Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisöosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3011395-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.08.2018 - 02.09.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.09.2018 - 31.12.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettajat
Marita Antikainen
Olli Mäkinen
Opintojakso
3011395
Toteutukselle 3011395-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

21.9. 2018 käydään ohjausluennonomaisesti tiiviisti läpi seuraavat asiat:
1) Osaamisen kehittäminen
2) Perehdytys
3) Työhyvinvointi
4) Viestintä
5) Johtaminen
6) Tiimityöskentely
7) Kirjastoalan ammattikuva ja tulevaisuus
Ohjausluennolla myös ohjeistetaan näitä ja muita työyhteisöosaamiseen liittyviä aiheita, joista opiskelijat tekevät laajat ryhmätyöt, jotka sitten esitellään 2.11.klo 9:15-11:30.
Opistojaksoon kuuluu myös ennakkotehtävä.

Tavoitteet

Opiskelijahallitsee työyhteisöön liittyvän käsitteistönymmärtää organisaatioiden tavoitteita ja toimintatapojaymmärtää itseään ja kehittymistarpeitaan työyhteisön jäsenenäosaa viestiä työyhteisössä monipuolisesti sekätuntee palaveri - ja kokouskäytännöt ja osaa vetää neuvottelujatunnistaatyöyhteisössä toimivien henkilöiden roolit, vastuut ja velvollisuudetosaa ratkaista työyhteisön tyypillisiä ongelmatilanteitatunnistaa ihmisten johtamiseen vaikuttavia lainalaisuuksiaosaa nimetä työyhteisön sekä esimiestyön hyvinvoinnin ja jaksamisen haasteet

Sisältö

työn käsite ja merkitys muuttuvassa maailmassatoimijana työyhteisössä (vuorovaikutustyylit, ryhmäroolit, ym)erilaiset työyhteisöt, yrityskulttuuritryhmien ja tiimien toiminta ja dynamiikkajohtamisopitesimiestyön keskeisiä välineitäosaamisen käsite ja sen kehittäminen työyhteisössä

Aika ja paikka

Lemminkäisenkatu
pe 21.9. klo 9.15-11.30 Työyhteisöosaaminen
pe 2.11.klo 9.15-11.30 Työyhteisöosaaminen

Oppimateriaalit

Oppimateriaali tulee Optimaan.

Opetusmenetelmät

PB-learning, yhteisölliset oppimismenetelmät verkkoympäristössä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Konstruktivismi, verkkopedagogiikka, katso Bates & Bates: https://opentextbc.ca/teachinginadigitalage/
Sekä PB-learningiin perustuvia yksilö- ja ryhmätehtäviä, yhteisöllistä tiedonhakua, toimimista virtuaaliympäristössä sekä tiimityön lainalaisuuksien reflektoimista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työn mitoitus 5 x 27 h

Ennakkotehtävä 20 %
Osallistuminen lähiopetukseen 20 %
Parityö 60 %

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävä 20 %
Lähipäiviin osallistuminen 20 %
Paritehtävä 60 %

Hylätty (0)

Opiskelija osallistuu puutteelisesti lähipäiviin eikä tuota omaa osuuttaan paritehtävässä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tietää, mitä työyhteisöosaamisella tarkoitetaan. Hän pystyy kuvaamaan ohjeiden mukaisesti jotakin työyhteisöosaamisen alaa kuitenkin ilman perusteellista ymmärrystä sen sisällöstä. Hänen osallistumisensa lähipäivien työskentelyyn ja ryhmätöihin on puutteellista
tai
Opiskelija tietää, mitä työyhteisöosaamisella tarkoitetaan. Hän pystyy kuvaamaan ohjeiden mukaisesti jotakin työyhteisöosaamisen alaa. Hän osallistuu lähipäivien työskentelyyn ja ryhmätöihin osittain.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tietää ja ymmärtää, mitä työyhteisöosaamisella tarkoitetaan. Hän pystyy laatimaan ohjeiden mukaisen ja lähdemateriaalia peilaavan esityksen työyhteisöosaamisesta ja esittelee sen muulle ryhmälle. Opiskelija asennoituu opintojaksoon positiivisesti ja osallistuu lähipäivien työskentelyyn ja ryhmätöihin aktiivisesti.
tai
Opiskelija tietää ja ymmärtää, mitä työyhteisöosaamisella tarkoitetaan. Hän pystyy suunnittelemaan ja kirjoittamaan ohjeiden mukaisen ja lähdemateriaalia hyvin peilaavan esityksen työyhteisöosaamisesta ja esittelee sen asianmukaisesti muulle ryhmälle. Opiskelija asennoituu opintojaksoon positiivisesti ja osallistuu lähipäivien työskentelyyn ja ryhmätöihin hyvin aktiivisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tietää ja ymmärtää, mitä työyhteisöosaamisella tarkoitetaan. Hän pystyy suunnittelemaan ja kirjoittamaan ohjeiden mukaisen ja erinomaisella tavalla lähdemateriaalia peilaavan esityksen työyhteisöosaamisesta ja esittelee sen ansiokkaasti muulle ryhmälle. Opiskelija asennoituu opintojaksoon erittäin positiivisesti ja osallistuu lähipäivien työskentelyyn ja ryhmätöihin aktiivisesti tuoden tähän jotain uutta ja merkityksellistä.

Lisätiedot

ENNAKKOTEHTÄVÄ
Ennen lähipäiviä tutustu seuraaviin materiaaleihin:
TIIMITYÖ: https://en.wikipedia.org/wiki/Group_dynamics
sekä Yhteistyöllä tiimiksi: vastaanottotiimin toiminnan kehittäminen osallistaen ?
Liippo, Eeva (Turun ammattikorkeakoulu, 2016). Saatavissa: http://www.theseus.fi/handle/10024/113622
TULEVAISUUS
Tulevaisuuden osaamisen varmistaminen FUAS-kirjastoissa ?
Lahdenranta, Marjo (Turun ammattikorkeakoulu, 2013). Saatavissa:
http://www.theseus.fi/handle/10024/67912

Siirry alkuun