Service Design (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00CE21-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.06.2024 - 27.09.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 27.09.2024 - 29.11.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Janne Granfors
- Telle Tuominen
- Ryhmät
-
PLIITS23BOMPLIITS23BOM
-
VaihtoS24YrmyVaihtoS24Yrmy
- Opintojakso
- KH00CE21
Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 35 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 25.09.2024 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Service Design KH00CE21-3004 |
LEM_A317
Oppimistila
|
Pe 04.10.2024 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Service Design KH00CE21-3004 |
ICT_B1026_Gamma
GAMMA
|
Pe 11.10.2024 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Service Design KH00CE21-3004 |
LEM_A306
Oppimistila BYOD
LEM_B166 Kullervo |
Pe 25.10.2024 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Service Design KH00CE21-3004 |
LEM_A313
Oppimistila BYOD
LEM_B166 Kullervo |
Pe 01.11.2024 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Service Design KH00CE21-3004 |
LEM_A306
Oppimistila BYOD
LEM_A317 Oppimistila |
Pe 08.11.2024 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Service Design KH00CE21-3004 |
LEM_A308
Oppimistila BYOD
LEM_A312 Oppimistila BYOD |
Pe 15.11.2024 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Service Design KH00CE21-3004 |
LEM_A308
Oppimistila BYOD
LEM_B163 Vellamo muunto |
Pe 22.11.2024 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Service Design KH00CE21-3004 |
LEM_A308
Oppimistila BYOD
LEM_B163 Vellamo muunto |
Pe 29.11.2024 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Service Design KH00CE21-3004 |
LEM_A308
Oppimistila BYOD
LEM_A314 Oppimistila BYOD |
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa viikolla 39 ja päättyy viikolla 49.
Opintojakson sisältö:
- Palvelumuotoilun konsepti ja terminologia
- Palvelumuotoilun periaatteet ja prosessit
- Palvelumuotoilussa käytettävät menetelmät ja työkalut
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää käyttäjäkeskeisen palvelusuunnittelun periaatteet
- kuvata palvelumuotoilun prosessin
- käyttää palvelumuotoilun työkaluja
- toteuttaa pienimuotoisen palvelumuotoiluprojektin.
Sisältö
- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet ja prosessit
- Palvelumuotoilun menetelmät
- Käyttäjäkeskeinen palvelusuunnittelu
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta:
- Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.
- Morelli, N., de Götzen, A. & Simeone, L. 2021. Service Design Capabilities. Cham, Switzerland. Springer Series in Design and Innovation.
- Stickdorn, M., Hormess, M.E., Lawrence, A., Schneider, J. 2018. This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World. O'Reilly Media. (www.thisisservicedesigndoing.com)
Opettajan jakamat luentomateriaalit
Artikkeleita
Opetusmenetelmät
Luennot
Yksilötehtävät
Ryhmätyöt
Projektityö
Esitykset
Projektiraportti
Itse- ja vertaisarviointi
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka
Ryhmätyöskentely
Projektityö
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen ja se vastaa n. 135 tunnin työpanosta.
Työmäärän jakautuminen:
Kontaktitunnit: 36 h
Etäopinnot: 99 h
- Palvelumuotoiluprojekti: 87 h
- Yksilötehtävä: 10 h
- Itse- ja vertaisarvioinnit: 2 h
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilötehtävä arvioidaan seuraavilla kriteereillä:
• Palvelumuotoilun menetelmien ja työkalujen käyttö
• Dokumentaation ja tuotosten laatu
• Kattavuus: tehtävän osat tehtäväohjeiden mukaisesti
• Visuaalisuus/selkeys: kuviot ja havainnollistukset ovat selkeitä ja ymmärrettäviä
• Esitys: johdonmukaisuus ja selkeysi, esityksen visuaalinen ilme
Ryhmätyötä (projekti) arvioidaan seuraavilla kriteereillä:
• Palvelumuotoilun menetelmien ja työkalujen käyttö
• Dokumentaation laatu
• Kattavuus: projektin osat ohjeistuksen mukaisesti
• Tehtävän osat tehtäväohjeiden mukaisesti
• Visuaalisuus/selkeys: kuviot ja havainnollistukset ovat selkeitä ja asiakkaalle ymmärrettäviä
• Tehdyn palvelumuotoilutyön perusteella tehdyt johtopäätökset: miten löydökset toteutetaan suosituksiksi
• Esitys: johdonmukaisuus ja selkeysi, esityksen visuaalinen ilme
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5.
Seuraavat painotetut komponentit vaikuttavat loppuarvosanaan:
- Yksilötehtävä (henkilökohtainen tehtävä, esitys) 30%
- Ryhmätyö (projektitehtävä) 70 %
Tehtävien palauttaminen ajoissa vaikuttaa arvosanaan.
Arvosanaan vaikuttavat myös itse- ja vertaisarvioinnit.
Läsnäolo (myös ryhmätyössä) voi nostaa tai alentaa arvosanaa.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut yksilötehtävää ja/tai hän ei ole osallistunut ryhmätyöhön.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
360 / 5 000
Tuotoksissa on joitain hyviä osia, ne täyttävät jossain määrin arviointikriteerit. Palvelumuotoilun teorian ja metodologian soveltaminen on hajanaista. Esitys on hajanainen ja epäselvä. Esityksen visuaalinen ilme on sekalaista tai keskeneräistä. Ryhmätyötuotoksista puuttuu asiakaslähtöisyys ja ne ovat tuskin soveltuvia asiakkaan käyttöön.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tuloksissa on joitain ansiokkaita osia, ne täyttävät suurelta osin arviointikriteerit. Kaikki tuotokset on palautettu ajallaan. Palvelumuotoilun teorian ja metodologian soveltaminen hyvää. Esitys on selkeä ja ymmärrettävästi toteutettu. Visuaalinen esitys on havainnollistava. Ryhmätyösuoritukset ovat asiakaslähtöisiä ja mahdollisesti asiakkaalle sovellettavissa käyttöön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit huomioiden tuotoksissa on useita merkittäviä ansioita. Kaikki tuotokset on palautettu ajallaan. Palvelumuotoilun teoriaa ja metodologiaa sovelletaan erinomaisesti. Esitys on selkeä ja johdonmukainen. Visuaalinen esitys on havainnollistava ja houkutteleva. Ryhmätyösuoritukset ovat asiakaslähtöisiä ja asiakkaalle helposti sovellettavissa.
Lisätiedot
Itslearning ja sähköposti.