Siirry suoraan sisältöön

Visuaalinen kommunikointi 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: TE00CX52-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.08.2024 - 01.10.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.10.2024 - 05.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
suomi
Paikat
7 - 50
Koulutus
Design Plugin - Muotoilun korkeakouludiplomi
Design Plugin Medium – Muotoiluajattelun osaaja
Opettajat
Mervi Vuolas
Vastuuopettaja
Mervi Vuolas
Ryhmät
OSMUOTS24
Design Plugin Medium – Muotoiluajattelun osaaja
DMUOTS24
Design Plugin Maxi - Muotoilun korkeakouludiplomi
Opintojakso
TE00CX52

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 02.10.2024 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3001
https://turkuamk.zoom.us/j/2685809090#success
Ke 30.10.2024 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3001
https://turkuamk.zoom.us/j/2685809090#success
Ti 05.11.2024 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3001
https://turkuamk.zoom.us/j/2685809090#success
Ke 06.11.2024 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3001
https://turkuamk.zoom.us/j/2685809090#success
Ti 19.11.2024 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3001
https://turkuamk.zoom.us/j/2685809090#success
Ke 20.11.2024 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3001
https://turkuamk.zoom.us/j/2685809090#success
Ti 03.12.2024 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3001
https://turkuamk.zoom.us/j/2685809090#success
Ke 04.12.2024 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3001
https://turkuamk.zoom.us/j/2685809090#success
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opiskelija ymmärtää visuaalisen ajattelun ja kommunikaation merkityksen muotoilussa.
Opiskelija osaa havainnoida, käyttää ja arvioida muotoja, värejä ja niiden suhteita.

Sisältö:
Informaatiomuotoilun perusteet
- Muotoilullinen havainnointi ja käsin piirtäminen
- Massoittelu ja modulaarisuus
- Moodboard-työskentely ja konseptien luominen
- Värien havainnointi
- Datan visualisointi

Kurssi suoritetaan 2.10.-10.12.2024 aikana.

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää visuaalisen ajattelun ja kommunikaation merkityksen kehittämisessä.

Opiskelija osaa havainnoida, käyttää ja arvioida muotoja, värejä, valaistuksia ja niiden suhteita.

Opiskelija ymmärtää käsin piirtämisen mahdollisuuksia havaintojen dokumentoinnissa ja kommunikoinnin välineenä

Sisältö

Informaatiomuotoilun perusteet
- Muotoilullinen havainnointi ja käsin piirtäminen
- Massoittelu ja modulaarisuus
- Moodboard-työskentely ja konseptien luominen
- Värien havainnointi
- Datan visualisointi

Oppimateriaalit

Betty Edwards: Luovan piirtämisen opas - Käytä oikeaa aivopuoliskoasi, 2004 / Drawing on the right side of the brain, 1999
Koponen, Hilden, Vapaasalo: Tieto näkyväksi - Informaatiomuotoilun perusteet, 2019
Josef Albers: Värien vuorovaikutus / Interaction of colors, 1975
Harald Arnkil: Värit havaintojen maailmassa, 2008 / Colors in the visual world, 2013
Harald Arnkil (ed.): Color and light – Concepts and confusions, 2015: https://shop.aalto.fi/media/filer_public/b3/d1/b3d15b01-7252-466b-bcaa-f277deb099c8/colourandlight_2nd_edition_1.pdf
Simon Seivewright: Research and Design, 2007
Alex Milton, Paul Rodgers: Research Methods for Product Design, 2007
Alan Pipes: Drawing for Designers, 2007
Seppo Rihlama: Valaistus ja värit sisustussuunnittelussa, 2000

Opetusmenetelmät

Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen. Oppimisalustana käytetään itsLearningia.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä. Tehtäviä vastaanotetaan myös myöhässä, mutta se vaikuttaa alentavasti arvosanaan, koska kurssirakenne perustuu aikaisempien tehtävien suorittamiseen ennen uusien tehtävien tekoa. Tehtäviä voi parannella opettajan antaman palautteen perusteella.

Kansainvälisyys

Pedagogisena toimintatapana on innovaatiopedagogiikka, joka perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle.

Kestävä kehitys ilmenee mm. etätyöskentelynä, jolloin fyysinen matkustaminen poistuu ja hiilidioksidipäästöiltä vältytään.

Avoimen AMK:n opinnot parantavat nuorten ja aikuisten työelämään liittyviä taitoja sekä ammatillista ja teknistä osaamista. Välillisesti opintojakso voi edistää säällisten työpaikkojen ja yrittäjyyden syntymistä. Avoimen AMK:n opintojakso voi myös vähentää sellaisten nuorten määrää, jotka eivät ole töissä tai opiskele.

Opinnoissa emme erottele ihmisiä iän, sukupuolen, suuntautuneisuuden, elämänkatsomuksen, taustan tms. mukaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op 27 h opiskelijan työtä eli 5 op on 135 h opiskelijan työtä. Tämä sisältää etäkontaktiohjauksen 8 iltaa (3 x 45 min oppituntia) eli yhteensä 24 oppituntia.

Lisätiedot

Viestintä tapahtuu pääasiallisesti itsLearning-alustalla, mutta myös sähköposti ja puhelin ovat mahdollisia.

Siirry alkuun