuksessa harjoitteiden suunnitteleminen ja ohjaaminen. Oppimispäiväkirjan pitäminen, harjoitepankin kerääminen, työpajasuunnitelman tekeminen (pareittain tai pienryhmissä), työpajan toteutus, suullinen tentti, oppimispäiväkirjatiivistelmän palautus. Opintojaksolla on sekä kontaktiopetuksen aikana, että omalla ajalla tehtäviä oppimistehtäviä.

Evaluation methods and criteria

Opintojaksossa arvioidaan:
1) läsnäolo ja osallistuminen lähiopetuksen aikana tehtäviin oppimistehtäviin
2) pareittain tai pienryhmissä pidettävät pienet työpajat
3) suullinen tentti
4) oppimispäiväkirjatiivistelmä

Failed (0)

Opiskelija osallistuu puutteellisesti lähiopetukseen, oppimistehtäviä jää tekemättä.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan. Osaa tunnistaa opintojakson keskeiset ammattikäsitteet. Opiskelija on läsnä ja osallistuu vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät.

Assessment criteria, good (3-4)

Lisäksi opiskelija osaa käyttää opintojaksolla käsiteltyjä käsitteitä ja ryhmän ohjaamisen taitoja. Osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään.

Assessment criteria, excellent (5)

Lisäksi opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa. Opiskelija tunnistaa ryhmäprosessin perusteet osallistujana ja vaikuttaa ryhmään rakentavasti ja vastuullisesti

Go back to top of page