Siirry suoraan sisältöön

2D-piirrosanimaation perusteet (10 op)

Toteutuksen tunnus: KU00BT46-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 31.10.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.12.2023 - 31.03.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 12
Koulutus
Kuvataiteen koulutus
Opettajat
Elli Vuorinen
Opintojakso
KU00BT46
Toteutukselle KU00BT46-3004 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opiskelija tunnistaa animaation ilmaisuun liittyvän rytmin, liikkeen ja ajoituksen merkityksen ja hän osaa nimetä animoinnin perusperiaatteet.

Opiskelija osaa soveltaa piirrosanimoinnin perusperiaatteita ihmis- eläin- ja elottomien hahmojen liikkeisiin ja hyödyntää animaation ilmaisukieltä. Hän osaa käyttää digitaalista Toonboom -animaatio-ohjelmaa.

Opintojakso toteutuu 1.12.2023-30.3.2024 välisenä aikana.

Opintojaksolle otetaan 10-12 opiskelijaa, ensisijaisesti animaation opiskelijoita ja sen jälkeen kuvataiteen koulutuksen muilta suutautumisaloilta ja sitten yleisesti AMK:n opiskelijoita ilmoittautumisjärjestyksessä. Mahdollisista muutoksista tullaan ilmoittamaan toteutuksen kuvauksessa sekä ilmoittautuneille sähköpostitse.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- animoida piirtäen kaksiulotteisia hahmoja
- nimetä animoinnin perusperiaatteet
- soveltaa piirrosanimoinnin perusperiaatteita ihmis- ja eläinhahmoen ja elottomien hahmojen liikkeisiin
- käyttää 2D-animaation ohjelmistoja

Sisältö

Opiskelijat perehtyvät piirrosanimaation perusperiaatteisiin tekemällä erilaisia harjoituksia käyttäen kynää ja paperia. Harjoitukset alkavat elottomista esineistä ja niiden liikkeistä ja siirtyvät elollisiin; eläimiin ja ihmisiin. Jakson aikana opiskellaan 2D-animaatio-ohjelmisto ja sen käyttö animoinnissa ja kuvakäsikirjoituksen tekemisessä.

Oppimateriaalit

Richard Williams: The animator's survival kit: [a manual of methods, principles and formulas for classical, computer, games, stop motion and internet animators] sekä siihen liittyvä DVD boksi.

Opetusmenetelmät

Opintojakson aikana opiskellaan piirrosanimoinnin perussäännöt ja tehdään ohjattuna sekä itsenäisesti animoinnin perusharjoituksia (esineet, eläimet, ihmiset) käyttäen kynää, paperia ja valopöytää.
Jakson aikana opiskellaan 2D-animaatio-ohjelma Toonboom

Kansainvälisyys

Kontaktiopetusta ja itsenäisiä harjoitteita. Kontaktiopetuksen aikana opettaja tarkastaa animointiharjoitukset sekä antaa palautteen ja korjausehdotukset.

Siirry alkuun