Innovaatiotyökalut (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3011607-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
26.10.2024 - 24.11.2024
Ajoitus
25.11.2024 - 24.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Opettaja
- Timo Linnossuo
Ryhmät
-
MLILOK22Liiketoiminnan logistiikan koulutus
- 25.11.2024 17:00 - 21:00, Innovaatiotyökalut 3011607-3009
- 02.12.2024 17:00 - 21:00, Innovaatiotyökalut 3011607-3009
- 09.12.2024 17:00 - 21:00, Innovaatiotyökalut 3011607-3009
Tavoitteet
Opiskelija osaa etsiä, valita ja soveltaa tilanteeseen sopivia innovaatiotyökaluja.
Sisältö
Erilaisiin innovaatiotyökaluihin tutustuminen, niiden vertailu ja soveltaminen erilaisiin tilanteisiin.
Oppimateriaalit
Ohjeet löytyvät Itslearningistä
Opetusmenetelmät
Teorian soveltaminen käytäntöön, tiimityöskentely ja dialogi.
Teorian haltuunotto
Tiedonhaku ja -käsittely.
Oman ymmärryksen näkyväksi tekeminen ja sen muille jakaminen.
(Käsitekartat, raportit, esitykset, podcastit ja videot)
Dokumentointi ja oppimisportfolio.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä, kurssi suoritetaan tekemällä oppien. Tarkempi ohjeistus ensimmäisellä luentokerralla ja ITS-learningissa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka,
Tutkiva oppiminenTekemällä oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja,
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät sisältäen:
Tiedonhaku
Oppimisprosessin dokumentointi
Löydetyn tiedon analysointi, käsittely ja jakaminen
Itsenäinen työskentely
Ryhmätyöskentely
Esitykset
Raportit
24 tuntia kontaktia
76 tuntia tekemällä oppiminen
36 tuntia teoriaan tutustuminen kirjallisuuden, artikkelien, videoiden avulla
Sisällön jaksotus
Eri innovaatiomenetelmät ja niiden keskeiset työkalut
Tulevaisuuden tutkimus
The Three Box Solution
Sinisen meren strategia
Design Thinking
Palvelumuotoilu
Innovator's DNA
Innovator's Method
Innovator's Dilemma
Open Innovation
Lean Startup
Reverse Innovation
Business Model Canvas ja Value Proposition Canvas
Apecs Predator theory ja Ylitä kysynnän kuilu
Five disciplines for creating what customer's want Stanfor Research Institute
Cynefin Framework in innovation
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Toiminnasta syntynyt evidenssi (tehtävät ja niistä koostettu portfolio), joissa näkyy vaadittava osaamisen kehittyminen
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn. Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa. Esimerkiksi omaehtoinen tiedonhaku puuttuu tai vaadittua kirjallisuutta ei ole luettu tai vaadittuja työkaliuja ja teorioita ei ole hyödynnetty tehtävissä tai osallistumattomuus vaadittuihin esityksiin tai tehtäviä puuttuu kokonaan tai ne on palautettu myöhässä. Minkäänlainen COPYPASTAUS ei ole sallittua ja aiheuttaa kurssin hylkäämisen sekä mahdollisesti muitakin seuraamuksia AMK:n villppi-säännösten mukaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tehtävät on palautettu aikataulussa, mutta ne ovat hyvin suppeita ja puutteellisia. Tai esityksissä on suuria puutteita.
Opiskelija käyttää keskeisiä liiketaloudellisia käsitteitä ja perusteorioita kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan. Osaa kuvailla, luokitella ja luetella asioita. Tuotokset ovat kuvailevia, mutta ei sisällä omaa pohdintaa tai syntyneitä oivalluksia. Yksittäiset teoriat tai käytännön havainnoinnit eivät linkity suurempaan kokonaisuuteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tehtävät on palautettu aikataulussa, ja ne ovat laajoja ja hyviä, teorioita on hyödynnetty, ja ohjeistettuja työkaluja on käytetty. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti. Ja esitykset ovat ansiokkaita.
Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja käyttää teoriaa sen kuvaamiseen. Osoittaa kykyä soveltaa jotain aihealueeseen liittyvää periaatetta ja kykenee yhdistelemään asioita. Hyödyntää hankkimaansa materiaalia ja teoriaa tehtävien suorittamisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tehtävien suorittamisessa on erityisiä ansioita ja ne ovat laajoja ja perusteellisia.
Opiskelija näkee alalle ja organisaatiolle kriittisiä menestystekijöitä, ymmärtää teorioita ja esittää perustellen löydöksiään. Kykenee näkemään kehittämiskohteita ja on kriittisesti ajatteleva. Osaa analysoida syy-seuraussuhteita ja käsittelee asioita oivaltavasti. Laadukasta taustamateriaalia on haettu, löydetty ja sen käyttö on perusteltua.