Visuaalinen kommunikointi 1 (5 op)
Toteutuksen tunnus: TE00CX52-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
03.08.2024 - 01.10.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.10.2024 - 05.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Paikasta riippumaton
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 7 - 50
- Koulutus
- Design Plugin - Muotoilun korkeakouludiplomi
- Design Plugin Medium – Muotoiluajattelun osaaja
- Opettajat
- Mervi Vuolas
- Vastuuopettaja
- Mervi Vuolas
- Ryhmät
-
OSMUOTS24Design Plugin Medium – Muotoiluajattelun osaaja
-
DMUOTS24Design Plugin Maxi - Muotoilun korkeakouludiplomi
- Opintojakso
- TE00CX52
Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 02.10.2024 klo 17:30 - 20:00 (2 t 30 min) |
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3001 |
https://turkuamk.zoom.us/j/2685809090#success
|
Ke 30.10.2024 klo 17:30 - 20:00 (2 t 30 min) |
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3001 |
https://turkuamk.zoom.us/j/2685809090#success
|
Ti 05.11.2024 klo 17:30 - 20:00 (2 t 30 min) |
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3001 |
https://turkuamk.zoom.us/j/2685809090#success
|
Ke 06.11.2024 klo 17:30 - 20:00 (2 t 30 min) |
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3001 |
https://turkuamk.zoom.us/j/2685809090#success
|
Ti 19.11.2024 klo 17:30 - 20:00 (2 t 30 min) |
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3001 |
https://turkuamk.zoom.us/j/2685809090#success
|
Ke 20.11.2024 klo 17:30 - 20:00 (2 t 30 min) |
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3001 |
https://turkuamk.zoom.us/j/2685809090#success
|
Ti 03.12.2024 klo 17:30 - 20:00 (2 t 30 min) |
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3001 |
https://turkuamk.zoom.us/j/2685809090#success
|
Ke 04.12.2024 klo 17:30 - 20:00 (2 t 30 min) |
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3001 |
https://turkuamk.zoom.us/j/2685809090#success
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opiskelija ymmärtää visuaalisen ajattelun ja kommunikaation merkityksen muotoilussa.
Opiskelija osaa havainnoida, käyttää ja arvioida muotoja, värejä ja niiden suhteita.
Sisältö:
Informaatiomuotoilun perusteet
- Muotoilullinen havainnointi ja käsin piirtäminen
- Massoittelu ja modulaarisuus
- Moodboard-työskentely ja konseptien luominen
- Värien havainnointi
- Datan visualisointi
Kurssi suoritetaan 2.10.-10.12.2024 aikana.
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää visuaalisen ajattelun ja kommunikaation merkityksen kehittämisessä.
Opiskelija osaa havainnoida, käyttää ja arvioida muotoja, värejä, valaistuksia ja niiden suhteita.
Opiskelija ymmärtää käsin piirtämisen mahdollisuuksia havaintojen dokumentoinnissa ja kommunikoinnin välineenä
Sisältö
Informaatiomuotoilun perusteet
- Muotoilullinen havainnointi ja käsin piirtäminen
- Massoittelu ja modulaarisuus
- Moodboard-työskentely ja konseptien luominen
- Värien havainnointi
- Datan visualisointi
Oppimateriaalit
Betty Edwards: Luovan piirtämisen opas - Käytä oikeaa aivopuoliskoasi, 2004 / Drawing on the right side of the brain, 1999
Koponen, Hilden, Vapaasalo: Tieto näkyväksi - Informaatiomuotoilun perusteet, 2019
Josef Albers: Värien vuorovaikutus / Interaction of colors, 1975
Harald Arnkil: Värit havaintojen maailmassa, 2008 / Colors in the visual world, 2013
Harald Arnkil (ed.): Color and light – Concepts and confusions, 2015: https://shop.aalto.fi/media/filer_public/b3/d1/b3d15b01-7252-466b-bcaa-f277deb099c8/colourandlight_2nd_edition_1.pdf
Simon Seivewright: Research and Design, 2007
Alex Milton, Paul Rodgers: Research Methods for Product Design, 2007
Alan Pipes: Drawing for Designers, 2007
Seppo Rihlama: Valaistus ja värit sisustussuunnittelussa, 2000
Opetusmenetelmät
Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen. Oppimisalustana käytetään itsLearningia.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä. Tehtäviä vastaanotetaan myös myöhässä, mutta se vaikuttaa alentavasti arvosanaan, koska kurssirakenne perustuu aikaisempien tehtävien suorittamiseen ennen uusien tehtävien tekoa. Tehtäviä voi parannella opettajan antaman palautteen perusteella.
Kansainvälisyys
Pedagogisena toimintatapana on innovaatiopedagogiikka, joka perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle.
Kestävä kehitys ilmenee mm. etätyöskentelynä, jolloin fyysinen matkustaminen poistuu ja hiilidioksidipäästöiltä vältytään.
Avoimen AMK:n opinnot parantavat nuorten ja aikuisten työelämään liittyviä taitoja sekä ammatillista ja teknistä osaamista. Välillisesti opintojakso voi edistää säällisten työpaikkojen ja yrittäjyyden syntymistä. Avoimen AMK:n opintojakso voi myös vähentää sellaisten nuorten määrää, jotka eivät ole töissä tai opiskele.
Opinnoissa emme erottele ihmisiä iän, sukupuolen, suuntautuneisuuden, elämänkatsomuksen, taustan tms. mukaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op 27 h opiskelijan työtä eli 5 op on 135 h opiskelijan työtä. Tämä sisältää etäkontaktiohjauksen 8 iltaa (3 x 45 min oppituntia) eli yhteensä 24 oppituntia.
Lisätiedot
Viestintä tapahtuu pääasiallisesti itsLearning-alustalla, mutta myös sähköposti ja puhelin ovat mahdollisia.