Siirry suoraan sisältöön

Innovaatiotyökalut (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3011607-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
26.10.2024 - 24.11.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
25.11.2024 - 24.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Opettajat
Timo Linnossuo
Ryhmät
MLILOK22
Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Opintojakso
3011607

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 25.11.2024 klo 17:00 - 21:00
(4 t 0 min)
Innovaatiotyökalut 3011607-3009
EDU_2027 Frans muunto byod
Ma 02.12.2024 klo 17:00 - 21:00
(4 t 0 min)
Innovaatiotyökalut 3011607-3009
EDU_2027 Frans muunto byod
Ma 09.12.2024 klo 17:00 - 21:00
(4 t 0 min)
Innovaatiotyökalut 3011607-3009
EDU_2027 Frans muunto byod
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Eri innovaatiomenetelmät ja niiden keskeiset työkalut

Tulevaisuuden tutkimus
The Three Box Solution
Sinisen meren strategia
Design Thinking
Palvelumuotoilu
Innovator's DNA
Innovator's Method
Innovator's Dilemma
Open Innovation
Lean Startup
Reverse Innovation
Business Model Canvas ja Value Proposition Canvas
Apecs Predator theory ja Ylitä kysynnän kuilu
Five disciplines for creating what customer's want Stanfor Research Institute
Cynefin Framework in innovation

Tavoitteet

Opiskelija osaa etsiä, valita ja soveltaa tilanteeseen sopivia innovaatiotyökaluja.

Sisältö

Erilaisiin innovaatiotyökaluihin tutustuminen, niiden vertailu ja soveltaminen erilaisiin tilanteisiin.

Oppimateriaalit

Ohjeet löytyvät Itslearningistä

Opetusmenetelmät

Teorian soveltaminen käytäntöön, tiimityöskentely ja dialogi.
Teorian haltuunotto
Tiedonhaku ja -käsittely.
Oman ymmärryksen näkyväksi tekeminen ja sen muille jakaminen.
(Käsitekartat, raportit, esitykset, podcastit ja videot)
Dokumentointi ja oppimisportfolio.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä, kurssi suoritetaan tekemällä oppien. Tarkempi ohjeistus ensimmäisellä luentokerralla ja ITS-learningissa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka,
Tutkiva oppiminenTekemällä oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja,

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät sisältäen:
Tiedonhaku
Oppimisprosessin dokumentointi
Löydetyn tiedon analysointi, käsittely ja jakaminen
Itsenäinen työskentely
Ryhmätyöskentely
Esitykset
Raportit

12 tuntia kontaktia
Tekemällä oppiminen ryhmissä
Yksilöllinen teoriaan tutustuminen kirjallisuuden, artikkelien, videoiden avulla

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Toiminnasta syntynyt evidenssi (tehtävät ja niistä koostettu portfolio), joissa näkyy vaadittava osaamisen kehittyminen

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn. Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa. Esimerkiksi omaehtoinen tiedonhaku puuttuu tai vaadittua kirjallisuutta ei ole luettu tai vaadittuja työkaliuja ja teorioita ei ole hyödynnetty tehtävissä tai osallistumattomuus vaadittuihin esityksiin tai tehtäviä puuttuu kokonaan tai ne on palautettu myöhässä. Minkäänlainen COPYPASTAUS ei ole sallittua ja aiheuttaa kurssin hylkäämisen sekä mahdollisesti muitakin seuraamuksia AMK:n villppi-säännösten mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtävät on palautettu aikataulussa, mutta ne ovat hyvin suppeita ja puutteellisia. Tai esityksissä on suuria puutteita.
Opiskelija käyttää keskeisiä liiketaloudellisia käsitteitä ja perusteorioita kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan. Osaa kuvailla, luokitella ja luetella asioita. Tuotokset ovat kuvailevia, mutta ei sisällä omaa pohdintaa tai syntyneitä oivalluksia. Yksittäiset teoriat tai käytännön havainnoinnit eivät linkity suurempaan kokonaisuuteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tehtävät on palautettu aikataulussa, ja ne ovat laajoja ja hyviä, teorioita on hyödynnetty, ja ohjeistettuja työkaluja on käytetty. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti. Ja esitykset ovat ansiokkaita.
Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja käyttää teoriaa sen kuvaamiseen. Osoittaa kykyä soveltaa jotain aihealueeseen liittyvää periaatetta ja kykenee yhdistelemään asioita. Hyödyntää hankkimaansa materiaalia ja teoriaa tehtävien suorittamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tehtävien suorittamisessa on erityisiä ansioita ja ne ovat laajoja ja perusteellisia.
Opiskelija näkee alalle ja organisaatiolle kriittisiä menestystekijöitä, ymmärtää teorioita ja esittää perustellen löydöksiään. Kykenee näkemään kehittämiskohteita ja on kriittisesti ajatteleva. Osaa analysoida syy-seuraussuhteita ja käsittelee asioita oivaltavasti. Laadukasta taustamateriaalia on haettu, löydetty ja sen käyttö on perusteltua.

Siirry alkuun