Työyhteisöosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3011395-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.08.2018 - 02.09.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 03.09.2018 - 31.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
- Opettajat
- Marita Antikainen
- Olli Mäkinen
- Opintojakso
- 3011395
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
21.9. 2018 käydään ohjausluennonomaisesti tiiviisti läpi seuraavat asiat:
1) Osaamisen kehittäminen
2) Perehdytys
3) Työhyvinvointi
4) Viestintä
5) Johtaminen
6) Tiimityöskentely
7) Kirjastoalan ammattikuva ja tulevaisuus
Ohjausluennolla myös ohjeistetaan näitä ja muita työyhteisöosaamiseen liittyviä aiheita, joista opiskelijat tekevät laajat ryhmätyöt, jotka sitten esitellään 2.11.klo 9:15-11:30.
Opistojaksoon kuuluu myös ennakkotehtävä.
Tavoitteet
Opiskelijahallitsee työyhteisöön liittyvän käsitteistönymmärtää organisaatioiden tavoitteita ja toimintatapojaymmärtää itseään ja kehittymistarpeitaan työyhteisön jäsenenäosaa viestiä työyhteisössä monipuolisesti sekätuntee palaveri - ja kokouskäytännöt ja osaa vetää neuvottelujatunnistaatyöyhteisössä toimivien henkilöiden roolit, vastuut ja velvollisuudetosaa ratkaista työyhteisön tyypillisiä ongelmatilanteitatunnistaa ihmisten johtamiseen vaikuttavia lainalaisuuksiaosaa nimetä työyhteisön sekä esimiestyön hyvinvoinnin ja jaksamisen haasteet
Sisältö
työn käsite ja merkitys muuttuvassa maailmassatoimijana työyhteisössä (vuorovaikutustyylit, ryhmäroolit, ym)erilaiset työyhteisöt, yrityskulttuuritryhmien ja tiimien toiminta ja dynamiikkajohtamisopitesimiestyön keskeisiä välineitäosaamisen käsite ja sen kehittäminen työyhteisössä
Aika ja paikka
Lemminkäisenkatu
pe 21.9. klo 9.15-11.30 Työyhteisöosaaminen
pe 2.11.klo 9.15-11.30 Työyhteisöosaaminen
Oppimateriaalit
Oppimateriaali tulee Optimaan.
Opetusmenetelmät
PB-learning, yhteisölliset oppimismenetelmät verkkoympäristössä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Konstruktivismi, verkkopedagogiikka, katso Bates & Bates: https://opentextbc.ca/teachinginadigitalage/
Sekä PB-learningiin perustuvia yksilö- ja ryhmätehtäviä, yhteisöllistä tiedonhakua, toimimista virtuaaliympäristössä sekä tiimityön lainalaisuuksien reflektoimista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työn mitoitus 5 x 27 h
Ennakkotehtävä 20 %
Osallistuminen lähiopetukseen 20 %
Parityö 60 %
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävä 20 %
Lähipäiviin osallistuminen 20 %
Paritehtävä 60 %
Hylätty (0)
Opiskelija osallistuu puutteelisesti lähipäiviin eikä tuota omaa osuuttaan paritehtävässä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tietää, mitä työyhteisöosaamisella tarkoitetaan. Hän pystyy kuvaamaan ohjeiden mukaisesti jotakin työyhteisöosaamisen alaa kuitenkin ilman perusteellista ymmärrystä sen sisällöstä. Hänen osallistumisensa lähipäivien työskentelyyn ja ryhmätöihin on puutteellista
tai
Opiskelija tietää, mitä työyhteisöosaamisella tarkoitetaan. Hän pystyy kuvaamaan ohjeiden mukaisesti jotakin työyhteisöosaamisen alaa. Hän osallistuu lähipäivien työskentelyyn ja ryhmätöihin osittain.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tietää ja ymmärtää, mitä työyhteisöosaamisella tarkoitetaan. Hän pystyy laatimaan ohjeiden mukaisen ja lähdemateriaalia peilaavan esityksen työyhteisöosaamisesta ja esittelee sen muulle ryhmälle. Opiskelija asennoituu opintojaksoon positiivisesti ja osallistuu lähipäivien työskentelyyn ja ryhmätöihin aktiivisesti.
tai
Opiskelija tietää ja ymmärtää, mitä työyhteisöosaamisella tarkoitetaan. Hän pystyy suunnittelemaan ja kirjoittamaan ohjeiden mukaisen ja lähdemateriaalia hyvin peilaavan esityksen työyhteisöosaamisesta ja esittelee sen asianmukaisesti muulle ryhmälle. Opiskelija asennoituu opintojaksoon positiivisesti ja osallistuu lähipäivien työskentelyyn ja ryhmätöihin hyvin aktiivisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tietää ja ymmärtää, mitä työyhteisöosaamisella tarkoitetaan. Hän pystyy suunnittelemaan ja kirjoittamaan ohjeiden mukaisen ja erinomaisella tavalla lähdemateriaalia peilaavan esityksen työyhteisöosaamisesta ja esittelee sen ansiokkaasti muulle ryhmälle. Opiskelija asennoituu opintojaksoon erittäin positiivisesti ja osallistuu lähipäivien työskentelyyn ja ryhmätöihin aktiivisesti tuoden tähän jotain uutta ja merkityksellistä.
Lisätiedot
ENNAKKOTEHTÄVÄ
Ennen lähipäiviä tutustu seuraaviin materiaaleihin:
TIIMITYÖ: https://en.wikipedia.org/wiki/Group_dynamics
sekä Yhteistyöllä tiimiksi: vastaanottotiimin toiminnan kehittäminen osallistaen ?
Liippo, Eeva (Turun ammattikorkeakoulu, 2016). Saatavissa: http://www.theseus.fi/handle/10024/113622
TULEVAISUUS
Tulevaisuuden osaamisen varmistaminen FUAS-kirjastoissa ?
Lahdenranta, Marjo (Turun ammattikorkeakoulu, 2013). Saatavissa:
http://www.theseus.fi/handle/10024/67912