Siirry suoraan sisältöön

Service Design (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00CE21-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 27.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
27.09.2024 - 29.11.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
englanti
Paikat
0 - 50
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Janne Granfors
Telle Tuominen
Ryhmät
PLIITS23BOM
PLIITS23BOM
VaihtoS24Yrmy
VaihtoS24Yrmy
Opintojakso
KH00CE21

Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 35 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 25.09.2024 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3004
LEM_A317 Oppimistila
Pe 04.10.2024 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3004
ICT_B1026_Gamma GAMMA
Pe 11.10.2024 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3004
LEM_A306 Oppimistila BYOD
LEM_B166 Kullervo
Pe 25.10.2024 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3004
LEM_A313 Oppimistila BYOD
LEM_B166 Kullervo
Pe 01.11.2024 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3004
LEM_A306 Oppimistila BYOD
LEM_A317 Oppimistila
Pe 08.11.2024 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3004
LEM_A308 Oppimistila BYOD
LEM_A312 Oppimistila BYOD
Pe 15.11.2024 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3004
LEM_A308 Oppimistila BYOD
LEM_B163 Vellamo muunto
Pe 22.11.2024 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3004
LEM_A308 Oppimistila BYOD
LEM_B163 Vellamo muunto
Pe 29.11.2024 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3004
LEM_A308 Oppimistila BYOD
LEM_A314 Oppimistila BYOD
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa viikolla 39 ja päättyy viikolla 49.

Opintojakson sisältö:
- Palvelumuotoilun konsepti ja terminologia
- Palvelumuotoilun periaatteet ja prosessit
- Palvelumuotoilussa käytettävät menetelmät ja työkalut

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää käyttäjäkeskeisen palvelusuunnittelun periaatteet
- kuvata palvelumuotoilun prosessin
- käyttää palvelumuotoilun työkaluja
- toteuttaa pienimuotoisen palvelumuotoiluprojektin.

Sisältö

- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet ja prosessit
- Palvelumuotoilun menetelmät
- Käyttäjäkeskeinen palvelusuunnittelu

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta:

- Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.

- Morelli, N., de Götzen, A. & Simeone, L. 2021. Service Design Capabilities. Cham, Switzerland. Springer Series in Design and Innovation.

- Stickdorn, M., Hormess, M.E., Lawrence, A., Schneider, J. 2018. This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World. O'Reilly Media. (www.thisisservicedesigndoing.com)

Opettajan jakamat luentomateriaalit

Artikkeleita

Opetusmenetelmät

Luennot
Yksilötehtävät
Ryhmätyöt
Projektityö
Esitykset
Projektiraportti
Itse- ja vertaisarviointi

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka
Ryhmätyöskentely
Projektityö

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen ja se vastaa n. 135 tunnin työpanosta.

Työmäärän jakautuminen:
Kontaktitunnit: 36 h
Etäopinnot: 99 h
- Palvelumuotoiluprojekti: 87 h
- Yksilötehtävä: 10 h
- Itse- ja vertaisarvioinnit: 2 h

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötehtävä arvioidaan seuraavilla kriteereillä:
• Palvelumuotoilun menetelmien ja työkalujen käyttö
• Dokumentaation ja tuotosten laatu
• Kattavuus: tehtävän osat tehtäväohjeiden mukaisesti
• Visuaalisuus/selkeys: kuviot ja havainnollistukset ovat selkeitä ja ymmärrettäviä
• Esitys: johdonmukaisuus ja selkeysi, esityksen visuaalinen ilme

Ryhmätyötä (projekti) arvioidaan seuraavilla kriteereillä:
• Palvelumuotoilun menetelmien ja työkalujen käyttö
• Dokumentaation laatu
• Kattavuus: projektin osat ohjeistuksen mukaisesti
• Tehtävän osat tehtäväohjeiden mukaisesti
• Visuaalisuus/selkeys: kuviot ja havainnollistukset ovat selkeitä ja asiakkaalle ymmärrettäviä
• Tehdyn palvelumuotoilutyön perusteella tehdyt johtopäätökset: miten löydökset toteutetaan suosituksiksi
• Esitys: johdonmukaisuus ja selkeysi, esityksen visuaalinen ilme

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5.

Seuraavat painotetut komponentit vaikuttavat loppuarvosanaan:
- Yksilötehtävä (henkilökohtainen tehtävä, esitys) 30%
- Ryhmätyö (projektitehtävä) 70 %

Tehtävien palauttaminen ajoissa vaikuttaa arvosanaan.

Arvosanaan vaikuttavat myös itse- ja vertaisarvioinnit.

Läsnäolo (myös ryhmätyössä) voi nostaa tai alentaa arvosanaa.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole palauttanut yksilötehtävää ja/tai hän ei ole osallistunut ryhmätyöhön.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

360 / 5 000
Tuotoksissa on joitain hyviä osia, ne täyttävät jossain määrin arviointikriteerit. Palvelumuotoilun teorian ja metodologian soveltaminen on hajanaista. Esitys on hajanainen ja epäselvä. Esityksen visuaalinen ilme on sekalaista tai keskeneräistä. Ryhmätyötuotoksista puuttuu asiakaslähtöisyys ja ne ovat tuskin soveltuvia asiakkaan käyttöön.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tuloksissa on joitain ansiokkaita osia, ne täyttävät suurelta osin arviointikriteerit. Kaikki tuotokset on palautettu ajallaan. Palvelumuotoilun teorian ja metodologian soveltaminen hyvää. Esitys on selkeä ja ymmärrettävästi toteutettu. Visuaalinen esitys on havainnollistava. Ryhmätyösuoritukset ovat asiakaslähtöisiä ja mahdollisesti asiakkaalle sovellettavissa käyttöön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit huomioiden tuotoksissa on useita merkittäviä ansioita. Kaikki tuotokset on palautettu ajallaan. Palvelumuotoilun teoriaa ja metodologiaa sovelletaan erinomaisesti. Esitys on selkeä ja johdonmukainen. Visuaalinen esitys on havainnollistava ja houkutteleva. Ryhmätyösuoritukset ovat asiakaslähtöisiä ja asiakkaalle helposti sovellettavissa.

Lisätiedot

Itslearning ja sähköposti.

Siirry alkuun