Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen toiminta ja lasten ohjaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA81-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 06.02.2024

Ajoitus

06.02.2024 - 05.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 25

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Tiina Suni
  • Marika Kouki

Ryhmät

  • PSOSTK22
    Sosionomi (AMK), Turku, K22
  • PSOSTS22
    Sosionomi (AMK), Turku, S22
  • PSOSK22V
    Sosionomi (AMK), Salo, verkko K22
  • PSOSS22V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S22
  • 06.02.2024 15:00 - 18:00, Varhaiskasvatuksen toiminta ja lasten ohjaaminen TH00CA81-3002
  • 06.02.2024 16:00 - 18:00, Varhaiskasvatuksen toiminta ja lasten ohjaaminen TH00CA81-3002
  • 13.02.2024 16:00 - 18:00, Varhaiskasvatuksen toiminta ja lasten ohjaaminen TH00CA81-3002
  • 20.02.2024 16:00 - 18:00, Varhaiskasvatuksen toiminta ja lasten ohjaaminen TH00CA81-3002
  • 27.02.2024 16:00 - 18:00, Varhaiskasvatuksen toiminta ja lasten ohjaaminen TH00CA81-3002
  • 05.03.2024 16:00 - 18:00, Varhaiskasvatuksen toiminta ja lasten ohjaaminen TH00CA81-3002

Tavoitteet

• ymmärrät leikin ja leikkiympäristöjen merkityksen sekä leikin ohjaamisen lapsen hyvinvoinnin ja kehityksen perustana
• osaat havainnoida ja dokumentoida lapsen leikkiä
• osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida toimintaa alle ja yli kolmevuotiaille huomioiden lasten osallisuuden
• tunnet lapsiryhmän ohjaamisen periaatteita
• ymmärrät arkitoiminnan merkityksen lapsen hyvinvoinnin ja kehityksen tukemisessa

Sisältö

• leikki eri ikävaiheissa
• alle ja yli kolmevuotiaiden lasten toiminnan erityspiirteet
• lapsilähtöisen toiminnan suunnittelu ja ohjaaminen eri oppimisen alueilla
• kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuus, kokopäiväpedagogiikka, ohjausvuorovaikutus
• leikin havainnointi- ja dokumentointitavat

Opetusmenetelmät

Parityöskentely
Vertaisarviointi

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Toiminnallinen oppiminen
Työelämäyhteydessä oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävä (Vasu-tehtävä) ja hybriditapaamiset 1,5 op
Oppimistehtävä: parityönä lapsiryhmän ohjaussuunnitelma, toteutus ja arviointi + videointi ja raportointi 3,5 op

Sisällön jaksotus

Jakso toteutuu viikoilla 6 - 10

Opintojakso toteutetaan hybridimallilla, jossa osa opiskelijoista osallistuu verkon kautta ja osa paikan päällä kampuksella. Voit itse valita osallistumistavan. Lisäksi jaksolla työskennellään itsenäisesti annettujen tehtävien parissa. Opintojaksolla käytetään tiiviisti Itslearning-oppimisalustaa. Opintojakso sisältää itsenäistä tiedonhakua ja perehtymistä materiaaleihin erilaisten tehtävien kautta. Opiskelu edellyttää sinulta opiskelijana aktiivista ja itsenäistä työskentelyotetta sekä aiemmin oppimasi ja kokemasi hyödyntämistä ja jakamista muiden opiskelijoiden kanssa.

Varhaiskasvatuksen toiminta ja lasten ohjaaminen -opintojaksolla on yksi opettajajohtoinen tapaaminen. Muilta osin työskentely tapahtuu aktiivisesti parin kanssa toimien ja Itslearning-alustaa käyttäen. Parin itsenäisen työskentelyn ohjeistus löytyy Itslearningista. Tapaamiset tiistaisin verkossa tai kampuksella klo 16-18.

ti 6.2.2024 klo 16 -18 Opettajajohtoista pajatoimintaa hybridisti verkossa ja kampuksella, Zoom-linkki https://turkuamk.zoom.us/my/tiinasuni
ti 13.2.2024 klo 16 -18 Itsenäinen parityöskentely: ohjaustoiminnan suunnittelu
Viikolla 8 itsenäinen työskentely ohjaussuunnitelman parissa: ohjauksen toteuttaminen
ti 27.2.2024 klo 16 -18 Itsenäinen parityöskentely: leikki
ti 5.3.2024 klo 16 -18 Itsenäinen verkkotyöskentely vertaisparein: ohjausvideoiden katselu ja vertaisarviointi Itsissä (opettajat mukana vertaispalautteen antajina)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä parityönä (ohjeet Itsissä) täydennettävä / T1 -K5
1. palautus 12.3.2024
2. palautus 26.3.2024

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1-2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja harjoittelee tavoitteellisen toiminnan suunnittelua ja toteutusta lapsiryhmälle.
- Opiskelijalla on lapsiryhmän ohjaamisessa ja ohjausvuorovaikutuksessa kehitettävää. Lasten osallisuus ja oppimisen alueiden hyödyntäminen näkyy osittain hänen toiminnassaan.
- Opiskelijan työskentelyssä toiminnan arviointi ja sen pedagoginen dokumentointi lasten kanssa ei vielä toteudu
- Opiskelija ymmärtää osittain leikin merkityksen lapsen hyvinvoinnille ja sosiaaliselle kehitykselle

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa, vaikkei lasten osallisuus ja oppimisen alueet lapsiryhmän ohjauksessa vielä täysin kohtaa.
- Opiskelijan ohjausvuorovaikutus on hyvää ja hän ottaa toiminnassa huomioon lasten aloitteet.
- Opiskelija onnistuu toiminnan arvioinnissa ja dokumentoinnissa yhdessä lasten kanssa ja tukee lasten oppimaan oppimista.
- Opiskelija ymmärtää hyvin leikin merkityksen lapsen hyvinvoinnille ja sosiaaliselle kehitykselle

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja suunnittelee, toteuttaa ja arvioi pedagogista toimintaa.
- Opiskelija soveltaa eri oppimisen alueita ja ohjausvuorovaikutuksessa korostuu lasten osallisuus ja lapsilähtöinen työskentelyote.
- Opiskelija arvioi lasten kanssa toimintaa monipuolisesti dokumentoiden ja tukien lasten oppimaan oppimista
- Opiskelija ymmärtää erinomaisesti leikin merkityksen lapsen hyvinvoinnille ja sosiaaliselle kehitykselle

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.