Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA57-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2023 - 10.09.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
englanti
Paikat
40 - 65
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Meeri Rusi
Ryhmät
PSOSTK22
Sosionomi (AMK), Turku, K22
PSOSK22V
Sosionomi (AMK), Salo, verkko K22
PSOSS22V
Sosionomi (AMK), Turku, verkko S22
PSOSTS22
Sosionomi (AMK), Turku, S22
PSOSS22EN
Degree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S22
Opintojakso
TH00CA57
Toteutukselle TH00CA57-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Toteutus 1.9.2023 - 30.11.2023
- Aikataulun päivitys 21.11.2023: Tehtäviä a, b c ja d voi palauttaa 31.12.2023 asti. (MR)

Opintojakson voi suorittaa yksin tai yhdessä parin kanssa.
Voit tehdä opintojakson tehtävät joko suomeksi tai englanniksi.

Opintojakson itsenäinen opiskelu kannattaa aloittaa heti syyskuun alussa. Opintojaksolla ei ole kontaktitunteja.
Ohjeet ja opiskelutapa löytyvät itslearningista.

Aluksi perehdytään palvelumuotoilun lähtökohtiin 2 op verran tekemällä itslearnigista löytyviä tehtäviä omaan tahtiin.
Sen jälkeen tehdään suunnitelma palvelumuotoilun harjoituksen tekemistä varten. Ohjeet ja palautus itslearnigissä.
Kun suunnitelma on hyväksytty, voitte aloittaa varsinaisen harjoituksen tekemisen. Ohjeet ja palautus itslearningissa.

Opintojakson osat:
1.9 - 30.9.2023
A. Palvelumuotoilun periaatteet, terminologia ja palvelumuotoilun prosessi -tehtävä 1 op
Tutustutaan materiaaliin, jonka perusteella tehdään tehtävät ja huoneentaulut.
- Mitä käsitteitä palvelumuotoilun yhteydessä käytetään?
- Mitä työkaluja palvelumuotoilussa käytetän palvelun kuvaamiseen?
- Miten kehittämisestä voi tulla organisaatioon jatkuva (iteratiivinen) prosessi?
- Kirjoitetaan oma palvelumuotoilun soveltamisen huoneentaulu

B. Tiedon kerääminen asiakkaiden tarpeista ja asiakasymmärryksen analyysi 1 op
- Miten ja millä menetelmillä asiakkaiden tarpeita voi tunnistaa, tutkia ja kerätä?
- Kun on saatu käsitys asiakkaiden tarpeista, miten asiakasymmärryksen analyysi tehdään ja miten sitä hyödynnetään jatkotyössä?

1.10.-30.11.2023
C. Suunnitelma palvelun (palvelun osan) kehittämisestä palvelumuotoilun avulla 1 op
D. Palvelumuotoilun tehtävä ja tiedon visualisointi 2 op

Tavoitteet

• ymmärrät palvelumuotoilun periaatteita, terminologiaa ja tunnet palvelumuotoilun prosessin
• tunnet ja osaat hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja ja välineitä prosessin eri vaiheissa
• osaat suunnitella, kehittää ja innovoida palveluja palvelumuotoilun avulla
• osaat kerätä tietoa asiakkaiden tarpeista ja analysoida asiakasymmärrystä palvelumuotoilussa
• ymmärrät käyttäjä- ja asiakaslähtöisen kehittämisen periaatteet
• osaat hyödyntää visualisointia palvelumuotoilun prosessissa

Sisältö

• palvelumuotoilun periaatteet, menetelmät ja työkalut
• tiedon visualisointi
• palvelumuotoiluprosessin toteuttaminen harjoitustyönä

Opetusmenetelmät

Itsenäinen verkko-opiskelu itslearning-alustalla.
Oppiminen perustuu itsenäiseen tiedonhankintaan ja sen soveltamiseen oppimistehtävissä.

Kansainvälisyys

Itsenäinen opiskelu yksin tai parin kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät 5op = 135h opiskelijan työtä.

Siirry alkuun