Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen toiminta ja lasten ohjaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA81-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.10.2023 - 06.02.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.02.2024 - 05.03.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 25
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Tiina Suni
Marika Kouki
Ryhmät
PSOSTK22
Sosionomi (AMK), Turku, K22
PSOSK22V
Sosionomi (AMK), Salo, verkko K22
PSOSS22V
Sosionomi (AMK), Turku, verkko S22
PSOSTS22
Sosionomi (AMK), Turku, S22
Opintojakso
TH00CA81
Toteutukselle TH00CA81-3002 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Jakso toteutuu viikoilla 6 - 10

Opintojakso toteutetaan hybridimallilla, jossa osa opiskelijoista osallistuu verkon kautta ja osa paikan päällä kampuksella. Voit itse valita osallistumistavan. Lisäksi jaksolla työskennellään itsenäisesti annettujen tehtävien parissa. Opintojaksolla käytetään tiiviisti Itslearning-oppimisalustaa. Opintojakso sisältää itsenäistä tiedonhakua ja perehtymistä materiaaleihin erilaisten tehtävien kautta. Opiskelu edellyttää sinulta opiskelijana aktiivista ja itsenäistä työskentelyotetta sekä aiemmin oppimasi ja kokemasi hyödyntämistä ja jakamista muiden opiskelijoiden kanssa.

Varhaiskasvatuksen toiminta ja lasten ohjaaminen -opintojaksolla on yksi opettajajohtoinen tapaaminen. Muilta osin työskentely tapahtuu aktiivisesti parin kanssa toimien ja Itslearning-alustaa käyttäen. Parin itsenäisen työskentelyn ohjeistus löytyy Itslearningista. Tapaamiset tiistaisin verkossa tai kampuksella klo 16-18.

ti 6.2.2024 klo 16 -18 Opettajajohtoista pajatoimintaa hybridisti verkossa ja kampuksella, Zoom-linkki https://turkuamk.zoom.us/my/tiinasuni
ti 13.2.2024 klo 16 -18 Itsenäinen parityöskentely: ohjaustoiminnan suunnittelu
Viikolla 8 itsenäinen työskentely ohjaussuunnitelman parissa: ohjauksen toteuttaminen
ti 27.2.2024 klo 16 -18 Itsenäinen parityöskentely: leikki
ti 5.3.2024 klo 16 -18 Itsenäinen verkkotyöskentely vertaisparein: ohjausvideoiden katselu ja vertaisarviointi Itsissä (opettajat mukana vertaispalautteen antajina)

Tavoitteet

• ymmärrät leikin ja leikkiympäristöjen merkityksen sekä leikin ohjaamisen lapsen hyvinvoinnin ja kehityksen perustana
• osaat havainnoida ja dokumentoida lapsen leikkiä
• osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida toimintaa alle ja yli kolmevuotiaille huomioiden lasten osallisuuden
• tunnet lapsiryhmän ohjaamisen periaatteita
• ymmärrät arkitoiminnan merkityksen lapsen hyvinvoinnin ja kehityksen tukemisessa

Sisältö

• leikki eri ikävaiheissa
• alle ja yli kolmevuotiaiden lasten toiminnan erityspiirteet
• lapsilähtöisen toiminnan suunnittelu ja ohjaaminen eri oppimisen alueilla
• kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuus, kokopäiväpedagogiikka, ohjausvuorovaikutus
• leikin havainnointi- ja dokumentointitavat

Opetusmenetelmät

Parityöskentely
Vertaisarviointi

Kansainvälisyys

Toiminnallinen oppiminen
Työelämäyhteydessä oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävä (Vasu-tehtävä) ja hybriditapaamiset 1,5 op
Oppimistehtävä: parityönä lapsiryhmän ohjaussuunnitelma, toteutus ja arviointi + videointi ja raportointi 3,5 op

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.

Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.

Siirry alkuun