Siirry suoraan sisältöön

Markkinoinnin ja myynnin kehittämistehtävä (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00CS15-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.06.2025 - 09.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
09.09.2025 - 08.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Salo IoT Campus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Jaana Merikallio
Taru Kankaanpää
Ryhmät
MLIISK24
Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2024
Opintojakso
KH00CS15

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 15 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 09.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Lähitapaaminen, Markkinoinnin ja myynnin kehittämistehtävä KH00CS15-3001
SAL_1056d_Demi Demi avo muunto
Ma 06.10.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Lähitapaaminen, Markkinoinnin ja myynnin kehittämistehtävä KH00CS15-3001
SAL_1056d_Demi Demi avo muunto
Ma 06.10.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Lähitapaaminen, Markkinoinnin ja myynnin kehittämistehtävä KH00CS15-3001
SAL_1056d_Demi Demi avo muunto
Ti 28.10.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Lähitapaaminen, Markkinoinnin ja myynnin kehittämistehtävä KH00CS15-3001
SAL_1056d_Demi Demi avo muunto
Ma 08.12.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Lähitapaaminen, Markkinoinnin ja myynnin kehittämistehtävä KH00CS15-3001
SAL_1056d_Demi Demi avo muunto
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Lähitapaamiset:
9.9. klo 13.16 Kurssin esittely ja markkinointisuunnitelman tai myynnin kehittämissuunnitelman briiffaus.
6.10. klo 9-12 ja 13-16 Asiakaskäyttäytymisen laboratoriotyöskentelyä
28.10. klo 9-12 Suunnitelmien rajaus, työstäminen ja palaute jatkotyöstöä varten
8.12. klo 13-16 Suunnitelmien esitykset

Opiskelija osaa tehdä tavoitteellisen ja toteuttamiskelpoisen markkinointisuunnitelman tai myynnin kehittämissuunnitelman.
Opiskelija tunnistaa mahdollisuuksia hyödyntää asiakaskäyttäytymislaboratoriota markkinoinnin ja myynnin kehittämisessä.

Opiskelija osaa käyttää tietolähteitä ja perustella suunnitelmassaan esittämät mitattavat tavoitteet ja toimenpiteet.
Opiskelija pystyy esittelemään viimeisellä lähikerralla visuaalisesti 1-2 ydinideaa/toimenpidettä tekemästään suunnitelmasta.

Syksyn Sisältömarkkinointi-kurssista saat työkaluja markkinoinnin kehittämistehtävään. Muista myös kaivaa esiin viime syksyn Digitaalisen markkinoinnin ja myynnin materiaalit Itsistä. Kevään 2025 myynnin kursseista sekä myynnin ja markkinoinnin johtamisen kurssista voit myös saada ideoita myynnin kehittämissuunnitelmaan, mutta tuotokset eivät voi olla samoja.

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- hyödyntää markkinoinnin ja myynnin suunnitelmaa omassa kehittämistehtävässään.
- asettaa selkeät tavoitteet kehittämistehtävään, jonka avulla yritys pystyy konkreettisten toimenpiteiden avulla lisäämään myyntiä markkinoinnin avulla.
- käyttää kehitystehtävään soveltuvaa tietoperustaa toimenpide-ehdotusten argumentoinnissa.

Sisältö

- kehittämistehtävän rajaus ja teorian haltuun ottaminen
- käytännön asiakasprojektin (case) hankinta ja taustatietojen kerääminen
- myynti- ja markkinointisuunnitelma kirjoittaminen ja sen esittely

Oppimateriaalit

Kurssi pohjautuu markkinoinnin ja myynnin aikaisempiin opintojaksoihin sekä syksyn opintojaksoon Sisältömarkkinointi.

Opetusmenetelmät

Hyödynnetään mm. seuraavia oppimismenetelmiä:
- yhteistyö valitun yrityksen kanssa, joka sisältää myös haastattelun
- tiedonhaku ja ideointi
-perehtyminen asiakaskäyttäytymislaboratorion toimintaan ja sen hyödyntäminen myynnin ja markkinoinnin kehittämisessä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yhteisöllinen ja työelämälähtöinen tiedon rakentaminen, jakaminen ja soveltaminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Markkinointisuunnitelman tai myynnin kehittämissuunnitelman tekeminen ohjeistuksen mukaan. Suunnitelma pohjautuu yrityksen liiketoiminnan ja myynnin tavoitteiden tuntemiseen.

Markkinointisuunnitelman keskeinen sisältö esitellään viimeisellä lähitapaamisella.

5 op eli 135 tuntia aktiivista työtä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Markkinointisuunnitelma tai myynnin kehittämissuunnitelma valitulle yritykselle.

Suunnitelman keskeinen sisältö esitellään viimeisessä lähitapaamisessa.

Tehtävän palautus deadlineen (30.11.) mennessä.

Jos opiskelija on pois enemmän kuin yhden kerran, kurssi hylätään.

Hylätty (0)

Opiskelija on pois lähitapaamisista enemmän kuin kerran tai ei palauta tehtävää deadlineen 30.11. mennessä.
Opiskelija ei ole palauttanut isuunnitelmaa ohjeistuksen mukaisesti tai ei ole pitänyt esitystä viimeisessä lähitapaamisessa.
Suunnitelmassa ei ole käytetty aiheeseen sopivaa tietoperustaa. Lähteitä ei ole mainittu.
Suunnitelma sisältää plagioitua tekstiä yli 30%. Teksti on suoraan tekoälyn tuottamaa ja tekoälyn käyttöä ei ole selvästi merkitty tekstiviitteiden avulla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- sisällyttää suunnitelmaan vaaditut osa-alueet ja suunnitelma vastaa osittain valittuun kehittämistavoitteeseen.
- määrittelee suunnitelman tavoitteet ja niihin tarvittavat toimenpiteet yleisellä tasolla. Toteutus edellyttäisi vielä suunnitelman työstämistä, jotta se olisi toteutuskelpoinen.
- hyödyntää tietopohjaa suunnitelmassa ja lähteitä on käytetty hyvin rajallisesti tai lähdeviitteet puuttuvat.
-esitys viimeisellä lähikerralla

.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- sisällyttää suunnitelmaan vaaditut ja suunnitelman tavoitteiden kannalta oleelliset osa-alueet.
- määrittelee suunnitelman mitattavat tavoitteet, niiden mittarit ja tarvittavat toimenpiteet.
- hyödyntää aiheeseen liittyviä keskeisiä tietolähteitä suunnitelmassa, joiden avulla perustelee valintojaan.
- visuaalinen esitys viimeisellä lähikerralla
- saa toimeksiantajalta palautteen ja kirjaa sen markkinointisuunnitelmaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- määrittelee suunnitelman mitattavat tavoitteet, niiden mittarit ja yksittäiset toimenpiteet, joilla tavoitteet pystytään saavuttamaan.
- tuottaa toteuttamis- ja esittämiskelpoisen suunnitelman, joka soveltuu yrityksen päätöksenteon tueksi ja sisältää kattavasti toteuttamiseen tarvittavat osa-alueet.
- tuottaa suunnitelman, josta yritys on ottanut/voi ottaa yhden tai useampia toimenpiteitä osaksi omia kehittämistavoitteitaan.
- esittelee innovatiivisesti ja asiantuntevasti suunnitelman keskeiset tavoitteet ja konkreettiset toimenpiteet.
- valitsee ja hyödyntää suunnitelmaan soveltuvaa monipuolista tietopohjaa, jonka avulla pystyy perustelemaan valintojaan.
- saa toimeksiantajalta palautteen, joka osoittaa suunnitelman hyödyllisyyden yritykselle ja kirjaa sen suunnitelmaan.
- on selkeästi panostanut visuaaliseen esitykseen viimeisellä lähikerralla.

Siirry alkuun